Ringnes Startet 6.Januar.2012 Del på Facebook Startet 6.Januar.2012 Da er det vinter igjen og tid for større oppgaver på Nidelven... Jeg skal renovere akterkabinen og har revet ned taket og er i ferd med å fjerne "bamsestoffet" på skuteveggene. Har noen forslag til hvordan jeg skal bearbeide overflatene og hvilken lim typen jeg kan benytte for å feste skai lignende stoff til skuteveggene...Mvh Phillip Sitér dette innlegget Link to post
osa Svart 6.Januar.2012 Del på Facebook Svart 6.Januar.2012 -har brukt dette spraylimet både til skai og isolasjonsplater. -ganske brei og jevn spray-dusj og lett å få jevnt slik at det ikke blir klumper (som det ofte blir med "kontaktlim" og pensel..) -men det er litt dyrt da.. Sitér dette innlegget Link to post
Terje Svart 6.Januar.2012 Del på Facebook Svart 6.Januar.2012 Casco gulvlim. lett å bearbeide. Sitér dette innlegget Terje Nidelv 300 sport Volvo penta D6 Link to post
taunus Svart 6.Januar.2012 Del på Facebook Svart 6.Januar.2012 (redigert) Avhengig av hvilken finish du vil oppnå. Alt blir synlig gjennom skaien. Jeg gjorde dette i min akterkabin i fjor. Og du må fjerne det gamle limet mekanisk. Mye kan du nok skrape vekk med en smal sparkel eller huggjern. Men når du begynner å slipe med maskin begynner kanskje dette limet å klebe igjen. Da pakkes slipepapiret fort, men det må jo bort. Senere kan du prøve med kjemikalier som lakktynner. Får du tak i Methylen er du sikra oppløsing av lim. Husk Gassmaske. Senere får du bruke kontaktlim til å lime med.(casco attack) Har du plater som skal trekkes med skai, kan du bruke teppelim. Men da strammer du skaien rundt kanten og stifter tett i tett i tillegg. Du kan ikke lime hvis det er for kaldt. Les på pakningsvedlegget. Redigert 6.Januar.2012 av taunus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fyret 25 Svart 6.Januar.2012 Del på Facebook Svart 6.Januar.2012 Jeg ville brukt våtromslim, det kan du jobbe litt med etter at du har lagt på skaien, det brukte jeg og Båt1 som er medlem her inne, når vi trakk om to takplater i båten hans med skai Sitér dette innlegget Bukh - Powering Marine Safety Troll 20 med Bukh DV 10 Link to post
Scand 360 dc Svart 6.Januar.2012 Del på Facebook Svart 6.Januar.2012 Har akkurat gjort det med lugaren på min årø 28, rev først av gammel polstring, skrapet det løse som hang igjen med malingsskrape, børstet over med stålbørste å vasket over med tynner etterpå. La på våtromslim med kost, kjøpt i malerforetning, bruk gulvlimet det er litt sprekere. Kjøpe trekk(litt tykk skay) på maritim å la dette på. men før jeg startet la jeg stoffet på uten lim å grovkuttet det,merket med tusj litt på stoffet og på skroget så jeg kunne se ca hvor det skal legges på. husk å få opp tempraturen i skuta før oppstart. limet herder rundt ca 18 grader. med min eber på 4kw var ikke det noe problem når vinteren er som nå!! Sitér dette innlegget Link to post
sofa Svart 6.Januar.2012 Del på Facebook Svart 6.Januar.2012 Hei Hør på taunus, alt blir synelig gjennom skaien. da jeg pussa opp stikklugaren på båten min gikk det med ca 8 kg epoksysparkel fra wurt. Godt grunnarbeid = godt resultat. Gammelt lim fjernet jeg med en slipeskive som lignet veldig på meget grov grytebørste,det jelper å nøytralisere klebriheten til gammelt lim ved å gni det inn med potetmel eller pussestøv fra treverk. Sitér dette innlegget Link to post
