Jump to content

Storebro 31 royal cruiser erfaringer?


:båt1

Recommended Posts

Searilightouse.jpg

 

Hej Morten!

 

En ny båt har aldrig intresserat mig och att valet blev just en Storebro 31 är p g a estetiska skäl men också av praktiska. 31´an har allt; gott om plats, gott om charm och har ett riktigt välbyggt skrov. Det som jag tycker är kul är alla de människor som kommer fram till oss och vill prata om modell och prata om Storebro. Till slut blir man lite van vid att folk ger beröm för den gamla damen. Vi håller efter henne och vi bygger om och planerar för hennes kommande säsonger.

 

Du vet vad man säger; "Quality never goes out of style!".

 

Tack för dina ord!

 

____________________________________________________________

 

Båttest av Curt Gelin

Bakgrund:

Med 31:an introducerades en ny Storebrostil 1975, med överbyggnad i plast och rutramar i mahogny. WH Wilke ritade denna stora 31-fotare för kvalitetsmedvetna köpare. Båten byggdes i tre versioner: Adriatic med öppen sittbrunn, Biscay med hardtop och däckssalong och 31 Baltic med med akterhytt och öppen sittbrunn. Av de tre sålde Biscay bäst, då inredningen ansågs passa vårt väder. Sällskapligt akterdäck och stängd salong/veranda, frestade. Skrovet ritades för cirka 15 knop och har därför en bottenvinkel om bara 8 grader.

Inredning:

I den förliga ruffen finns samma U-soffa, långpentry och förpik som i 34:an. Toaletten ligger vid nedgången. I Biscay-utförandet är däckssalongen med dörr till akterdäck själva poängen. På samma sätt är dubbelrufflösningen det som attraherar i Baltic-versionen och den stora sittbrunnen tjusningen på Adriatic-varianten. Bänkhöjden i pentryt är låg och dinetten kan upplevas styltigt placerad på en avsats. Förarplatsen ligger om babord, med hög stol och fotpall, skeppsratt samt med dubbla reglage till backslag och gas.

Utförande:

Inredningen, oavsett version, håller hög klass med sidenmatt lackfinish på utvald mahogny, perfekta passningar och gedigna dimensioner. Tidiga 31:or har sittbrunnsduk i teakimiterad galon. Den byttes till riktiga teakdurkar 1980.

Uppbyggnad:

Skrovet är i kraftigt sandwichlaminat i friborden och ännu kraftigare enkellaminat längs kölstråket. Dessutom har 31:an stora balkar längs botten för att göra hela båten vridstyv. Tekniskt imponerar axeldimensionerna och infästningen av roder och stödbockar. Botten på en 31:a klarar därmed en grundstötning, bildbevis finns.

Körning:

I sjö och planing är gången stötig, men samtidigt tung med trygga rörelser. I deplacementsfart är gången god, tyngden kommer till sin rätt i sjögång. Storebro 31 kan ges kritik för att den inte kommer ur vattnet och drar svall. Men 4,5 ton båt Seari väger 6 ton - vår anmärkning) river naturligt sjö i 25 knops fart.

Den egenheten kan vägas mot tyngden i gången. I surt väder tar sig 31:an fram, är stabil, och styr även i medsjö. Med 41-motorer är accelerationen bra och gångläget hyggligt plant. I 25 knop är dock trimmet känsligt – 31:an tenderar att vika åt ena eller andra hållet.

Summering:

Modernare båtar finns, men få så behagliga att köra långt med. Storebro 31 är optimal för turer längs kusten. Till tjusningen med Storebro 31 hör känslan att veta att båten är särdeles solid i konstruktionen.

Redigert av MaxSchmeling (see edit history)
Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...