sondres Startet 6.Januar.2012 Link til dette innlegget Startet 6.Januar.2012 Har problemer med att det tar lang tid å få opp turtall og fart på en Scand Atlantic 2003 mod. Spesielt hvis den er kjørt på full belastning over lengre tid, Da må jeg vente en time eller to før den klarer å dra seg opp igjen. Det kan virke som om den må ha turbo trykk for å få opp turtallet. Den soter også litt men det er vel kanskje orginalt.. Har hørt om at andre har hatt lignende problemer. Motoren heter VOLVO PENTA TAMD 63P. Noen som har erfaringer eller tips ? Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 6.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2012 Ta av luftfilteret og prøv å dreie turboen. Går den veldig lett rundt? Prøv gjerne når den er varm og problemet er der. Den skal løpe veldig lett. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
sondres Svart 6.Januar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2012 Har tenkt den tanken jeg også da motoren synes å ha noe ujevn effekt på full belastning. Konklusjonen min ble allikevel at det ikke kunne være dette da motoren har gått 750 timer og en turbo vaer vel lenger en det? Må demontere litt for å komme til turbinhjulet men skal teste dette. Takk for innspill. Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 7.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2012 Start med det enkle, får den nok luft og får den nok diesel. Om du ikke alt har gjort det bytt alle dieselfiltre. Selv har jeg når jeg har feilsøkt på dieselsiden montert slange på fødepumpen og rett i en kanne med diesel. En grei metode å får avklart om feilen ligger i tank evt stigerør, slanger og koblinger fra tank og frem til motor. Når det gjelder luft kan det være en ide og gå med motorlukene åpne, for dårlig lufting av motorum kan være et problem. Videre kan turboen sette seg uavhengig av timetall, typisk at den sotes ned på eksossiden grunnet my gangtid på lav belastning. Som Faxen nevner ta av luftilter og sjekk at den snurrer lett. Normalt en veldig enkel og raskt utført test. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
bellen Svart 7.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2012 Sjekk godset rundt avtappingspluggen på ladeluftkjøleren. Det er ein svakhet at det tæres rundt tappepluggen, og turbotrykket blåses ut her. Sitér dette innlegget Link to post
sondres Svart 7.Januar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2012 Dette forumet er bra! Takk for gode tips. Tror ikke problemet ligger på diesel siden da den jo soter litt noe som indikerer nok diesel. Tankene rundt mye sot i turboen høres fornuftig ut. Skal også sjekke om det er lekkasje i ladeluft kjøleren. Tar gjerne i mot flere tips! Sitér dette innlegget Link to post
Balcony Svart 26.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2014 Hvordan gikk det? Har en kamerat som har samme problem. Får ca. 1500 omdreining, lite soting og ingen turbotrykk, men så kan den komme plutselig og opp i fullt turtall. Har hatt ute wasteventilen og den ser ok ut. Har også byttet alle filtrene og prøvd uten luftfilter. Forslag til løsning? Sitér dette innlegget Link to post
sse Svart 12.April.2018 Link til dette innlegget Svart 12.April.2018 Har samme problem på en 2005 mod - fant du ut av hva som var problemet ? Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 12.April.2018 Link til dette innlegget Svart 12.April.2018 Om dieselsystemet er friskmeldt hadde jeg sett på selve turbo og evt lekkasje/ restriksjon av ladeluft (intercooler). 63P har også waste gate. Om denne er treg eller ikke lukker helt vil motoren slite med å bygge ladetrykk. Hadde begynt med det enkle først. Lykke til Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
dacapo Svart 12.April.2018 Link til dette innlegget Svart 12.April.2018 Ville også sjekket overflowventilen på diselpumpa. Sitér dette innlegget Link to post
Dykker Svart 12.April.2018 Link til dette innlegget Svart 12.April.2018 Enig med dacapo. Fjæra i overflowventilen kan ha brukket. Leste om en som hadde samme problemer som på din motor. Sitér dette innlegget Link to post
BOBO II Svart 12.April.2018 Link til dette innlegget Svart 12.April.2018 (redigert) Misforstå meg rett men hvis du har lekkasje i ladeluftkjøler pga tæring i vil vel motor ryke mye hvit/grå røyk på tomgang? På dieselpumpe sitter det en røykbegrenser. denne kan du dra ut ved kaldstart slik at den ikke gir for mye diesel på kald motor. hvis fjæra av en eller annen årsak henger her kan du også få et problem Redigert 12.April.2018 av Bergstad (see edit history) Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post
larjoha Svart 9.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2018 Har samme problemet med mine motorer også.. kan det vere et edc problem?? Sitér dette innlegget Link to post
nor star 290.. Svart 5.Januar.2020 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2020 Noen som fikk løst problemene?? Sitér dette innlegget Link to post
Sebbe Svart 17.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2021 problem løst ? har samme problem på 63 L Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.