MaxSchmeling Svart 1.November.2013 Link til dette innlegget Svart 1.November.2013 (redigert) Hej Morten! En ny båt har aldrig intresserat mig och att valet blev just en Storebro 31 är p g a estetiska skäl men också av praktiska. 31´an har allt; gott om plats, gott om charm och har ett riktigt välbyggt skrov. Det som jag tycker är kul är alla de människor som kommer fram till oss och vill prata om modell och prata om Storebro. Till slut blir man lite van vid att folk ger beröm för den gamla damen. Vi håller efter henne och vi bygger om och planerar för hennes kommande säsonger. Du vet vad man säger; "Quality never goes out of style!". Tack för dina ord! ____________________________________________________________ Båttest av Curt Gelin Bakgrund: Med 31:an introducerades en ny Storebrostil 1975, med överbyggnad i plast och rutramar i mahogny. WH Wilke ritade denna stora 31-fotare för kvalitetsmedvetna köpare. Båten byggdes i tre versioner: Adriatic med öppen sittbrunn, Biscay med hardtop och däckssalong och 31 Baltic med med akterhytt och öppen sittbrunn. Av de tre sålde Biscay bäst, då inredningen ansågs passa vårt väder. Sällskapligt akterdäck och stängd salong/veranda, frestade. Skrovet ritades för cirka 15 knop och har därför en bottenvinkel om bara 8 grader. Inredning: I den förliga ruffen finns samma U-soffa, långpentry och förpik som i 34:an. Toaletten ligger vid nedgången. I Biscay-utförandet är däckssalongen med dörr till akterdäck själva poängen. På samma sätt är dubbelrufflösningen det som attraherar i Baltic-versionen och den stora sittbrunnen tjusningen på Adriatic-varianten. Bänkhöjden i pentryt är låg och dinetten kan upplevas styltigt placerad på en avsats. Förarplatsen ligger om babord, med hög stol och fotpall, skeppsratt samt med dubbla reglage till backslag och gas. Utförande: Inredningen, oavsett version, håller hög klass med sidenmatt lackfinish på utvald mahogny, perfekta passningar och gedigna dimensioner. Tidiga 31:or har sittbrunnsduk i teakimiterad galon. Den byttes till riktiga teakdurkar 1980. Uppbyggnad: Skrovet är i kraftigt sandwichlaminat i friborden och ännu kraftigare enkellaminat längs kölstråket. Dessutom har 31:an stora balkar längs botten för att göra hela båten vridstyv. Tekniskt imponerar axeldimensionerna och infästningen av roder och stödbockar. Botten på en 31:a klarar därmed en grundstötning, bildbevis finns. Körning: I sjö och planing är gången stötig, men samtidigt tung med trygga rörelser. I deplacementsfart är gången god, tyngden kommer till sin rätt i sjögång. Storebro 31 kan ges kritik för att den inte kommer ur vattnet och drar svall. Men 4,5 ton båt Seari väger 6 ton - vår anmärkning) river naturligt sjö i 25 knops fart. Den egenheten kan vägas mot tyngden i gången. I surt väder tar sig 31:an fram, är stabil, och styr även i medsjö. Med 41-motorer är accelerationen bra och gångläget hyggligt plant. I 25 knop är dock trimmet känsligt – 31:an tenderar att vika åt ena eller andra hållet. Summering: Modernare båtar finns, men få så behagliga att köra långt med. Storebro 31 är optimal för turer längs kusten. Till tjusningen med Storebro 31 hör känslan att veta att båten är särdeles solid i konstruktionen. Redigert 1.November.2013 av MaxSchmeling (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.