tomeriks Svart 7.Januar.2012 Del på Facebook Svart 7.Januar.2012 Delte erfaringer her.. Jeg har brukt både vanlig skai (tynn), og skrogbekledning (tror det er det det heter..) som er endel tykkere. Den siste dekker det meste. Jeg skrapet av gamle rester, støvsuget, vasket og limet på nytt. Det ble strøkene, og har vært det i 4 år.. Men: vær forsiktig med kontaktlim. Det er ikke sikkert skaien tåler herdetemperaturen. Casco gulvlim er godt egnet. Sitér dette innlegget Link to post
-Luna- Svart 7.Januar.2012 Del på Facebook Svart 7.Januar.2012 Har også tenkt å gå i gang med denne jobben i båten min. Vil benytte skai med tykkeles 5mm og casco gulv lim på flatene og kontakt lim i skjøtene. Hvor lenge bør man holde press på skaien for å få dette til å holde? Noen som har noen gode tips her? Ellers har jeg vurdert å gå på med sikaflex i samme farge som skaien i skjøtene for å få dette fint og holbart. Noen som har prøvd dette før? Sitér dette innlegget Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375 Link to post
sofa Svart 7.Januar.2012 Del på Facebook Svart 7.Januar.2012 Hei Jeg tilpasst skottbekledningen meget nøyaktig og fuget med hvit tec7.tillpasset fugene med tec7 cleaner, det ble meget bra Fargen på skottbekledningen var offvite eller noe slikt Har nesten på følelsen at den vite tec7`en gulnet litt, så fugene er nesten usynelge. Det ligger noen bilder ute på Fjord boat forum Sitér dette innlegget Link to post
:båt1 Svart 7.Januar.2012 Del på Facebook Svart 7.Januar.2012 våtrommsvim funket meget bra på min båt og jeg skal bruke det flere ganger utrolig enkelt å jobbe med og etter 2 månderer er det fortsatt pent vi får vente å se med årende hvordan resultatet blir! Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 7.Januar.2012 Del på Facebook Svart 7.Januar.2012 (redigert) Hei Jeg tilpasst skottbekledningen meget nøyaktig og fuget med hvit tec7.tillpasset fugene med tec7 cleaner, det ble meget bra Fargen på skottbekledningen var offvite eller noe slikt Har nesten på følelsen at den vite tec7`en gulnet litt, så fugene er nesten usynelge. Det ligger noen bilder ute på Fjord boat forum Tek7 er bra, men sett av med malingstape slik at du for jevne skjøter. Så en viktig ting som jeg jeg tror ingen har nevnt. De proffe hellimer ofte ikke belegget, men bruker tyngdekraften for å få det slett!, dvs en limer bare rundt kantene. Det er kjempeviktig for å få et bra resultat. Skal du hellime belegget må i alle fall underlaget være gullende rent og slett, husk på at alle ujevnheter vises. Jeg har prøvet begge metodene og mener kantliming er helt overlegent. Er det takplater som skal trekkes kan også belegget brettes rund og stiftes på undersiden (ikke lime). Lykke til. Redigert 7.Januar.2012 av pettersand (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
zoltan Svart 7.Januar.2012 Del på Facebook Svart 7.Januar.2012 Spray lim fra biltema er like bra som 3M, og koster 1/3, bra dyse på boksen også Det er viktig å la limen tørke helt, spesielet under skai som ikke puster etter delene er sammen klistret sammen, og er ikke limen tørr vil du trykke sammen porolonen på baksiden av skaien Sitér dette innlegget Link to post
