Targa 23.1 Startet 5.Januar.2012 Link til dette innlegget Startet 5.Januar.2012 Har fått byttet flere veivhusventilasjonsslanger på min 2008 mod. D4-225. Det er den øverste som går mellom veivhusavluftning og til veivhusfilteret som sprekker. Sist eg fikk byttet holdt slangen i 3-4 mndr. Anbefaler alle med D-motorer å sjekke slangene for å unngå oljesøl. Flere med samme problemet? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 5.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2012 bilde takk Sitér dette innlegget Link to post
Targa 23.1 Svart 5.Januar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2012 Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 5.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2012 Hvor sprekker den? det hvor man kan se det på fotoet (omkring spændebåndet) eller er det andre steder? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 5.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2012 Er det slangen fra veivhusventilasjonen til luftfilterboksen som sprekker? Sitér dette innlegget Link to post
Mr. Import Svart 5.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2012 må være noe galt da, ville og byttet til kraftigere armert type for slippe problem. Sitér dette innlegget Link to post
snorken Svart 5.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2012 Enten for store slangestusser eller for liten dimensjon å slanger, mao; en fabrikasjonsfeil hos volvo. Har aldri sett at slangene må utvides så mye for å passe på stussene. Sitér dette innlegget Link to post
Christensen Svart 5.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2012 bilde takk Var det ikke godt nok beskrevet altså?? Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
Bitteliten Svart 5.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2012 (redigert) Se på denne http://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-7746200-25-6633.aspx Nr 10 er den aktuelle slangen.out of production står det. Det står ikke det påD6 tegningen, og disse delene er vel de samme på 4 og 6 http://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-7746210-25-6669.aspx Kanskje verkstedet ditt ikke har byttet slangeklemme nr 9? Den ser ut til å ha fått ny variant. Når du først er nedi der så sjekk at det er montert tilbakeslagsventil på returslangen fra veivhusfilterhuset til bunnpanna. Nr 14 på tegningen. Uten den kan olje presses opp der og inn i innsuget. Det er ikke så kjekt. Redigert 5.Januar.2012 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Targa 23.1 Svart 6.Januar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2012 Dette er en slange med en del bend på, den er formstøpt. Hadde også sprekker i bøyer under dekselet over motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 6.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2012 det er neppe kritisk utover at oljedampen fra veivhuset går her da. På mange Yanmar motorer går den slangen rett inn i luftfilteret på turboen. Sitér dette innlegget Link to post
Targa 23.1 Svart 7.Januar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2012 Er ikke kritisk, men kan bli litt oljesøl både på topp av motor og nedover luftfilter, etc. Poenget mitt er at nye slanger på nye motorer ikke skal sprekke opp på denne måten. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 7.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2012 Joda, nye slanger på nye D motorer skal sprekke siden noen Yanmar motorer har slangen rett inn på luftfilteret. Har du misforstått logikken eller ? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 7.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2012 (redigert) Poenget mitt er at nye slanger på nye motorer ikke skal sprekke opp på denne måten. Det er vi helt enige i. Da er det også viktig å finne årsaken. For meg kan det se ut som om slangen er presset veldig hardt på. Er filterhuset ok? Er det riktig slangeklemme? Mix, er så flott å se at du fortsatt er full av dritt og bare det Må være litt trist å ha det slik Redigert 7.Januar.2012 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Targa 23.1 Svart 7.Januar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2012 Ja, ville ikke bruke energi på å svare Mix Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 7.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2012 Mix, er så flott å se at du fortsatt er full av dritt og bare det Takk, du er så hyggelig. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 7.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2012 La morsomhetene ligge nå, (eller drittkasting) det har ikke mer virkning på meg enn jeg lar det..... Lurer på om disse slangene er annerledes nå enn tidligere, tror ikke jeg har sett det på eldre motorer. Kan være en dårlig batch? Er de sprø? eller svellet? Kan det være slurv ved kappingen eller har tiltrekkingen av slangeklemmen "strekt" gummien for mye? På bil har jeg ofte sett oljesøl ifm åndeslanger, oljelokk, toppdekselpakninger o.l. Virker som om varm åndedamp er sterke saker. Men slik skal det selvfølgelig ikke være, kan nesten se ut som om det er brukt en "kjølevanns-slange" kvalitet. Sitér dette innlegget Link to post
ultra1 Svart 7.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2012 Har sett noen slike som har sprukket. Er ganske sikker på at det er kvaliteten på slangene utifra sprekkene jeg har sett, er ikke så hardt presset innpå stussene. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 7.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2012 Det var interessant. Sprekker de som på bildet, eller midt på slangen? Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 7.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2012 Ja, ville ikke bruke energi på å svare Mix Neivel, Jeg tror ikke jeg skal bruke energi på å svare deg heller. Bare la deg kose deg i fred med missnøyen over VP D motor kvaliteten. Sitér dette innlegget Link to post
king kong Svart 7.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2012 Neivel, Jeg tror ikke jeg skal bruke energi på å svare deg heller. Det er ikke nødvendig og krangle da...Mix du har sikkert en grunn til at du svarer på innlegg som du gjør, men det hadde vært fint om du gir en mere fyldig forklaring på dine innlegg. P.S dette er ikke kritikk av deg...er bare nyskjerrig på hva du mener. MVH K.K Sitér dette innlegget Link to post
Targa 23.1 Svart 8.Januar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2012 Neivel, Jeg tror ikke jeg skal bruke energi på å svare deg heller. Bare la deg kose deg i fred med missnøyen over VP D motor kvaliteten. Du må gjerne svare meg på en måte som er mulig å forstå og som kan hjelpe meg med mine VP "problemer" Sitér dette innlegget Link to post
Targa 23.1 Svart 11.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.April.2012 Fikk byttet slange fra veivhus til veivhus ventilasjonsfilter for 4. gang på min 2008 mod D4-225 før påske. Sprekker opp, virker som den ikke tåler oljedampen. Den siste slangen er en ny type som ser ut til å være av en bedre kvalitet. Er merket Volvo penta 21677715 Poland 11/07/21. Har fått alle slangene på garanti/reklamasjon. Den som går inn på luftfilteret er litt bedre, men har et par sprekker og skal også byttes. Anbefaler alle D-motor eiere å få byttet til ny type for å unngå oljesøl. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.