Andy Startet 1.Januar.2005 Link til dette innlegget Startet 1.Januar.2005 Når vi nå nettopp har nådd 2005, er det tid for å tenke framover mot sommeren. Det blir sesong 2 i Skibsplasten, som vi i fjor var på lengste tur med fra Kristiansand til Risør og retur, en flott tur med 4 overnattinger: Arendal gjestehavn (x2), Klokkerøya og Stangholmen ved Risør. I år har vi lyst til å dra lenger, kanskje besøke 'Søta Bror'? Det er klart at i en 22 fots daycruiser blir det begrenset med komfort, men av turutstyr i båten har vi dog komfyr med to bluss, trykkvann, 12V kjøleboks og wc. For to personer som er glad i hverandre går det nok greit med en ukes tur. Båten har en marsjfart på rundt 30 knop ved lite sjø, betydelig lavere om det er ruskevær. Vi planlegger å ligge de fleste nettene i gjestehavner, en og annen overnatting i uthavn er også OK. Jeg ber baatplassen sine medlemmer om litt tips til turen. 1. Er en uke passe for en slik strekning? Eller bør vi beregne lenger tid? 2. Hvilke plasser er et must å dra innom på turen? 3. Hvilken rute er å anbefale fra Risør og østover? Hvor er det lurt å krysse Oslofjorden? 4. Gjestehavner å anbefale på strekningen? 5. Hvor lange dagsetapper bør man legge seg på med en slik båt? 6. Evt andre tips for en slik tur. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 2.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2005 (redigert) Hei, Det er flere mulighter for å krysse over til Sverige. Jeg vil si at hvor du krysser avhenger av om du går alene eller flere sammen. Går du alene ville jeg ikke krysset lenger ut enn omtrent ved Færder - Da kan du følge ruta til Color Line Sandefjord- Strømstad. Ruten fra Risør og oppover - kanskje du finner noen tips på tåden jeg startet om sørlandatur sommeren 2005. Fine stedet jeg husker fra da jeg var på båttur med familien da jeg var liten var Stråholmen ved Jomfruland og Verdens Ende på Tjøme. Siste kan være et fint utgangspunkt før dere krysser over - de er rett ved Færder fyr. Vær litt obs på Rakkabåane som ligger mellom Jomfruland og Larvik. Der kan det være ruskete. Kystpatrujen har eskortetjeneste over her - om dere vil være ekstra sikre. KOB har lagt ut sin "faste" rute over her i den tråden jeg startet- Bohuslän skjærgården er vakker. Om du begynner litt lenger Nord ville jeg tatt med meg Hvaler. Koster må dere innom - her er det mange fine havner: Kostersund, Kyrksund er to av mange fine steder. Videre ville jeg gått gjennom Havstensund til Grebbestad (kjøp røkte reker og tångbrød på brygga) - for så å gå videre til Fjällbacka. Her er det mye sjarme og et fint sjøbad (liker dere naturhavner er det mange muligheter her). Med god marsjfart går du videre ned mot Soten kanalen - den må dere ha med dere. Etter Soten finner dere Smøgen (mye folk - og mange liker det) og Bohusmalmøn litt lenger syd. Etter Bohusmalmøn pleier vi å stoppe på Gullholmen i Elløsfjorden. I Ellsösfjorden ligger de kjente Orustverftene som Hallberg Rassy og Najad. HR ligger rett innenfor Gullholmen - og dere er sikkert velkomne til et litet besøk om det er av interesse. Videre går vi da innaskjærs mot Marstrand. Etter Marstrand er det transportstrekke ned mot Gøteborg - ikke så mye å se på. AV steder dere bør passe litt på pga ruskete sjø i Sverige er Gula Humpen som er rett etter Havstensund - på vei mot Grebbestad. Det er ca 15 min med litt sjø. Om dere kommer dere så langt ned som mot Soten kanalen er det også et kort strekke som heter Humparna rett før Hunnebostrand. Fint merket - men det kan være litt sjø.Ingen av stedene er av en slik karakter at det hindrer reisen - men det blir triveligere om dere vet hva som møter dere. Dette er bare et fåtall av stedene som er flotte. Mange flere råd kommer nok! Jeg ville lagt opp 2 ukers tur om du ikke har vært her før. Særlig med tanke på at dere kommer fra Kr.Sand. Det er mange steder som er fine på veien - og marsjfarten innaskjærs i Sverige preges av tett skjærgård og stor trafikk i juli. Dagsetappene med båten deres blir 2-3 timer vil jeg tro. Jeg har sett flere Skipsplaster som deres på langturer nedover. I Sverige er det gode dusj/toalett muligheter i mange av gjestehavnene - noe vi synes er viktig for trivselen ombord på litt lengre turer. Redigert 2.Januar.2005 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Stavanger_Seil_AS Svart 2.