Jump to content

Hvilken lett gummibåt til maks 5500kr, 3-4 personer.


FjordHT

Recommended Posts

Søker nå råd blandt dere som har handlet gummibåt den siste tiden, ettersom jeg har solgt gummibåten min med motor.

Jeg har et budsjett på maks 5500kr, ønsker å få plass til 3-4 personer og må ha mulighet for motor.

 

Er vell slik at jeg vil ha "alt" for pengene, men vet jeg ikke får det. Tenker uansett at det bør være en lett båt, men som samtidig er "stabil" og har en "solid dørk". Regner med det blir en 3.5 eller 6hk motor på båten. Motoren vil også fungere som "hjelpemotor" på "hovedskuta", så tenker uansett det kan være greit med 6hk og selv om noen er bare godkjent for 4. Kan vell brukes litt fornuft, og vekten er den samme.

 

Vet det finnes noen tråder om temaet fra før, men tenker det kan være greit med en tråd som omhandler aktuelle produkter. Er kjedelig å lete etter tilbud og produkter som ikke er gyldige lengre.

 

Båten bør være tilgjengelig i troms, eller kunne fraktes dit til en fornuftig pris.

 

Er det noen aktuelle kampanjer, tilbud nå så setter jeg pris på tips.

Bør jeg kanskje vente mot vår og båtsesong og se etter tilbud? Er jo litt lettere å handle nå, som pengene ikke er brukt på andre ting :smiley: Har jo så lett for å få lyst på noe annet :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Anbefaler ikke Biltemabåten, den er alt for myk i bunnen, jeg kjøpte den på jubileumssalg for 2000 kr og tenkte at det fikk være bra nok. Helt ok å ro, med motor, håpløs, oppblåsbar dørk holder ikke imot sjøen og den galloperer som ei ræv i plan. Billig? Prøv maritim sin, endel bedre, men finerdørk har også sine begrensninger, men også noen fordeler!

Maritim

Ser de er utsolgt nå, men kommer helt sikkert inn til våren!

Redigert av Christensen (see edit history)

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post
Share on other sites

Fra Maritim

 

 

Nordic 275 Air Deck Gummibåt

 

Gummibåt i kraftig 3-lags PVC duk med 3 separate luftkamre pluss oppblåsbar kjøl og dørk. Leveres ...

Varenummer: 20502-60

Lagerbeholdning nettbutikk: 4 stk

 

4.790,00 inkl. mva

Samme båt som undernevnte men annen logo og pris. hmm.

 

Anbefaler ikke Biltemabåten, den er alt for myk i bunnen, jeg kjøpte den på jubileumssalg for 2000 kr og tenkte at det fikk være bra nok. Helt ok å ro, med motor, håpløs, oppblåsbar dørk holder ikke imot sjøen og den galloperer som ei ræv i plan. Billig? Prøv maritim sin, endel bedre, men finerdørk har også sine begrensninger, men også noen fordeler!

Maritim

Ser de er utsolgt nå, men kommer helt sikkert inn til våren!

Styrer unna biltema, såfremst den ikke kommer på tilbud.

Frister å kjøpe den oceanrunneren, og prisen med motor er jo igrunn bra. Finner lite info om den motoren. Kunne igrunn tengt en 2takter pga "oppbevaring".

Tåler denne 4takteren å oppbevares liggende? det sto i manualen til tohatsu at de må oppbevares oppreist.

 

Ser at forskjellen på 270 og 290 er bare noen hundrelapper og 2 kg... hmmm. Meninger?

Redigert av lite (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tror ikke du vil angre på å velge den lengste. 20cm har en del å si på så små båter. maritimbåten til 3000 er jo også lurt å vurdere. 4 taktere kan oppbevares på siden tror jeg, men bare på den ene. det tror jeg er merket på motoren. er det på alle 4t motorene jeg har sett iallefall, også på min honda 20hk. men er ikke helt sikker men tror det. men det er jo ikke værre enn å spørre de på bakken motor om hva som er lurt og ikke så lurt. mercury 6hk motoren er ikke så stor, så oppbevaring er ikke noe problem. synes også den er veldig sprek til 4t å være, mye kvikkere enn yamaha 5hken 2-takt motoren vi hadde en stund.

Link to post
Share on other sites

Tohatsu'en er ikke den "kvikkeste", men jeg likte motoren og har god erfaring med den jeg har samt tidligere modell. Mulig den kan oppbevares på siden...

Har ikke erfaring med mercury... Alle som har noe å dele er velkommen til å si hva de føler og mener :smiley:

 

Takker for alle svarene.

Link to post
Share on other sites

Jeg har en honvawe 300AL. båten er fin den.

Men vær opps på att mange av de kineskproduserte er tunge og stor diameter på puntongene.min veier 58kg trur jeg

Blir fort litt uhondterlig p.g.a dette. ellers er jeg fornøyd.

Valiant RIB er lettere og mindre pontonger, men selvfølgelig dyr i forhold

http://www.finn.no/finn/boat/new/object?finnkode=15773998

jeg angrer litt på att ikke jeg kjøpte en sånn, selv om prisen er det dobble.

