Jump to content

Er det på tide å sette båten på vannet?


Akoya 1

Recommended Posts

Det er vel bare en drøm. Men det er vel så langt ut på vinteren at det er vel ingen murighet til å fryse på. Lysten tilsier at jeg kan sjøsette båten ,men fornuften tilsier at jeg får vente 2 månter. Jeg har hatt de sist årene båten ute. På båble annlegg. Da hvar et mye is. Når mener du jeg kan sette ut båten. Båten er en 36 fot seilbåt med 4 kw varmer om bord.

Maxi 95 Bavaria 36

Link to post
Share on other sites

Har båten på sjøen,men har konservert maskinene! I steden for vinterhavn, kunne jeg sikkert ligget i hjemmehavn innerst i Oslofjorden, men dan kan du banne på at det hadde blitt sprengkulde, med is etc.. Ligger på et ypperlig sted, så jeg bruker båten som hytte i steden. Får godfølelesen når jeg er ombord uansett :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

få balja utpå a gitt!

 

Om jeg hadde hatt sjøklar båt pr i dag, så hadde den vært på vannet fortere enn svint. jeg har liten tro på is jeg også, men om så skulle skje er det bare å treffe riktige beslutninger når beslutningene skal tas, basert på å ha en plan b klar til enhver tid. Blir misunnelig på deg som har den muligheten gitt! :cheers_wine:

Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!
Hilsen Arne.
 

Link to post
Share on other sites

Ingen grunn til å ta båten opp i det heletatt :-) men det krever at en har javnt tilsyn. Og tenker seg litt omm i forhold til frost. Men så lenge det er isfrit vann så er det jo ingen problemer. Så lenge du ikke ligger i knekksone så er ikke is noe problem heller.

Link to post
Share on other sites

Selv går jeg og gleder meg til April, når det blir klart for utsetting her jeg bor, hehe..

 

Men for all del, har du mulighet til å sette den ut nå, så hvorfor ikke. Er den klar for sesongen som kommer, og du har kontroll på is, snø osv, så skulle det vel gå greit. :thumbsup:

 

 

Hilsen Thomas.

Skvulp Båtforening
Nor Star 290, 2001
Hjemmehavn; Slependen, Bærum

Link to post
Share on other sites

Har båten for første gang i boblehavn.

 

Innstallerte GMS-sender med temperaturvakt slik at jeg kan sjekke temperaturen i motorrommet (holder 8 grader med 80 watt varmerør) via mobiltelefonen.

 

Har fått forlenget båtsesongen, og med 4 KW Eberspächer er det over 20 grader under hardtoppen når jeg bruker båten.

Hvis det er is utenfor boblehavnen starter jeg motoren to til tre ganger i måneden. Har også lagt inn skumgummi i luftinntakene i motorrommet samt stengt sjøvannsinntak når jeg ikke er i båten. Varmtvannsbereder og vanntanker er selvsagt tømt.

 

Blir det sprengkulde over lang tid og tykk is utenfor havnen, frostsikrer jeg sjøvannskretsen som ekstra sikkerhet.

 

Og så er det jo utrolig koselig å bare være i båten når den ligger i sitt rette miljø på vinterstid.

 

En dag med noen kuldegrader

havn_snoe.jpg

 

En annen dag med noen få varmegrader

havn.jpg

 

Ut på en liten båttur i Indre Oslofjord i vinter

vintersol.jpg

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Det er klart fristende å få ut båten tidlig, men med kalesjebåt så vil ihvertfall jeg vente til siste halvdel av mars. Snøfall og kalesje er en dårlig kombinasjon. Seilbåt er jo noe annet hvis man kan holde cockpit fri for snø. Idag kom snøen her på Sørlandet, så uansett vinter - vi slipper aldri helt unna.

Link to post
Share on other sites

Hvor på sørladet holder du til Møkkalasset?

Tvedestrand. 4-5 cm snø i morges, men jeg er redd at det kommer mer etterhvert. Vi slipper som regel ikke unna et par store snøfall i løpet av vinteren. Men båten står hos Agder Boat (Gamle lokalene til Nidelv) så mulighetene til tidlig sjøsetting er absolutt tilstede - og det vil jeg benytte meg av. :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Askeladden står trygt og godt i naustet. Etter det været vi har hatt i vinter med Berit og Dagmar som har vært veldig sure, så har det vært godt å ha båten trygt i et tørt og fint naust. Hadde risikert å fått steinsprut på båten, fordi fingrusen på moloen ville ikke Berit og Dagmar skulle være der.. hadde jeg hat en lukket og isolert båt kunne det været et alternativ å hatt den ute året rundt. Samtidig er det veldig trivelig med vårpuss/bunnsmøring i mars april. Den kommer nok til å sjøsettes i påska.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Jeg synes vinteren med båten på land er helt ok, jeg. Det er jo litt av båtlivet det også. Å vente på våren.