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2005 1. Du sier selv at været er helt avgjørende for farten og da og for hvor lang strekning dere bør dra. 5. Korte etapper i deres øyne er et godt utgangspunkt for at dere ikke skal bli lei underveis (spesielt ved evt. problemer og forsinkelser) (hva som er kort er svært subjektivt ... du høres jo rimelig ivrig ut mtp. å gjennomføre en lang tur på kort tid). 6. Ha flere alternativer etter vær og føreforhold. For at du og din kjære skal huske turen som et spesielt godt minne kan du tenke gjennom følgende som kanskje for deg som er forelsket er selvfølgeligheter og ihvertfall litt OT: 1. Gi kamera til andre og spør om de kan ta bilde av dere .. da blir det kanskje litt ekstra romantisk. 2. Støtt hverandre og ikke hakk på hverandre både når dere er sammen med andre og for dere selv. 3. Finn på noen spesielle ting som innebærer at dere tøyer litt grenser (ikke sikkerhetsmessig men kanskje ift. tidligere gode minner på både den ene og andre måten) slik at dere husker turen "for resten av livet". (en natt på hotell etter lengste leg i dårlig vær? eller en natt under åpen himmel i nydelig vær?) 4. Om hun ikke er like giret som deg på båt så bry deg litt om hennes interesser på turen. 5. Skryt over hvor flink hun er (også når dere er sammen med andre) og utbring gjerne en skål for den flotte jenta du har. Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 2.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2005 (redigert) Kan den oppskriften anbefales for de som er over den nyforelskelse stadige, long time ago. der det kvinnelige kjønn, er "Rederen" og vi andre bare må bøye oss i støvet. har du erfaring for at dette er en flott oppskrift. Redigert 29.Januar.2007 av Ingar (see edit history) Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Andy Svart 2.Januar.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2005 Jeg ville lagt opp 2 ukers tur om du ikke har vært her før. Særlig med tanke på at dere kommer fra Kr.Sand. Det er mange steder som er fine på veien - og marsjfarten innaskjærs i Sverige preges av tett skjærgård og stor trafikk i juli. Dagsetappene med båten deres blir 2-3 timer vil jeg tro. Jeg har sett flere Skipsplaster som deres på langturer nedover. I Sverige er det gode dusj/toalett muligheter i mange av gjestehavnene - noe vi synes er viktig for trivselen ombord på litt lengre turer. Takk for mange gode tips om steder å besøke og havstrekk å være obs på, Bitteliten!Når vi skal lage detaljplaner, vil vi legge opp til steder vi skal/kan innom. Og så la det bli avhengig av vær og vind om hvor langt vi drar. 2 uker høres mye ut i en 22 fots båt, men kanskje bør det være såpass... Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 2.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2005 (redigert) 2 uker høres mye ut i en 22 fots båt, men kanskje bør det være såpass... Vi var 2 voksne og 2 barn i en Marieholm 20 på 3 ukers tur Moss-Gøteborg-Moss da jeg var liten. Mamma og pappa sov ute under bomtelt. Vi hadde det fantastisk fint - selv om mamma nå sier at hun syntes det ble litt langt. Det hele avhenger av hva dere er innstilt på. Jeg tror 1 uke blir litt snaut i og med at dere kommer fra Kr.Sand. Ta stopp i f.eks. Grebbestad og Fjällbacka og la "sjefen" få handle fra seg. Det finnes noen klesbutikker her som heter Rabalder . Faller godt i smak hos mange båtfruer. Og er de tomme for en vare et sted - kan de legge det av i neste havn dere skal til og vips blir turen ganske så interessant. Disse "småbyene" i Sverige lever i stor grad av norske båtfruer som må få shoppet fra seg Redigert 2.Januar.2005 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Andy Svart 2.Januar.