Jump to content

Storebro 31 royal cruiser erfaringer?

:båt1

Recommended Posts

Jeg har også sett disse annonserte hastighetene, når jeg kjøpte min for 6 år siden var den annonsert med 19 på topp, på første prøvetur gjorde den 22 etter å ha ligget på vannet et år, selger bekreftet at det hadde den alltid gjort, men han satt 19 for å ikke overdrive. Jeg tror ikke en Baltic skal være lettere enn en Adriatic, har aldrig veid min, men kranbilen annslår ca 5,5 tonn. Tmd 41 har vel ikke 158 hk heller, den er oppgitt på Volvo sine sider til 150, her står Tamd 40 til 165, så det er vel 30 hk totalt mere i min bekjente sin båt, i tillegg er det et annet undervannskrog. Den testet i båtmagasinet var vel begrenset for å komme under 30 knop, så en må vel annta at den gikk over det.

Ser at de opererer med 150 ja. Ble opplyst 158 da jeg kjøpte, og mener jeg har sett det andre steder også, men får vel stole på Volvos egne sider. Skjønner ikke da hvorfor jeg ikke får mere enn 23 knop. Hadde som sagt kalkblåst før sesongen i fjor så hun var glatt og fin under. Kan det ha noe med turtall å gjøre? Jeg får vel maks ca 3400 omdreininge hvis jeg ikke husker feil. Skal det egentlig være mer, og er det i så fall noe som kan justeres av dertil kyndige folk?

Nå skal vel du ha 3800 på maks, og 3600 på maks kontinuerlig, så her mangler det noen rpm, kan vel høres ut som du har for store propeller, sammenliknet med min burde du vel hatt drøye 25 på topp. Jeg oppnår 22 på 3600 rpm, nysmut og relativt tom tipper den opp i 23. På 3400 rpm går den 19-19,5, jeg går mest 3300 på cruise, da går jeg 17,5 til 18. Det er ikke store forskjeller på tungt lastet båt og lett båt. En uke før jeg tok opp i høst gikk båten 20,5 knop, det var mye rur på propeller, og nesten fulle tanker.

Storebro kan helt sikker gi deg svar på propeller hvis du har utveksling på gear.

med 60 motorer har jeg hørt det er veldig trangt i motor rom, men det kan sikkert Faxen bekrefte eller avkrefte.

Jada, det kan jeg bekrefte. Samt at dieseltankene er på kun 210 liter hver.

Skifte oljefiltere på styrbord side er et mareritt. For ikke å nevne impeller på den siden.

Jeg har byttet ut impellerlokkene med Speed Seal, noe som forenklet av og på montering av lokkene.

Speed Seal

Fairline Mirage 29 er solgt.

jo, veldig mange tråder jeg unner en plassering på toppen, men det blir en umulig oppgave å avgjøre hvilke.

Det kan skje at tråder limes og stenges uten at det er intensjonen. Et klikk fra moderator på feil sted er alt som skal til for å gjøre dette. Et rent uhell altså.

Selvsagt vil vi rette det opp såsnart vi oppdager det, synes noen det tar tid så bruk "Rapportér regelbrudd" knappen. :thumbsup:

• 3 uker senere...

Forandringen kom i 1985, da kom det to "steg" lister på hver side helt frem, og steppet bak er bredere og går lenger ned. Det steget er også lengre ned foran på båten over vannlinje.

Baltic 1985:

dsc01035.jpg

Baltic 1985:

dsc01046.jpg

Baug 1985:

dsc01047.jpg

I praksis fører disse endringene til at de nyere går høyere i vannet i fart over 15 knop, spruter nok også mindre over båten i sjø. Har lest et sted at endringen ble gjort for at båten skulle være mere stabil i høy fart. 31 skroget skal være optimalisert for 15 knop i utgangspunktet, selv om mange går dobbelt så fort med 60 motorer. Vet ikke om det er levert båter med 60 motor etter 1985, tror det gikk mest i TAMD 40 og41.

Redigert av SRC31 (see edit history)
  • 2 uker senere...
  • 1 år senere...

Må være morro å ha en sånn dønn strøken klassikker! :-) Har egentlig sakt til meg selv at jeg ikke skal ha "gammel" båt.. men man kan jo vurdere hehe.. prissmessig med en sånn resturering/vedlikeholdsjobb kommer man vel opp mot prisen på en langt nyere og mer moderne båt.. men få båter har sjel og stil som disse gamle damene!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...