Betryggende å vite at båten ligger trygt på land, godt pakket inn. Ihvertfall når den ene stormen avlaster den andre der ute.

Så brukes vinter-helgene på vedlikehold av ting i huset, samt sosilat vedlikehold av venner man ikke treffer i sommerhalvåret, når man er i båten :smiley:

Link to post
Share on other sites

Er kun ett par måneder igjen hvor det kan bli sprengkulde.

Som den fødte opptimist har jeg ingen tro på at det vil skje. Men blir sikkert noen kalde dager innimellom

 

Bor ombord og ligger i Sandefjord, hvor vanntemp i dag er 6,5 grad på en meters dybde og 4 grader på 10cm dybde. Har ingen tro på noe is av betydning i år.

 

Har noen temp. følere plassert rundt i båten. Kaldeste jeg har målt i år er under skapet på badet +5,5. Har foreløpig ikke satt på noen av frostvaktene.

 

En herlig kontrast til sist vinter.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Nei, blir nok ikke sjøsetting før 1. mai. Dvs, påska blir brukt til klargjøring og det medgår fort 5-6 dager til det. Jeg er lite lysten på å fryse av meg fingrene under pollering. I fjor fantes det knapt snø i fjellet til påske, ingen skitur, og når sola varma så godt, 35 grader under burkaen, var det hele en fryd.

 

Enn så lenge lever jeg på minnene fra forrige sesong, og tankeflukt om nye turer kommende sesong. Båten står godt på land med nytt bakkestativ og varmerør i motorrom og cabin.

 

Fjellskiene står klar til bruk og venter på snøen. Alt til sin tid.

Link to post
Share on other sites

I fjor fantes det knapt snø i fjellet til påske, ingen skitur, og når sola varma så godt, 35 grader under burkaen, var det hele en fryd.

Minnes godt påska i fjor ja. Det var da vi hadde sommeren. Leide lift og malte huset i perfekt vær. Så kjøpte jeg båt etterpå. (3.mai) :smiley:

Link to post
Share on other sites

Minnes godt påska i fjor ja. Det var da vi hadde sommeren. Leide lift og malte huset i perfekt vær. Så kjøpte jeg båt etterpå. (3.mai) :smiley:

 

Skjærtorsdag faller i år på 5. april etter hva jeg kan se, betydelig tidligere enn i fjor. Kanskje det blir sjøsetting medio april?.. :) jippi

Link to post
Share on other sites

Tilbragte påsken på vannet for første gang i fjor. Helt fantastisk. Men som det nevnes kommer jo påska litt tidligere i år. Men satser på nok en påske langt vekk fra bakglatte ski og råtten snø :-)

 

Bildet er fra nydelige Portør, påsken 2011

portoer.jpg

Tormod Beichmann

Link to post
Share on other sites

Hvis du er bekymret for is-situationen, så findes der et fint site, der forsøger at lave is-prognoser fire uger frem. http://www.smhi.se/polarview/

 

Lige nu er der fx ikke noget der tyder på at der kommer is af betydning i de kommende fire uger og hvis dette er tilfældet, så kommer der nok heller ikke den store isvinter i år. Men - der er tale om prognoser og de kan skifte. Så der er ikke nogen garanti for at det bliver en is-fri vinter i Oslofjorden/Sydnorge/Vestkysten af Sverige/Danmark i år. Det kan komme pludseligt og min erfaring siger, at vi skal frem til midten af februar før man man været ret sikker på forløbet af resten af vinteren.

 

Så - jeg ville nok holde hestene indtil slutten af januar. Herefter ville jeg se på prognoserne og tyder de ikke på is, så ville jeg søsætte.

Link to post
Share on other sites

Lysten er der men i realiteten litt sjansespill: Den står på land i et skur i Karlstad og skinner og venter....

En isfri Vänern må til for en skikkelig hentetur. Blir påskeprosjektet, og jeg skal selvsagt smøre med klister !! (på propellen..)

 

Frem til da blir det drømming og innsamling av *nødvendige* duppeditter til å ha ombord...

 

SY LADY DAY, 26 fots mahogny/kravell, fra 1965, nyrestaurert, *snart* under Norsk flagg.

 

sp3205012012144417.jpg

sp3230122011161025.jpg

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


"Båter" er av TRE.... ;-)


SY LADY DAY - LI 6944 - MMSI 258144350 (ikke aktivert!)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...