Sabeltann Startet 1.Januar.2005 Del på Facebook Startet 1.Januar.2005 HEI alle, Ber Dere sjekke fortøyningene deres slik at de er klare til litt spring flo imorgen ettermiddag og morgen kveld/natt. For meg som har båten til fastkai er det MEGET viktig og gi litt slakk slik at ikke båten står "på hodet" ned i vannet fremme! Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 7.Januar.2005 Del på Facebook Svart 7.Januar.2005 HEI alle, Ber Dere sjekke fortøyningene deres slik at de er klare til litt spring flo imorgen ettermiddag og morgen kveld/natt. For meg som har båten til fastkai er det MEGET viktig og gi litt slakk slik at ikke båten står "på hodet" ned i vannet fremme! Da må du slakke i kveld, for i morgen er det meldt høy vannstand igjen (50-70 mm over tidevannstabell) strekningen Egersund - Bergen. http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=261473 Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Herman Svart 7.Januar.2005 Del på Facebook Svart 7.Januar.2005 Dette er jo alvorlig nok det, men jeg tror nok at Divemaster ler litt av oss nå. I praksis blir vel dette en tidevannsforskjell på 1,5 - 2 meter, og det er faktisk ganske lite. Lars_Herman Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Andy Svart 7.Januar.2005 Del på Facebook Svart 7.Januar.2005 (redigert) Dette er jo alvorlig nok det, men jeg tror nok at Divemaster ler litt av oss nå. I praksis blir vel dette en tidevannsforskjell på 1,5 - 2 meter, og det er faktisk ganske lite.Dette er alvorlig nok ja! En ting er å forholde seg til et enormt, jevnt og trutt tilbakevendende tidevann. En annen ting er når det blir som her på Sørlandet nå: hele 1.2 m over normalt høyvann. Dette er ekstremt, både for båter ved kai og i båthus. Sjekk båten! Les Fædrelandsvennen Dramatisk springflo - redd småbåtene! Redigert 7.Januar.2005 av Andy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jada Svart 7.Januar.2005 Del på Facebook Svart 7.Januar.2005 Les Fædrelandsvennen Dramatisk springflo - redd småbåtene!Dette høres ikke spesielt festlig ut. Ekstreme værforhold med full storm langs sørlandskysten. Det er ikke bare de som har båten på sjøen som må sjekke den. Også vi hagebåteiere bør kanskje se om vi må sikre pressenningen litt ekstra i dag. Foreløpig har den stått imot noen kraftige vindkast de siste døgnene, men i morgen skal det altså bli verre Sitér dette innlegget Link to post
GeirKS Svart 7.Januar.2005 Del på Facebook Svart 7.Januar.2005 Aktuell værmelding fra met.no: Værvarsler som gjelder til lørdag kl 24: Skagerrak: Vestlig liten kuling . Regn av og til, ellers god sikt. Lørdag formiddag økning til sørvestlig liten og til dels full storm, om ettermiddagen dreiende vestlig med sterk storm i ytre Skagerrak og sørlig deler av indre Skagerrak. Regn. Om kvelden minking til vestlig sterk kuling. Regnbyger. Moderat til dårlig sikt i nedbør. Det er svært sjelden værmeldingen er så pessimistisk for disse havområdene. Geir Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 7.Januar.2005 Del på Facebook Svart 7.Januar.2005 Og mildværet fortsetter ut måneden regner jeg med Sitér dette innlegget Link to post
GeirKS Svart 7.Januar.2005 Del på Facebook Svart 7.Januar.2005 For å svartmale ytterligere legger jeg ved dette screenshot fra et program til å se på s.k. grib-filer. Den observante leser vil se at der cursoren står er det meldt 64 knops vind. Geir Sitér dette innlegget Link to post
unknownuser Svart 7.Januar.2005 Del på Facebook Svart 7.Januar.2005 (redigert) Her er flovarselet for i dag (Bergen) ... tror jeg skal sjekke båten kl 20 i kveld... Vannstand mvh harBayliner Redigert 7.Januar.2005 av harBayliner (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fenix Svart 7.Januar.2005 Del på Facebook Svart 7.Januar.2005 Her er flovarselet for i dag (Bergen) ... tror jeg skal sjekke båten kl 20 i kveld... Vannstand mvh harBayliner Enda høyere i Oslofjorden ser det ut til. Her er met.nos tekstvarsel: I morgen, lørdag 8. januar, er det varslet ekstremt høy vannstand og kraftig vind langs kysten fra Egersund til Svenskegrensen. Det er varslet at vannstanden vil være 100-120 cm over høyden oppgitt i tidevannstabellene mellom kl 10-17. Maksimal vannstand blir rundt kl 14. Det er også varslet nordvest full storm på kysten vest for Oksøy fyr ved Kristiansand. Vinden vil i likhet med vannstanden avta lørdag kveld. Og her er tabellen for Oscarsborg. Over to meter høyvann ved 14-tiden i morgen. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 7.Januar.2005 Del på Facebook Svart 7.Januar.2005 Og de som har båten på vannet i Oslofjorden bør sjekke før morgendagen! Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Walter_S Svart 7.Januar.2005 Del på Facebook Svart 7.Januar.2005 Ja, kan bekrefte at vannstanden er mega-høy her ved Fredrikstad / Kråkerøy! Disse bildene ble tatt for en time siden. Vanligvis er det ca 1m til 1,5m klaring under brygga! Disse opp-ned båtene ligger vanligvis høyt på det tørre...... Vinden har midlertidig løyet litt - antageligvis for å forberede et nytt fremstøt, sent i natt, i morgen formiddag! Har lagt ut ekstra fortøining. Sjarken fikk et ekstra lodd ned i vannet på de blå tampene - som demper de værste rykk og napp. Brukte avlagte bilfelger som både er tunge og som p.g.a. sin fassong er bra dempere når disse blir løftet og senket i vannet. Flukt har fra før et 25 kg-lodd som fungerer som demper. Så får vi håpe på at alt dette vil bidra til en nogenlunde kontrollert situasjon, både i natt og i morgen ettermiddag! Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Fenix Svart 7.Januar.2005 Del på Facebook Svart 7.Januar.2005 Her er SMHIs varsel for kysten ved nordre Bohuslän: Lördag eftermiddag: Mellan sydväst och väst, 22-26 m/s. Sannolikhet 10 m/s*: 99% Dette kan bli kraftige saker... Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 7.Januar.2005 Del på Facebook Svart 7.Januar.2005 her er tabellen for Oscarsborg. Over to meter høyvann ved 14-tiden i morgen. Har ved selvsyn sett økningen i Vindfangerbukta (rett ved siden av Oscarsborg), der flytebryggene ligger rett ut i fra fast brygge. Normalt ligger de 1-1,5meter nedenfor. Faxen (med båt på land ) Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Lars H. Svart 7.Januar.2005 Del på Facebook Svart 7.Januar.2005 (redigert) her er tabellen for Oscarsborg. Over to meter høyvann ved 14-tiden i morgen.2 meter var vel litt feil, 1 - 1,2m over normalt høyvann (eller 1,4m over middelvannstand) stemmer vel bedre med kurven for Oslo/Oscarsborg i innlegget mitt litt lenger oppe i tråden? Lars H. Redigert 7.Januar.2005 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Verrie Svart 7.Januar.2005 Del på Facebook Svart 7.Januar.2005 Jaja, siden båten ligger ved fast-kai, og utsatt for vinden/bølgene, antar jeg at jeg ikke trenger unnskyldninger overfor familien for å jobbe i båten i morgen Synes forøvrig at værspåingen samt vannstandsmeldinger (det er ikke springflo i morgen, men stormflo for de som skulle være ukjent med begrepet), feiler en del, da jeg foreløpig denne vinteren ikke har kunnet se at det er i realiteten blitt så høye vannstander som varslet? Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 7.Januar.2005 Del på Facebook Svart 7.Januar.2005 Tabellen sa faktisk 2,1 meter inklusive vindpåvirkning ved Oscarsborg. Faxen Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Lars H. Svart 7.Januar.2005 Del på Facebook Svart 7.Januar.2005 Tabellen sa faktisk 2,1 meter inklusive vindpåvirkning ved Oscarsborg.Den sier 2,1m over sjøkartnull, og normalt høyvann er 90cm over sjøkartnull. Altså er det varslet 1,2m høyere vann enn normalt høyvann. Her må en ikke blande sammen Sjøkartnull, Normalnull 1954 og Middelvann. Så det som er forventet at høyvannet skal bli 1,4m mot normalt høyvann ca. 20cm. Men for all del, det er ille nok det og! Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
bliss X Svart 7.Januar.2005 Del på Facebook Svart 7.Januar.2005 Jeg regner med å flytte ned i båten i kveld. Noen som vet når vinden kommer for alvor i indre oslofjord? Sitér dette innlegget Link to post
Fenix Svart 7.Januar.2005 Del på Facebook Svart 7.Januar.2005 Jeg regner med å flytte ned i båten i kveld. Noen som vet når vinden kommer for alvor i indre oslofjord? Tror faktisk du kan ta det med ro til i morgen tidlig, såvidt jeg kan se av met.no. Sitér dette innlegget Link to post
880 Svart 7.Januar.2005 Del på Facebook Svart 7.Januar.2005 (redigert) Bildet er fra bryggen i bergen tidligere i år. Det advares om at det kan bli verre en dette......... Redigert 7.Januar.2005 av bmo (see edit history) Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
giver Svart 7.Januar.2005 Del på Facebook Svart 7.Januar.2005 (redigert) Hei Sist leste melding som er skremmende: Kjempe bølger i Skagerak Hvordan vil dette arte seg i Indre Oslofjord? mvh en noe engstelig giver Redigert 7.Januar.2005 av giver (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 7.Januar.2005 Del på Facebook Svart 7.Januar.2005 Hei Sist leste melding som er skremmende: Kjempe bølger i Skagerak Hvordan vil dette arte seg i Indre Oslofjord? mvh en noe engstelig giver Samme her Sitér dette innlegget Link to post
Hebbe Svart 7.Januar.2005 Del på Facebook Svart 7.Januar.2005 Hvordan vil dette arte seg i Indre Oslofjord? Lette fram permen fra metrologikurset fra høgskolen og der står det notert i margen: (sitat fra Hebbes forelesningsnotater, naturgeografi høsten 1994) "Sterk langvarig vind vil presse mere vann inn i foreks. en fjord slik at vannstanden vil stige utover vanlig flomål. Kombinert meg spring eller stormflo vil vanstanden bli jæv*** høy" Sitér dette innlegget Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post
Andy Svart 7.Januar.2005 Del på Facebook Svart 7.Januar.2005 Hei Sist leste melding som er skremmende: Kjempe bølger i Skagerak Hvordan vil dette arte seg i Indre Oslofjord? mvh en noe engstelig giver Tror dere får det lettere inne i fjorden, det er særlig vest for Oksøy det blir ille. 10 m bølger inn mot land kombinert med 1.2 m springflo. Oi oi. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.