Jump to content

Spylepumpe og motor på samme bunnventil, erfaringer?

Balle-Klorin

Recommended Posts

Hei. :smiley:

Jeg skal montere spylepumpe i båten og lurer på å bruke samme sjøvannsinntak som til motoren. Motorens sjøvannsinntak er 1", det er nok kapasitet til å kjøle motoren på full fart og jeg kjører vanligvis med 2/3 omdreining på marsfart. Spylepumpen leverer 20 liter i minuttet og skal ikke kjøres kontinuerlig i lange perioder (f.eks ved frakt av levende fisk), kun litt spyling nå og da. Skal evnt forgrene rørene helt nede ved bunnventil, noen som har prøvd dette? Når forgreningen er et godt stykke under havnivå så bør ikke pumpen dra luft via motoren når motoren står stille, tror jeg ?

Like greit å montere en ekstra bunnventil ved neste "dokking" ?

Skal man bruke samme bunnventil må/bør man ha 1 stk T-stykke med overgang til pumpe, 1 stk kuleventil til pumpe + nippler. Alt i saltvannsbestandig materiale.

Totalkostnaden for dette er høyere enn en ny skrog gjennomføring med tilhørende kuleventil ( men da får man 1 ekstra hull i skroget)

Stort sett blir disse spylepumpene montert med egen skrogjennomføring.

Du kan kjøre alt via samme inntak. Hulda har kjøling til motoren, aggeregatet og toalettet på samme gjennomføring. Fordelen er at man kutter ned på antall gjennomføringer. På den forrige båten min hadde jeg ca. åtte gjennomføringer, måtte kravle rundt hele båten for å stenge kraner. På Hulda, som er en vesentlig større båt, er det to gjennomføringer under vannlinjen. Hos meg har vær enkelt bruker egen stengeventil oppstrøms hovedventilen. Jeg har nå også bestilt inn deler slik at begge gjennomføringene skal kunne brukes av alle brukerene. Det vil si at om jeg får en plaspose i vannintaket til motoren, så vil det andre inntake tre i kraft. I tillegg bruker jeg kun T-stykker, ikke bend, slik at jeg kan stake gjennomføringene innnenfra mens båten er under fart. Har en fiks akkurat der, sugde fast en plastsekk i inntaket i Bestunkilen for en del år tilbake, ubehalgelig opplevelse.

Hei igjen, har lurt på å koble toalettet sammmen med motoren og bruke inntak til toaletet til spylepumpen men slo det fra meg fordi jeg var redd at motoren skulle dra luft via toalettet. Har prøv å blåse i sjøvannslangen til toalettet og det er lite og ingen motstand gjennom toalettpumpen, dvs lett og dra luft ned til felles bunnventil. Det er jo mange faktorer her ikkeminst hvor langt under havnivå bunnventilen er og forholdet mellom dimensjon på bunnventil/forbruket til motoern etc. så det blir nok vanskelig å direkte sammenligne to båter.

Å bruke felles ventil for spylepumpe og toalett er ikke aktuelt (vannet til toalettet renner tilbake til havnivå etter at toalettet har vært ibruk pluss sug når spylepumpen skulle brukes. Bruker spylepumpen til å vaske fisk etc.

Å montere ventiler som må åpnes/lukkes når utstyr skal brukes er ikke aktuelt. Tenker da på generelt bruk, ikke når det er fare for frost.

Det blir helt klart billigere å montere en ekstra bunnventil, men det viktigste for meg er at annlegget blir bra, kjekt å ha mindre ventiler å stenge til vinteren og å slippe å ta ett nytt hull i skråget.

Hmm, tror det blir en ny bunnventil for å unngå problemer med luft, flere innspill ?

Du tar det litt feil. Poenget er at det ikke skal vær 'sug', eller rettere undertrykk i anlegget. Hvis det er undertrykk, så er dimensjoneringen for liten/trang. Hulda har 1,5 inch inntak. Det som trer inn som gjennomføring nr. 2 har en diameter på 1,25 inch.

Jeg har spylepumpe inntak sammen med motors sjøvansinntak på tegnebrettet i vinter og er overbevist om at det skal gå greit. Med allerede 7 skroggjennomføringer er jeg enig med Hulda at det blir mye kryping og åling for å stenge av. Begrens antall ventiler under vannlinja. Om du mot all formodning skulle få kjøleproblemer og må ha separat skroggjennomføring har du ett ypperlig utgangspunkt for et nødlense-/konserverings- anlegg rundt ekstraarbeidet du allerede har utført ved hoved sjøvansiintaket.

Godt poeng det med nødlensing, sånn at det ikke blir "bortkastet" å kjøpe inn rørdelene om det ikke skulle bli vellykket med felles montasje, takk for den :smiley: Min spylepumpe er så liten at det blir neppe kapasitetsproblemer. Var litt bekymret for å dra luft med spylepuma når motoren ikke går, men det er sikkert bare tull. Enig med Hulda at jo færre bunnventiler jo bedre, har allerede tre bunnventiler å stenge om vinteren, og det er igrunnen nok det :)

Jeg er helt enig med Hulda at det skal ikke være undertrykk i et riktig dimensjonert system. Tilkobling av toalett vil medføre at det blir en tilnærmet 3/4" lufting ned til bunnmontasjen. Er kapasiteten som den skal være så blir ikke dette noe problem, er systemets dimensjon bare såvidt stort nok går det bra, annlegget vil fungere selv med det minste overtrykk. Om rista på bunnmotasjen skulle gro til eller delvis dekkes av plast eller lignende så kan man risikere undertrykk og dermed luft til motorens sjøvannspumpe.Det har da ikke noe å si om dimensjonen på stikk til toalett har mindre dimensjon enn hovedinntaket.

Skulle dette skje så får jeg jo alarm etterhvert, da kan jeg stenge ventil til toalettet og håpe på at impellern på sjøvannspumpa fortsatt fungerer. Det gjør den mest sannsynlig for den vil jo få endel vann sammen med lufta om ikke inntaket er 100% tett.

Vell vell, nå lurer jeg på å montere spylepumpa sammen med motoren..hmmm...inntaket til motoren er ca 2m rett bak (samme side) som utløpet til toalettet, vil som nevnt ha rent vann i spyleslangen...hmm..

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...