Link to post
Share on other sites

De Valiant båtene så flotte ut. Har lyst på en RIB, men synes det er veldig greit med en ordinær myk bunn. Greit å hale opp i fjæra uten å skade gelcoat på skrog.

 

Hvordan er Valiant Tender serien i forhold til en vanlig RIB ? På bildene ser det ut som om bunnen er litt flatere ? Valiant Tender D300 har en pris på ca. 14.000,-

 

Suzumar har jo noen flotte båter, og prisen er rundt 11.000,- for en 10 foter RIB. Litt utenfor trådstarters ønske om 5.500,-, men nevner eksempelvis.

 

Edit:

Jeg vil ikke anbefale å kjøpe for liten gummibåt, da den fort kan oppleves som en "badering". Fin for litt padling for barna, og enkel til-fra land, men noe mer avansert enn det er de vel litt for små til.

Redigert av Fusebox (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Størrelse messig ville jeg tatt den på 320. har hatt 2 gummibåter, en på 270 og en på 305. 270en ble litt liten og trang men greit til 2-3 pers etter det hadde jeg en RIB på 305, merket forskjelden veldig godt fra 270 og den gikk det greit med 4 i. den planet også lettere pga mer flate under å flyte på, gikk som ett skudd med 15hk.

 

Har kjørt 2 mercury 6hk motorer, spreke og ikke så tunge. bråker litt men ikke mer en 2-taktere. Bra motorer synes jeg, men så har jeg bare prøvd 2.

Redigert av SM330S (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da blir det 290 Oceanrunner, men uten motor i første omgang. De sa det var samme motor som tohatsu, så alle som har ment at den ene var bedre en den andre(ref tidligere "samtaler") så er det bare dekslene som er forskjell :smiley:

Blir nok å kjøpe en ny tohatsu mot våren, hvis jeg ikke finner en bra 2t i passende størrelse.

Link to post
Share on other sites

Tåler denne 4takteren å oppbevares liggende? det sto i manualen til tohatsu at de må oppbevares oppreist.

Min 4T Tohatsu på 5 Hk kan legges på siden. Den er merket hvordan den skal ligge. Kjøpt sommeren 2010.

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Link to post
Share on other sites

Takker for tipsene, ser jeg har tolket bruksannvisningen feil. Så en motor liggende på siden med "gjør ikke dette" tegn over, så tok det for gitt at det var begge sidene. Ser nå den kan ligge ene veien, men ikke andre.

 

Mye mulig det blir en til slik ja, 25kg er heller ingen uting og muligheten til å koble en 4t hjelpemotor rett på bensintanken til båten ved "nød" er jo fing.

Link to post
Share on other sites

Har kjørt Valiant og det var absolutt ingen god opplevelse. Steihard i bølger, møkkavåt i selv den minte bølge, 2 voksne og det er møkkaslitsomt å være i. Mitt råd, styr unna.

Selv en god mykbunnsbåt er bedre å kjøre.

Bør kansje ikke angre på att det ikke ble en slik da :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Fikk båten(oceanrunner 290) min for en tid siden, men åpnet ikke eska for idag.

Pakket båten utover garasjegulvet og startet "monteringen".

Til nå har jeg merket meg at pumpa ikke er den beste, ellers virker alt suverent.

Båten ser ut til å være bra satt sammen og produktene virker meget bra. Minner mye om scanco(tror det var det den hete), båten jeg hadde før. Denne var også et kinaprodukt, som virket meget bra.

 

Hentet meg en helt ny 6hk 4takter idag som jeg skal bruke på runnern, håper jeg får testet dette i morgen.

 

Er det interesse, så skal jeg komme med mer info og kanskje noen bilder.

Link to post
Share on other sites

Vil si det er myyyye båt for pengene! Har brukt båten med min 6hk 4takter litt, og er igrunn kjempefornøyd. Dette er samme motor som bakken selger.

 

En utfordring på min er en liten skade helt bak, hvor en liming eller noe ikke har gått helt bra fra fabrikk, så et lite hull slapp inn litt vann i dørken. Ikke noe jeg bekymrer meg om, og langt fra noe som er nok til å skremme folk med. Blir nok å lappe denne med lappesettet som fulgte med. Kanskje jeg skal ringe bakken, for å se hvordan de er på support når slikt skjer, kanskje de sender meg ekstra lappesett :smiley:

 

Har ikke merket at noe luft har forsvunnet, så tett er den :smiley:

 

Med 6hk 4takt kan denne motiveres i plan med 2 "voksne" i(samlet ca 190-200) kg last i 2 pers + motor + bensin) 4hk planer sikkert greit med 1 person i og litt motivasjon.

Link to post
Share on other sites

Synes båten er passe lett. Den er fin å ro, ihvertfall det lille jeg har prøvd når det ikke har vært vind.

Jeg er ikke den som hiver meg rett ut i hopp med slike båter, så har ikke testet forutsigbarheten til den grensa, men synes det gikk fint å ligge i plan ute blandt små bølger.

Jeg sitter på bensintanken eller på siden av båten når jeg bruker motoren :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...