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2005 For at du og din kjære skal huske turen som et spesielt godt minne kan du tenke gjennom følgende som kanskje for deg som er forelsket er selvfølgeligheter og ihvertfall litt OT: 1. Gi kamera til andre og spør om de kan ta bilde av dere .. da blir det kanskje litt ekstra romantisk. 2. Støtt hverandre og ikke hakk på hverandre både når dere er sammen med andre og for dere selv. 3. Finn på noen spesielle ting som innebærer at dere tøyer litt grenser (ikke sikkerhetsmessig men kanskje ift. tidligere gode minner på både den ene og andre måten) slik at dere husker turen "for resten av livet". (en natt på hotell etter lengste leg i dårlig vær? eller en natt under åpen himmel i nydelig vær?) 4. Om hun ikke er like giret som deg på båt så bry deg litt om hennes interesser på turen. 5. Skryt over hvor flink hun er (også når dere er sammen med andre) og utbring gjerne en skål for den flotte jenta du har. Takk for gode tips for å unngå !22 fot er ikke mye å boltre seg på, mange dager i strekk. Det som er bra er at hun er veldig sjøvant (født med tæan i tanga..., og har både båtførerprøve og VHF-sertifikat). Selv er jeg født og oppvokst i Indre Agder, men har kommet meg ut til kysten og på sjøen etterhvert... Og så er det en fordel at vi begge er sjøsterke, ingen her i gården. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 2.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2005 Hei. Har ingen erfaring med din båttype, har selv en Saga27, men vil du lese om og se bilder av havner mellom Lillesand og Marstrand, er du velkommen til min hjemmeside http://trudelutt.com. Gå inn på "Båtbilder", så finner du mye stoff. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
REM Svart 2.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2005 Etter Soten finner dere Smøgen (mye folk - og mange liker det) og Bohusmalmøn litt lenger syd. Etter Bohusmalmøn pleier vi å stoppe på Gullholmen i Elløsfjorden. Videre går vi da innaskjærs mot Marstrand. Etter Marstrand er det transportstrekke ned mot Gøteborg - ikke så mye å se på.Veldig enig i din beskrivelse Bitteliten. Vil bare tilføye at vi synes strekket fra Gullholmen og ned til Marsstrand tilhører det fineste som Båhuslan har å by på med Kjerringø, Møllesund, Kyrkosynd og Skarhamn som absolutte høydepunkter. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Andy Svart 3.Januar.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2005 Takker alle for tips så langt! Det er tydelig at mange har gode minner fra Svenskekysten. Prisnivået er vel også rimeligere enn her på berget, såvidt jeg har forstått? Jeg tenker på bensinprisene , havneavgift , restaurantbesøk & bolaget etc? Skal også bli gøy å sammenligne naturen med den lokale 'Palmekysten' i Kristiansand/Lillesand området der vi vanligvis ferdes. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 3.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2005 Takker alle for tips så langt! Prisnivået er vel også rimeligere enn her på berget, såvidt jeg har forstått? Jeg tenker på bensinprisene , havneavgift , restaurantbesøk & bolaget etc? Forvent ikke den store nedgangen i prisnivået. Øl og sprit er noe lavere, men ikke svært mye. Mat og drikke forøvrig omlag på norskt nivå. Sammenligner du med norsk lavpris ligger svenske priser over på det meste. Bensin noe billigere en oslofjordpriser kanskje? Diesel endel dyrere. Billigste diesel jeg har funnet på strekket ned mot Gøteborg er i Møllesund. Mener jeg betalte SEK 7,80 der sist sommer Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
