Jump to content

Veivhusventilasjonsslange på VP D-motorer sprekker

Targa 23.1

Recommended Posts

Se på denne http://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-7746200-25-6633.aspx

Nr 10 er den aktuelle slangen.out of production står det. Det står ikke det påD6 tegningen, og disse delene er vel de samme på 4 og 6

http://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-7746210-25-6669.aspx

Kanskje verkstedet ditt ikke har byttet slangeklemme nr 9? Den ser ut til å ha fått ny variant.

Når du først er nedi der så sjekk at det er montert tilbakeslagsventil på returslangen fra veivhusfilterhuset til bunnpanna. Nr 14 på tegningen. Uten den kan olje presses opp der og inn i innsuget. Det er ikke så kjekt.

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Poenget mitt er at nye slanger på nye motorer ikke skal sprekke opp på denne måten.

Det er vi helt enige i. Da er det også viktig å finne årsaken. For meg kan det se ut som om slangen er presset veldig hardt på. Er filterhuset ok? Er det riktig slangeklemme?

Mix, er så flott å se at du fortsatt er full av dritt og bare det :thumbsup: Må være litt trist å ha det slik :giggle:

Redigert av Bitteliten (see edit history)

La morsomhetene ligge nå, (eller drittkasting) det har ikke mer virkning på meg enn jeg lar det.....

Lurer på om disse slangene er annerledes nå enn tidligere, tror ikke jeg har sett det på eldre motorer. Kan være en dårlig batch? Er de sprø? eller svellet? Kan det være slurv ved kappingen eller har tiltrekkingen av slangeklemmen "strekt" gummien for mye? På bil har jeg ofte sett oljesøl ifm åndeslanger, oljelokk, toppdekselpakninger o.l. Virker som om varm åndedamp er sterke saker. Men slik skal det selvfølgelig ikke være, kan nesten se ut som om det er brukt en "kjølevanns-slange" kvalitet.

Neivel,

Jeg tror ikke jeg skal bruke energi på å svare deg heller.

Det er ikke nødvendig og krangle da...Mix du har sikkert en grunn til at du svarer på innlegg som du gjør, men det hadde vært fint om du gir en mere fyldig forklaring på dine innlegg.

P.S dette er ikke kritikk av deg...er bare nyskjerrig på hva du mener.

MVH K.K

• 3 måneder senere...

Fikk byttet slange fra veivhus til veivhus ventilasjonsfilter for 4. gang på min 2008 mod D4-225 før påske. Sprekker opp, virker som den ikke tåler oljedampen.

Den siste slangen er en ny type som ser ut til å være av en bedre kvalitet. Er merket Volvo penta 21677715 Poland 11/07/21.

Har fått alle slangene på garanti/reklamasjon. Den som går inn på luftfilteret er litt bedre, men har et par sprekker og skal også byttes.

Anbefaler alle D-motor eiere å få byttet til ny type for å unngå oljesøl.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...