SRC31 Svart 8.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2012 Jeg har også sett disse annonserte hastighetene, når jeg kjøpte min for 6 år siden var den annonsert med 19 på topp, på første prøvetur gjorde den 22 etter å ha ligget på vannet et år, selger bekreftet at det hadde den alltid gjort, men han satt 19 for å ikke overdrive. Jeg tror ikke en Baltic skal være lettere enn en Adriatic, har aldrig veid min, men kranbilen annslår ca 5,5 tonn. Tmd 41 har vel ikke 158 hk heller, den er oppgitt på Volvo sine sider til 150, her står Tamd 40 til 165, så det er vel 30 hk totalt mere i min bekjente sin båt, i tillegg er det et annet undervannskrog. Den testet i båtmagasinet var vel begrenset for å komme under 30 knop, så en må vel annta at den gikk over det. Sitér dette innlegget Link to post
Fanta Svart 8.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2012 Ser at de opererer med 150 ja. Ble opplyst 158 da jeg kjøpte, og mener jeg har sett det andre steder også, men får vel stole på Volvos egne sider. Skjønner ikke da hvorfor jeg ikke får mere enn 23 knop. Hadde som sagt kalkblåst før sesongen i fjor så hun var glatt og fin under. Kan det ha noe med turtall å gjøre? Jeg får vel maks ca 3400 omdreininge hvis jeg ikke husker feil. Skal det egentlig være mer, og er det i så fall noe som kan justeres av dertil kyndige folk? Sitér dette innlegget Link to post
SRC31 Svart 8.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2012 Nå skal vel du ha 3800 på maks, og 3600 på maks kontinuerlig, så her mangler det noen rpm, kan vel høres ut som du har for store propeller, sammenliknet med min burde du vel hatt drøye 25 på topp. Jeg oppnår 22 på 3600 rpm, nysmut og relativt tom tipper den opp i 23. På 3400 rpm går den 19-19,5, jeg går mest 3300 på cruise, da går jeg 17,5 til 18. Det er ikke store forskjeller på tungt lastet båt og lett båt. En uke før jeg tok opp i høst gikk båten 20,5 knop, det var mye rur på propeller, og nesten fulle tanker. Storebro kan helt sikker gi deg svar på propeller hvis du har utveksling på gear. Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 8.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2012 med 60 motorer har jeg hørt det er veldig trangt i motor rom, men det kan sikkert Faxen bekrefte eller avkrefte. Jada, det kan jeg bekrefte. Samt at dieseltankene er på kun 210 liter hver. Skifte oljefiltere på styrbord side er et mareritt. For ikke å nevne impeller på den siden. Jeg har byttet ut impellerlokkene med Speed Seal, noe som forenklet av og på montering av lokkene. Speed Seal Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Fanta Svart 15.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2012 (redigert) Jeg har 5 blads propeller på ca 42 cm i diameter montert på. Det lå også ved to 3 blads på ca 46 cm i diameter da jeg kjøpte båten. Noen som har greie på fordeler/ulemper med de ulike typene, samt hva dette betyr for omdreininger og fart. Hva er normalt best? Redigert 15.Januar.2012 av Fanta (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 15.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2012 Jeg har fireblads 20x22 tommer. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Fru Jacobsen Svart 15.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2012 Hvorfor er denne tråden limt? Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Fanta Svart 15.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2012 Hva betyr det at den er limt? Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 15.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2012 (redigert) At den blir stående på topp hele tiden. Redigert 15.Januar.2012 av Faxen (see edit history) Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Sjeldenutpå Svart 15.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2012 Altså er det en tråd av betydning for alle, skulle eg tru. Hvorfor limt? Eg føler meg lurt til å lese heile tråden nå Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
:båt1 Svart 15.Januar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2012 KULT Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 16.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2012 Hvorfor er denne tråden limt? Sorry, det var nok bare en 'teknisk feil'. Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 16.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2012 Det var synd! Det var koslig å se en skikkelig tråd på topp. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Ingar Svart 16.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2012 jo, veldig mange tråder jeg unner en plassering på toppen, men det blir en umulig oppgave å avgjøre hvilke. Det kan skje at tråder limes og stenges uten at det er intensjonen. Et klikk fra moderator på feil sted er alt som skal til for å gjøre dette. Et rent uhell altså. Selvsagt vil vi rette det opp såsnart vi oppdager det, synes noen det tar tid så bruk "Rapportér regelbrudd" knappen. Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 16.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2012 Det var bare en spøk, Ingar. MEN, kan du lime Båtplassen treffet på Østlandet (Sand marina)? Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Ingar Svart 16.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2012 Sorry, når det gjelder treff og andre sosiale arrangementer har vi en praksis på at de limes siste uken i forkant. Så frem til da er det bare å holde liv i tråden. Sitér dette innlegget Link to post
:båt1 Svart 31.Januar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2012 til dere som er så veldig heldige å eier en SRC 31 hva gikk egentlig skrogforandringen i 1985 ut på? jeg vet at båten muligens slo noe mere i motsjø men hvilke konkrete endringer var det som ble gjort? Sitér dette innlegget Link to post
:båt1 Svart 1.Februar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2012 løfter Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 1.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2012 Så vidt jeg husker, ble det bredere shines, samt at hekken er forandret under vann. Skal ut i havna en dag, og der er det en 85 eller 86 modell. Skal se om jeg får tatt noen bilder. Faxen Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
:båt1 Svart 1.Februar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2012 hørtes flott ut Sitér dette innlegget Link to post
SRC31 Svart 1.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2012 (redigert) Forandringen kom i 1985, da kom det to "steg" lister på hver side helt frem, og steppet bak er bredere og går lenger ned. Det steget er også lengre ned foran på båten over vannlinje. Baltic 1985: Baltic 1985: Baug 1985: I praksis fører disse endringene til at de nyere går høyere i vannet i fart over 15 knop, spruter nok også mindre over båten i sjø. Har lest et sted at endringen ble gjort for at båten skulle være mere stabil i høy fart. 31 skroget skal være optimalisert for 15 knop i utgangspunktet, selv om mange går dobbelt så fort med 60 motorer. Vet ikke om det er levert båter med 60 motor etter 1985, tror det gikk mest i TAMD 40 og41. Redigert 1.Februar.2012 av SRC31 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 16.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2012 Beklager sent svar, men her er noen bilder av 1977 skrog. Jeg har ikke bilder av baugen, men den er helt slett, uten bordganger. Som man ser er det ganske store forskjeller på hekken og utformingen av den. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
:båt1 Svart 16.Februar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2012 tusen takk for flott info dere Sitér dette innlegget Link to post
MaxSchmeling Svart 31.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2013 (redigert) Our Storebro 31 Baltic, we just love her and we love Norway! Redigert 31.Oktober.2013 av MaxSchmeling (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 1.November.2013 Link til dette innlegget Svart 1.November.2013 Må være morro å ha en sånn dønn strøken klassikker! :-) Har egentlig sakt til meg selv at jeg ikke skal ha "gammel" båt.. men man kan jo vurdere hehe.. prissmessig med en sånn resturering/vedlikeholdsjobb kommer man vel opp mot prisen på en langt nyere og mer moderne båt.. men få båter har sjel og stil som disse gamle damene! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.