bliss X Svart 3.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2005 Mener havenavgiftene er mer på et akeptabelt nivå sammenlignet med Norge / Sørlandet, så ligger du i gjestehavner er det mye å spare. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 3.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2005 (redigert) Vedr. dieselpriser så finnes det ikke avgiftsfri båtdiesel i Sverige. Derfor er den ganske dyr. Havneavgiftene kan jeg tenke meg ligger på 80-120 kroner for din båt. Matprisene i Sverige er lavere enn i Norge. Så lenge norske krona er så sterk som den er nå (0,91 nok for 1 sek) sparer du nesten 10% på alle priser sammenlignet med norske kroner. Øl kjøper jeg omtrent aldri i Sverige - men kjøper du "folköl" i butikken (3,5%) så tror jeg det er billig. Vin er nok litt billigere - jeg tror en sån BIB (2-3 liters Bag in Box) koster i underkant av 200 kroner. Jeg tilbringer omtrent 50% av min tid i Sverige, og jeg opplever det som generelt billigere å være der enn i Norge. Når jeg fyller bensin på bilen i Sverige opplever jeg at prisene er omtrent som i Norge. Jeg tror sikkert at dere får en flott tur. Kanskje vi sees? Vi skal ned Sørlandskysten og opp Bohuslänkysten til sommeren - om været er rett og familie og skipper finner seg til rette med langtur i motorbåt. Jeg har ikke helt bestemt hvor vi skal krysse over - det blir et sted der det er maks 3-4 timer over. Redigert 3.Januar.2005 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
enrico Svart 4.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2005 Blir helt sjuk bare av å tenke på alle de flotte steden som dere har nevnt her. Hvet ikke om familien din er av den rastløse typen som må avgåre neste dag. vi koser oss mest når vi vet at vi ikke skal avgårde dagen etter om ikke været gjør det nødvendig koz dere med planleggingen, det er halve moroa Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 4.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2005 Har så smått begynt å tenke på turer til sommeren selv. Prøver å finne noen gode linker til nettsteder som viser uthavner i Sverige, men det virker som om mange av de jeg hadde er forsvunnet. Er de slettet tro?? Klarer ikke å søke opp noe særlig fornuftig heller. Har funnet noe, men det er begrenset hva som står der. Får mest opp gjestehavner, men det har jeg nok av. Er det noen som har noen linker som virker? Til Andy: Ser at du har fått masse fine tips, så der klarer du deg tror jeg. Hvis bare været holder seg bra, tror jeg ikke 2 ukers ferie med båten din er noe problem. 3 uker går sikkert det også. Har hatt ca 3- ukers ferie i en Sjømann 22 selv, og det gikk helt fint. Ser mange båter av din størrelse ( og mindre også) med folk som er på langtur i ferien. Du har jo det viktigste ombord for å klare deg uansett. Er det varmt i været, er en ikke så avhengig av å komme til en organisert havn for å få dusjet og ordnet seg heller. Da blir det mere bading i sjøen istedet. Og det jo mye bedre å ligge på skjæra når været er som best. (Dette er min mening da, andre vil jo til havner med litt mere liv, så det er vel en smakssak.) Når det gjelder kryssing over til Sverige, kan jeg anbefale samme turen som jeg gjorde selv i ferien 2004. Vi lå i havna på Jomfruland, og dro så til Svenner. Der lå vi natten over. (Det tar jo ikke lange tiden dit med din marsjfart da, men kan absolutt anbefale stedet hvis været tillater det.) Så fortsatte vi videre rett mot Nord-Koster, og da har du massevis av plasser å velge i. Eneste ulempen der er at det er et stykke til