Jump to content

HØY VANNSTAND IGJENN!

Sabeltann

Recommended Posts

Danskene melder dette: :eek::eek:

Farvandsudsigter, der gælder til lørdag aften, udsendt kl. 17.40.

Skagerrak

Kuling fra sydvest, 10 til 15 m/s, i nat drejende syd og tiltagende, lørdag formiddag storm, 23 til 28 m/s. Lørdag eftermiddag storm fra sydvest og vest, 28 til 33 m/s, stedvis orkan 35 m/s. Mest moderat sigt, og regn af og til.

:eek::eek:

Håper ikke vi får dette i Oslofjorden..... Er glad jeg ikke skal med danskebåten til København i helgen.

Men på værradioen for ytre Oslofjord hørtes det ikke så fryktelig galt ut. max 22 m/s. Ille nok det også, men det begynner vi nesten å bli vant med.

Er litt spent på vannstanden i fjorden også. Passerte på brua over Mossekanalen i ettermiddag ved 17.30 tiden, og da så det ikke spesielt høyt ut. Blir vel verre i morgen en gang....

Hei ALLE! :seeya:

Anbefaler at Dere tar en telefon til de dere VET ikke følger så godt med båtene sine. (om dere har slike kjente!) og varselr de om de som kommer. Har vært og gitt slakk selv. Er mest redd for sjødraget jeg i morgen :sailing: ......enda jeg ligger mot fast kai.

Tatt inn alt løsøre rundt huset.

Nå skal jeg ta en :cheers: og så skal jeg :sleep: tidlig i morgen når stormen tiltar skal jeg ned til Trass og passe på den!

Skal ta noen bilder i morgen fra Tungenes Fyr om mulig så får vi se!

Lykke til alle dere fra Eigersund til Svenskegrensa! Det trengs..

Har bestillt bil med kran for og få båten fra Tananger til Hundvåg .......OG DA KOMMER JO SELFØLGELIG årets storm/orkan samt høy vannstand denne lørdag.

Du får ha lykke til, i morgen, Ficher! Blir nå stas med flunkendes ny motor, da! :smiley:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Anbefaler at Dere tar en telefon til de dere VET ikke følger så godt med båtene sine. (om dere har slike kjente!) og varselr de om de som kommer. Har vært og gitt slakk selv. Er mest redd for sjødraget jeg i morgen :sailing: ......enda jeg ligger mot fast kai.

Nå skal jeg ta en  :cheers:  og så skal jeg  :sleep:  tidlig i morgen når stormen tiltar skal jeg ned til Trass og passe på den!

Nå skal jeg ta en  :cheers:  og så skal jeg  :sleep:  tidlig i morgen når stormen tiltar skal jeg ned til Trass og passe på den!

Har nettopp kommey hjem fra båten som ligger på Tofte. Foreløpig er det rolig, noe høyere vannstand enn normalt. Jeg er mest bekymret for at flytebryggeanlegget tåler vannstanden m.t.p feste til land og moringer. Her blir det å følge utviklingen utover kvelden, mulig overnatting i kjære.....

Litt spennende er det jo også......

Sist leste melding som er skremmende:

Kjempe bølger i Skagerak

Hvordan vil dette arte seg i Indre Oslofjord?

Her er prognosene for bølger midt på dagen lørdag:

Bilde

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Dette ser ikke bra ut :headbang: Har båten på land, men hva hjelper det når den står 1,5 over normal vannstand før den kan begynne å flyte!! For en del år siden da det var en tilsvarende ekstrem situasjon var det båter i fri flyt på opplagsplassen. Har vært nede å fortøyd båten både foran og bak i brygga. Men dette er litt for spennende.... Noen som har gode råd??

Dette ser ikke bra ut :headbang: Har båten på land, men hva hjelper det når den står 1,5 over normal vannstand før den kan begynne å flyte!! For en del år siden da det var en tilsvarende ekstrem situasjon var det båter i fri flyt på opplagsplassen. Har vært nede å fortøyd båten både foran og bak i brygga. Men dette er litt for spennende.... Noen som har gode råd??

Meget fornuftig!! Få resten av gjengen på opplagsplassen din til å gjøre det samme.

Selv ligger jeg ute på flytebrygge anlegg og sjekker båten daglig.

Lykke til folkens vi får "stå an av.."

Intruder

Se hvordan det ser ut mht. at andre båter i nærheten kommer på flyt. Kan virke litt dumt, men noen fendere er gode å ha samt rikelig med tau og en jolle. Pass på å være flere og bruk flytevest. Ble litt som mora di dette. Kun vel ment.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Se hvordan det ser ut mht. at andre båter i nærheten kommer på flyt.  Kan virke litt dumt, men noen fendere er gode å ha samt rikelig med tau og en jolle. Pass på å være flere og bruk flytevest. Ble litt som mora di dette. Kun vel ment.

Vi trenge muligens robåt vi og imorgen Arnstein. Lave bryggekanter........ :wink:

Får ta med vadebuksa i bilen!

Redigert av Sabeltann (see edit history)

Vi trenge muligens robåt vi og imorgen Arnstein. Lave bryggekanter........ :wink:

Får ta med vadebuksa i bilen!

Dersom meldingene holder stikk, vil brygga mi fortsatt stikke 10 cm over vannet. I 1994 gikk vannet 10 cm over brygga. Båter som ligger bryggelangs da har det ikke godt siden fendringen ikke fungerer lenger. Har forresten gummibåten på lur om nødvendig. :rolleyes:

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

>>> ENZV (STAVANGER/SOLA) <<<

METAR 072120Z 23011KT 190V260 9999 FEW010 BKN040 08/07 Q0995

TAF (FC) 072000Z 072106 21010KT 9999 FEW010 SCT015 BKN040 BECMG 0003

14015KT RA BKN014 BECMG 0306 17030G40KT 3000 RA BKN007

TAF (FT) 071700Z 080018 21012KT 9999 -RA FEW015 BKN025 BECMG 0003

14015KT BECMG 0306 17030G40KT 4000 RA BKN012 TEMPO 0512 2500

+RA BKN007 BECMG 1012 (30045G65KT) 9999 -SHRAGS FEW012CB

BKN025 PROB30 TEMPO 1218 4000 TSGR BKN012CB BECMG 1517

29030G40KT

:eek: SOLA FLYPLASS I MORGEN.......45 knop meg vindkast opp i 65 Knop ( orkan er 64 knop ) disse tallene er fra Avinor .

Her i Nord-Norge har vi som kjent forskjell på flo og fjære på 2,5 - 3 meter.

Det er ikke enkelt da og fortøye godt i da bakfortøyningene ofte er festet til en kjetting som ligger på bunnen (grunnfar) og båten festet fra denne via 2 tau eller kjettingsarmer fra båtens bakre pollerter,resultatet blir ofte slik at de blir slakke ved lavvann og meget stramme ved høyvann.(selv med daumann)

Samtidig vil man unngå tau i utliggerne,da dette kan skade disse med slitasje

Problemet kan arte seg på flere måter,dels vil båten vandre utilbørlig mye ved lavvann,med dertil belastning på utliggere. Ved høyvann kan problemer oppstå hvis vektbelastningen på bakfortøyningene blir så store at det presses vann inn i eksosslangen.(Viktig med god svanehals)

For de av dere som har stramme fortøyninger under "normale" forhold,ville jeg kompensere med å slakke litt på bakfortøyningen .Siden det nå er helg ville jeg definitivt være i nærheten av båten på

flo sjø.

Helst vil det gå bra!

:yesnod:

Redigert av rogeri (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...