Jump to content

Erfaringer med å kjøpe "glemte" båter på havna

junkern

Recommended Posts

Hei

Jeg ser til stadighet flotte båter på forskjellige marinaer runt om kring som tydeligvis ALDRI har vært brukt, vedlikeholdt eller besøkt av eieren på mange år. Mange av disse båtene er flotte, kostbare båter, og jeg kunne godt tenkt meg å kjøpt en slik "glemt" båt for en billig penge. Eierene av slike båter bryr seg jo ikke om de uansett.

Har blant annet lagt merke til en Najad 36. Den har stått på samme sted på land så lenge jeg kan huske. Den har i hvertfall stått der i 7-8 år nå, har vært forholdsvis dårlig tildekket, men skroget begynner å bli falmet i lakken pga. manglende vedlikehold osv. Finnes mange slike eksempler, og mitt spørsmål er egentlig om det er noen som har forsøkt å oppsøke eierne av slike båter og spørre om de er interessert i å selge, eller om båten bare skal fortsette å stå og forfalle til ingen nytte??

Jeg har planer om å bytte ut til en større båt til våren, og har da lurt litt på å gjøre litt "research". Det står utrolig mange flotte båter rundt omkring som eieren tydeligvis ikke bryr seg om i det hele tatt :confused::confused: , og det er et trist syn....

Noen som har erfaringer med dette?

Om du klarer å spore opp eieren koster det ikke noe å spørre. Det verste som kan skje er jo at han blir sur på deg...... og du kan ha flaks å få deg en rimelig båt. Prøv i alle fall, kanskje det kan sette tanker i sving hos eieren og kanskje han etter noe tid finner ut at det er lurt å kvitte seg med båten. Lykke til!

Jeg prøvde en gang å kjøpe en bil som hadde stått å forfalt i mange år. Eieren var lett å finne da han var en kollega av min far og han visste også hvem jeg var. Han sa, litt ullent, at han ikke skulle selge bilen og jeg tilbød en pris som i ettepåklokskapens lys antagelig var mange ganger mer enn bilens verdi. Svaret var klart: Nei, bilen skulle stå der i noen år til og så kom han kanskje til å dumpe den...... og det gjorde han.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Vet om en her i Bergen som kjøpte en forlatt båt i en marina ... marinaen hadde forsøkt å spore opp eieren, det hadde ikke vært betalt på årevis, båten lå forlatt, full av vann, uten tilsyn, etc. Denne karen hadde omtrent ikke mer enn betalt og hentet vraket + fått det til å svive rundt, før den egentlige eieren kom springende med søksmål og tenners gnissel. Han måtte pent gi fra seg båten. Det viste seg at marinaen hadde registrert båten som tilhørende en annen eier .. sistnevnte var forsvunnet men den egentlige eieren passet altså på å dukke opp på det rette tidspunkt.

Moral of the story: Vær forsiktig og pass på så den "billige" men gode båten ikke blir et finansielt mareritt.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...