butikken. Den ligger midt innpå Syd-Koster, men en får leid sykler der, så det går greit egentlig. (Vet ikke om butikken på Nord-Koster er åpnet igjen) Alternativet er jo også Verdens Ende, som er nevnt før. Dette er en litt utsatt strekning med tanke på vær og bølger, så en bør nok planlegge litt hvis en har mulighet til det. Ellers finnes det mange fine plasser i Tjøme-skjærgården også, hvis været ikke egner seg til kryssing av fjorden. Det går i tillegg eskorte fra Hvasser til Hvaler hvis en ikke føler seg helt trygg. Vi hadde bortimot flatt vann når vi krysset i fjor, så det var rene parademarsjen, bortsett fra at jeg bommet litt på en stor grunne uti der. . Det lønner seg som regel å krysse tidlig om morgenen før solgangsbrisen drar på. Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 4.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2005 vil du ha info om uthavner i Sweden, kommer du neppe utenom SXK ( Svenske Kryssar Klubben). Finnes på www. SXK.se De har permer, bøker mm, og jeg tror de har endel info på sine sider, som er "for members only". Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Krapyl Svart 4.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2005 Verdens Ende er som nevnt et godt utgangspunkt for kryssing av fjorden. (Husk separasjonssonen). Jeg noterer meg også at "Bohus" og "Color Viking" til tider har et haleheng av mindre farkoster på veien til og fra Sandefjord. Følg på inn til Strømstad som er mye bedre enn sitt rykte. Kaffedoppet har frokostbuffet for båtfolk for en rimelig penge. Innenfor Leistein er det en bråte uthavner som også kan brukes. Fra gapet ved Leistein er det ca. 14 nm til Tresten på gærne sia. Skal du videre sørover er det bare å trives, men vær oppmerksom på at det er mye, virkelig mye, folk i leia i fellesferien. Selv velger jeg å ta lengre transportetapper godt utaskjærs, for så heller å slå meg til noen dager. Skal du videre over til Danmark, så styr unna Marstrand. Et utrivelig sted med skyhøye priser. Bruk Åstol eller Kjerringøn som utgangspunkt istedet. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Bitteliten Svart 4.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2005 Har så smått begynt å tenke på turer til sommeren selv. Prøver å finne noen gode linker til nettsteder som viser uthavner i Sverige,Prøv Hallberg Rassy klubben i Norge. hrklubben.no. Tror det ligger under tips og råd. Er ikke sikker - men jeg mener å huske at det har vært nevnt her før Sitér dette innlegget Link to post
Andy Svart 4.Januar.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2005 Takker så meget for gode tips fra dere! Er det noen som vet om hvor langt sør det er mobildekning over Oslofjorden (Har ikke VHF). Skal du videre sørover er det bare å trives, men vær oppmerksom på at det er mye, virkelig mye, folk i leia i fellesferien. Selv velger jeg å ta lengre transportetapper godt utaskjærs, for så heller å slå meg til noen dager.Jeg kan godt tenke meg at det er fullt i fellesferien ja. Er det verre enn i Blindleia på samme tidspunkt? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 4.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2005 (redigert) Er det noen som vet om hvor langt sør det er mobildekning over Oslofjorden (Har ikke VHF). Det er ikke nær særlig god dekning mellm Færder og Torbjørnskjær fyr - har erfart det når jeg har tatt ferge S.fjord-Strømstad. Jeg vil anbefale deg å kjøpe deg en liten VHF. Koster 3000 kroner, og det gir en stor trygghet (John_Kr har nettopp montert tror jeg - se tråden anbefaling til ny VHF)!. Alternativt en bærbar VHF. Koster omtrent det samme og har mye dårligere effekt. (Jeg har en Garmin 725 som jeg ikke kom til Tjøme Radio med fra Moss ) Redigert 4.Januar.2005 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Krapyl Svart 4.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2005 Min beste Hr. Bitteliten, nå må jeg erklære meg uenig. Min Ericcson r520m (Telenor)henger på hele tiden uten problemer selv om jeg tar veien ut vestover fra Kostersundet og går mot Sandefjordsfjorden. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
