Jump to content

Storebro 31 royal cruiser erfaringer?

:båt1

Recommended Posts

Vi har en 31 Adriatic fra 1978 med 2x vp tid 41a fra 1987. Skal gå løs på tredje sesong nå. Vi har så langt vært veldig fornøyd. Hun er lett manøvrerbar med to motorer, og går veldig stabilt og fint i sjøen. For å forenkle manøvreringen i havn osv har vi nå også fått inn baugpropell selvom vi har vært usikre på om det egentlig vil bli brukt noe særlig (kjekt å ha). Blir spennende å se til sommeren hvordan det blir. Ellers opplever vi at dette er kvalitet hele veien. og så er det jo noe av det peneste som går der ute ( synes vi)...... Overbygget krever noe mer vedlikehold enn hva vi har hatt tidligere, men hvis det bare følges opp jevnt, så er det ganske ubetydelig. Har ingen problemer med å anbefale kjøp.

Jeg har en Storebro RC 31 Biscay 1977, med 2x TAMD 60a motorer. Jeg har hatt båten i 9 år nå, og er veldig fornøyd med den, tross mye vedlikehold. Båten var et oppussings objekt noe jeg så før kjøp. Jeg måtte bytte ut frontstykket, da dette var råttent halvveis igjennom. Så var det alt treverk på akterdekk. Jeg har også byttet ut "jumbojet" doen, med en elektrisk, samt montert septikktank.

Båten er litt var for sjø inn på skrå bakfra. Med 60 motorene og nystoffet båt går den 29,7 knop. Dette er en halvplaner, som planer ut ved ca. 24 knop, men er ikke behagelig over 25 knop, da den blir ustabil.

Les mer på erfaringsbasen her på BP. Der ligger det 3 stk. Med to motorer, kan du gå sidelengs uten baugprop.

Har du en link til kjøpet?

Lykke til, du vil ikke angre.

Fairline Mirage 29 er solgt.

takk for gode erfaringer Fanta

har du targabøyle på din båt?

hvor stor fart gjør båten med 2x 200 motorer

er 2x 158 40 motorer nok for båten? :smiley:

Jeg har ikke targabøyle. Fikk sydd ny kalesje i forfjor og fikk da tilpasset nye bøyer slik at jeg fikk hevet høyden under kalesjen noe. Når det gjelder fart så fikk jeg den opp i 22,9 knop på gps i fjor. For meg er det helt ok ( ikke vært så godt vant med fart tidligere). Skulle jeg valgt nå, ville jeg nok imidlertid kanskje gått for 2x200. Vi har for øvrig også gjort endel fordi båten var litt sliten da vi kjøpte henne, bla fått laget nye skottplater av mahogny ute, ny teakdørk ute, pusset ned og fikset på overbygget, skilter, samt bygget vinkelsofa bak mm. Men det har blitt bra, og det har absolutt vært verdt det. Nå sklir vi stolte rundt på fjorden.

Redigert av Fanta (see edit history)

For å forenkle manøvreringen i havn osv har vi nå også fått inn baugpropell selvom vi har vært usikre på om det egentlig vil bli brukt noe særlig (kjekt å ha).

Du har ikke bilder av baugprop innstallasjonen. Jeg spurte en kar om han ville installere hos meg, men han ville ikke. :confused:

Fairline Mirage 29 er solgt.

Har en 31 baltic, 1980' så da er alle modellene representert. Sitter to TMD40 a124 hk i båten, går 22-23 knop på fullt, og 18-19 mars, men ligger mest i 17-18' da båten føles best i sjøen da. Har båten på 7 . Sesong nå, er meget fornøyd med kvalitet og håntering. Med en såpass gammel båt blir det en del vedlikehold, men blir som en hobby og bare kos. Storebro i sverige har fortsatt deler på lager til disse hvis det skulle knipe, har targa bøyle, men den har jeg montert, kjøpt fra storebro med kalesje. Syntes baltic modellen er mest anvennelig for familie da det er to skikelige senger bak, og grei V køye foran, salongen er ikke brukelig for to voksne å sove i, akterkabin går selvfølgelig utover ute plassen, men solsenga på akterkabinen er stor og god.

Du har ikke bilder av baugprop innstallasjonen. Jeg spurte en kar om han ville installere hos meg, men han ville ikke. :confused:

Har dessverre ikke bilde. Var etter som jeg forsto på de som installerte min ikke noe problem. Det eneste som var ekstraarbeid var at det måtte skjæres ut plass til røret i en innstøpt langsgående avstiver ( antagelig dårlig språkbruk men jeg aner ikke hva det heter). Det tok han en times ekstra arbeid for. Med mitt ukyndige blikk, så ser det veldig bra ut. For øvrig bestilt av folk som har gjort endel annen jobb for meg og som jeg stoler på. Ble ikke sagt noe om at dette var en problematisk installasjon. Så får jeg håpe det er korrekt. Er vel heller ikke den eneste 31-foteren det er installert BP på??

