Jump to content

03 Scand Atlantic VP TAMD 63P, prob. med turtall etter belastning

sondres

Recommended Posts

Har problemer med att det tar lang tid å få opp turtall og fart på en Scand Atlantic 2003 mod. Spesielt hvis den er kjørt på full belastning over lengre tid, Da må jeg vente en time eller to før den klarer å dra seg opp igjen. Det kan virke som om den må ha turbo trykk for å få opp turtallet. Den soter også litt men det er vel kanskje orginalt.. Har hørt om at andre har hatt lignende problemer. Motoren heter VOLVO PENTA TAMD 63P. Noen som har erfaringer eller tips ?

Start med det enkle, får den nok luft og får den nok diesel.

Om du ikke alt har gjort det bytt alle dieselfiltre. Selv har jeg når jeg har feilsøkt på dieselsiden montert slange på fødepumpen og rett i en kanne med diesel. En grei metode å får avklart om feilen ligger i tank evt stigerør, slanger og koblinger fra tank og frem til motor.

Når det gjelder luft kan det være en ide og gå med motorlukene åpne, for dårlig lufting av motorum kan være et problem.

Videre kan turboen sette seg uavhengig av timetall, typisk at den sotes ned på eksossiden grunnet my gangtid på lav belastning. Som Faxen nevner ta av luftilter og sjekk at den snurrer lett. Normalt en veldig enkel og raskt utført test.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

• 2 år senere...
  • 3 år senere...

Misforstå meg rett men hvis du har lekkasje i ladeluftkjøler pga tæring i vil vel motor ryke mye hvit/grå røyk på tomgang?

På dieselpumpe sitter det en røykbegrenser. denne kan du dra ut ved kaldstart slik at den ikke gir for mye diesel på kald motor. hvis fjæra av en eller annen årsak henger her kan du også få et problem

Redigert av Bergstad (see edit history)

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

• 2 måneder senere...
  • 1 år senere...
  • 1 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...