KOB Svart 4.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2005 Jeg kan godt tenke meg at det er fullt i fellesferien ja. Er det verre enn i Blindleia på samme tidspunkt?Jeg er lite kjent på svenskekysten, men var på Koster i slutten av juli 2004, og i Blindleia vel en uke tidligere. Riktignok kom finværet etter at vi hadde vært i Blindleia, men jeg må innrømme at jeg var sjokkert over den store båttrafikken i Kostersund og forøvrig i området et stykke sydover langs Syd-Koster. Vesentlig mer enn jeg har sett i Blindleia, og vesentlig mer enn i området Kragerø/Risør/Lyngør som ellers er kjent for mye trafikk i denne perioden. Deriomot var det helt greit inne i Strømstad og kurant å finne gode plasser (relativt mye ledig). Vi skal tilbake til Svenskekysten, men vil nok forsøke å ta en tur på forsommeren i første omgang. Sitér dette innlegget Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post
Bitteliten Svart 4.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2005 Min beste Hr. Bitteliten, nå må jeg erklære meg uenig. Min Ericcson r520m (Telenor)henger på hele tiden uten problemer selv om jeg tar veien ut vestover fra Kostersundet og går mot Sandefjordsfjorden. Så fint!.Jeg viste til min erfaring fra de få gangene jeg har tatt Color Line. Et par ganger har jeg tenkt å "jobbe meg over fjorden" - men det har ikke funket pga manglende dekning. Kan jo godt skyldes at jeg hadde Nokia den gang Generelt er jeg skeptisk til mobil som sikkerhet på sjøen. Om man holder seg langs land er det sikkert OK - men når man skal gå timer over åpent strekk ville jeg ikke satset på det - men det er kanskje en annen diskusjon. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 4.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2005 (redigert) Vi skal tilbake til Svenskekysten, men vil nok forsøke å ta en tur på forsommeren i første omgang.Vi har pleid å ta ferie fra St.Hans - og da er det helt topp langs svenskekysten. Da møter vi "norske armadaen" når vi er på vei hjem. Jeg tror nok at Koster er et av de mer "belastede" områdene der det fort blir fullt. Det er mye dagstrafikk der fra hyttene ved Strømstad. Min erfaring er at Smøgen har samme belastning. Hunebostrand ved Grebbestad har også ganske stor belastning - mest nordmenn som ligger her - og mange ligger i mange dager. Men det finnes så mange andre fine steder - og man må ikke innom de mest belastede stedene for å "oppleve svenskekysten". Marstrand ble nevnt som "håpløst" tidligere. Jeg har opplevd det på samme måte. Det er spesielt den uken det er Swedish Match cup avslutning der verdens beste seilere seiler mot hverandre i match racing det er mye folk i Marstrand. Vi var der på finaledagen, og i tillegg var det Ulf Lundell konsert på festningen - da kunne man nesten gå tørrskodd over sundet. Men Marstrand er en sjarmerende by som vi drar til igjen - bare ikke akkurat den uken. Redigert 4.Januar.2005 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Krapyl Svart 4.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2005 Generelt er jeg skeptisk til mobil som sikkerhet på sjøen. Om man holder seg langs land er det sikkert OK - men når man skal gå timer over åpent strekk ville jeg ikke satset på det - men det er kanskje en annen diskusjon. 100+% enig. Har en Shipmate og to stk. Tron. Don't leave home without it. På forrige båten hadde jeg en colinear atenne til mobil oppe på bøylen. Den glapp ved Havstensund. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.