Ellers enig i at Adriaticen ikke nødvendigvis er den mest familievennlige hva gjelder soveplasser. Hos oss er det bare meg og mor nå som barna er blitt voksne, og da er det perfekt. Uteplassen er jo eksepsjonelt bra, og vi har muligheten til å re opp ekstra dobbeltseng i salongen dersom det er besøk.

Storebro har ihverfall sidevangene til vindsjerm, til alle modeller. Jeg så de på hylla i fjor vinter. Er usikker på topp og bunnstykke i front. Jeg vet Mike Aldridge på Nøtterøy har reparert noen av disse, han byttet hjørne på min i fjor med godt resultat.

Fint, takk. Har noe råte på sidevanger helt i forkan ( hjørnet). Tenker å få en møbelsnekker til å frese ut og felle inn et stykke. Men tenkte også at dersom hele skjermen kan kjøpes og byttes uten at det koster helt vanvittig, så kan det være et alternativ. Det er jo tross alt gammelt det som er. På den annen side så er jo det noe sjarm i det også så lenge der ser godt vedlikeholdt ut...

Oppdaget for øvrig pest ca 30 cm fra kjølen og opp i fjor etter kalkblåsing. Ble litt jobb med å slipe ned til frisk glassfiber, kjøre på med ferskvann og så påføre primer osv etter å ha tørket gjennom vinteren. Fikk heldigvis tatt det tidlig, og det ser ut til å har blitt bra. Tidligere eier hadde henne i boblehavn, og vi hadde også det. Noe å passe på. Så ikke en gang problemet under alle gamle lag med bunnstoff...

Om 2 x124hk er nok til båten er vel øye som ser, men jeg tror nok de aller fleste levert før 1983 har denne installasjonen hvis det ikke er byttet. Skroget er optimalisert for ca 15 knop, min går greit i 18-19 knop, ligger da på ca3300 rpm. Med 2x158 er det noe mere overskudd, men jeg syntes det holder til vårt bruk.

Kjenner en med en 1985 baltic med 2x158, den går 27 på topp, og 23 på cruise speed, men han ligger mest i 17-18, forbruket øker veldig over 20. Etter 1985 er det også en liten endring i undervannsskrog, det er noen rails i tillegg, og steppet på sidene annerledes, dette var gjort for å møte kravene til større hastigheter med bedre stabilitet, jeg syntes dette skroget går noe hardere i motsjø, men den ligger også endel høyere i vannet med nesa mere til værs i fart. I bunn og grunn er disse båtene like fra 1975 til 1991, bortsett fra skrog endringen i 1985, og litt småtteri i skapdører etc. Men skulle jeg sett etter en 31 idag, ville jeg sett etter en 31 baltic HT nyere en 85 med 2 x TAMD 41 motorer, med 60 motorer har jeg hørt det er veldig trangt i motor rom, men det kan sikkert Faxen bekrefte eller avkrefte.

En liten snutt av båten i fart:

Redigert av SRC31 (see edit history)

[quote name='SRC31' timestamp='1325948146' post='1238510'

Kjenner en med en 1985 baltic med 2x158, den går 27 på topp, og 23 på cruise speed, men han ligger mest i 17-18, forbruket øker veldig over 20.

u

Det hørtes raskt ut. Jeg har 2x158 HK ( tmd 41a) og makser på ca 23 knop. Tror det er vanlig at det er hva som oppgis for denne installasjonen. Marjer da veldig fint på 18-20 knop. Så hvis jeg skulle hatt fart opp mot 27 knop, så har jeg et problem som jeg må finne ut av. Noen som vet vanlig for de ulike installasjonsalternativene?

Redigert av Fanta (see edit history)

27 høres raskt ut ja, men dette er målt med GPS og sumlog, er også sjøprøve rapport fra Storebro med forbruks kurver i båten, her står også 27 som topp.

Syntes det er rart du bare får 23 med dine motorer, det får jeg med mine 124 hk, når båten er nylig satt ut, og halve tanker, utpå sommeren detter den til 22, men det går den stort sett alltid.

Forsøkte å søke litt på Google. Ser at det i tidligere annonser er oppgitt 2x 129 hk med maksfart 20 kn, og 2x124 hk med maks 18 kn. I test fra båtmagasinet var det 60-maskiner som var nedjustert til Max 2500 omdreininger og gjorde da ca 25 kn. Klart at tynge på båten spiller en rolle. Er vel i utg.pnkt. 4,5 tonn deplacement. Men med et som er dyttet inn tenker jeg at vår også veier opp mot 5,5 til 6 tonn, uten at jeg vet det. Har ikke turt å ta henne på badevekta, i likhet med meg seg etter jula... Kanskje jeg får noen ekstra knop hvis både jeg og båten slanker oss litt?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...