Kaftein ØL Svart 9.Januar.2012 Del på Facebook Svart 9.Januar.2012 Jeg har benyttet helgen til å "rive" hele akterlugaren. Alle lister er fjernet, vindusrammene forsvinner i dag og mesteparten av den flotte skumbekledningen som var der er fjernet. Der løsnet trekket fra skummet så alt skummet ligger igjen og måtte skrapes ned. Møkkajobb. Jeg sliter med å få fjernet alt underlaget og litt usikker på hvor nøye det er behov for å være, men har en bit skay liggende i båten så skal gjøre en liten prøveliming ila kvelden for å se hvordan det blir Har gjort det meste som kan gjøres med båt, men er ganske uerfaren når det gjelder omtrekking. Hva har dere benyttet til å rengjøre med før påliming? Jeg prøvde med sitrusrens fra tec7 som jeg har brukt til fjerning av lim tidligere, men synes ikke den fungerte noe bra. Har også forsøkt å fjerne de siste restene ved å vaske med stålull, men synes fortsatt ikke overflaten blir 100% ren. skal prøve med litt flere stoffer ila kvelden, men alle tips mottaes med takk Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 9.Januar.2012 Del på Facebook Svart 9.Januar.2012 Prøvd med aceton? Fjerner kontaktlim, men klart, det er en langtekkelig og kjedelig jobb. Og ikke minst, farlig om du ikke lufter godt! Sitér dette innlegget Link to post
Kaftein ØL Svart 10.Januar.2012 Del på Facebook Svart 10.Januar.2012 gjordet et par prøver i går. Forsøkte å lime på et par steder hvor overflaten var litt ujevn. Hensikten var å se om stoffet festet og hvor mye som evt. ble synlig. Det ble forholdsvis bra, men tror jeg burde ventet litt lengre før jeg satt på stoffet. lot alt være romtemperert, påførte limet på stoffet og overflaten, ventet ti min, men slet fortsatt litt med feste. skal gjøre ny prøve i kveld. HAr også kjøpt et skrapeblad for fein-saga som jeg skal prøve. Håper det blir et forholdsvis enkel sak å fjernet resterende rester Sitér dette innlegget Link to post
Skibsplast490 Svart 18.Mars.2012 Del på Facebook Svart 18.Mars.2012 Hei. Tips til å fjerne gammelt kontaktlim. Etter å ha prøvd mange typer uten hell, kom jeg over et produkt som heter Kent Acrysol når jeg skulle fjerne limet som satt igjen når jeg hadde tatt av det gamle trekket i båten. Er virkelig bra. Vasker over med aceton etterpå, for blir en tynn tynn hinne med lim igjen og aceton koster 39kr for en liter på Biltema. ( desverre er ikke acetonen effektiv nok på tykt lim) acrysolen kjøper jeg hos C.Frimann-Dahl på Rud utenfor Oslo. Er dyr men jaggu effektiv, og slipper jeg å stå gnikke lim i dagevis så er prisen akseptabel for meg. (husk å bruke maske) Sitér dette innlegget Link to post
Kaftein ØL Svart 19.Mars.2012 Del på Facebook Svart 19.Mars.2012 Hei. Tips til å fjerne gammelt kontaktlim. Etter å ha prøvd mange typer uten hell, kom jeg over et produkt som heter Kent Acrysol når jeg skulle fjerne limet som satt igjen når jeg hadde tatt av det gamle trekket i båten. Er virkelig bra. Vasker over med aceton etterpå, for blir en tynn tynn hinne med lim igjen og aceton koster 39kr for en liter på Biltema. ( desverre er ikke acetonen effektiv nok på tykt lim) acrysolen kjøper jeg hos C.Frimann-Dahl på Rud utenfor Oslo. Er dyr men jaggu effektiv, og slipper jeg å stå gnikke lim i dagevis så er prisen akseptabel for meg. (husk å bruke maske) Takk for tipset! Har en dunk akrysol stående i garasjen som jeg ikke har brukt på mange år. Hadde vært toppers om det gjorde susen Akkurat nå er problemet at jeg skal installere ny motor før påske, en haug baugpropeller og 3-4 motorinstallasjoner, så nå ser det ikke ut som jeg får tid til egen båt før om et par måneder. Hvis det er noen som kan anbefale en handyman som kan gjøre en slik jobb i vestfoldområdet setter jeg STOR pris på om jeg får en IM med et navn og telefonnr. Hadde vært toppers om jeg fant noen som kan gjøre ferdig jobben mens jeg gjør alle andre sine klare for sesongstart Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.