Jump to content

Trenger tips for tur Kristiansand - Svenskekysten

Andy

Recommended Posts

Er det noen som vet om hvor langt sør det er mobildekning over Oslofjorden (Har ikke VHF).

VHF er den billigste sikkerhetsutrustningen du kan få ... ingen heksekunst å ta «lappen» heller. Om noe overhodet skulle være påbudt ombord, må det bli VHF'en (kanskje nest etter sjøkartene? :wink: ) Mobilen kan du i allefall ikke stole på.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Hei hei

Må få komme innom her for et lite tips til hvor dere MÅ dra innom på vei nedover/oppover svenskekysten, Bovallstrand, rett før/etter Hunnebostrand.

Her er det barnevennlig, vaskemaskin (fikk vasket feriens brukte klær), butikker, rene dusjer og toalett, og gikk vi i ca. 5 minutter, kom vi til et svaberg med strender.

I Bovallstrand var det så fint at barn og voksne koste oss riktig så fint og vi ble her i 3 dager før vi heiste seil og seilte videre :sailing:

Etter hva jeg husker står det ikke om dette stedet i boken over de forskjellige havnene, er det Kystpatruljen den heter? Det skulle den gjort, for her er det virkelig koselig :cool:

Hei hei

Må få komme innom her for et lite tips til hvor dere MÅ dra innom på vei nedover/oppover svenskekysten, Bovallstrand, rett før/etter Hunnebostrand.

Her er det barnevennlig, vaskemaskin (fikk vasket feriens brukte klær), butikker, rene dusjer og toalett,  og gikk vi i ca. 5 minutter, kom vi til et svaberg med strender.

Og massevis av uthavner rett på utsiden.

vil du ha info om uthavner i Sweden, kommer du neppe utenom SXK ( Svenske Kryssar Klubben).

Finnes på www. SXK.se

De har permer, bøker mm, og jeg tror de  har endel info på sine sider, som er "for members only".

Suzuki

Mange av SXK bøkene selges av Nautisk forlag i Oslo.

Geir

Forvent ikke den store nedgangen i prisnivået. Øl og sprit er noe lavere, men ikke svært mye. Mat og drikke forøvrig omlag på norskt nivå. Sammenligner du med norsk lavpris ligger svenske priser over på det meste. Bensin noe billigere en oslofjordpriser kanskje? Diesel endel dyrere. Billigste diesel jeg har funnet på strekket ned mot Gøteborg er i Møllesund. Mener jeg betalte SEK 7,80 der sist sommer

Du kan få kjøpt billig diesel i Norra Hamnen i Lysekil. På eksport sa eieren. Var der med båt sommeren 2002 og2003. I 2003 gikk vi fra Trondheim til Mandal, over til Skagen, Marstrand, Oslo, Sørlandet og tilbake til Trondheim på 3 uker.

Takker så meget for gode tips fra dere!

Er det noen som vet om hvor langt sør det er mobildekning over Oslofjorden (Har ikke VHF).

Jeg kan godt tenke meg at det er fullt i fellesferien ja. Er det verre enn i Blindleia på samme tidspunkt?

Hei Andy

Jeg har lest denne tråden flere ganger nå, for jeg vil gjerne komme med noen tips, men synes det er vanskelig. Ingen av oss er like, og vi har sikkert forsjellig oppfatning av mangt og meget. Det noen kaller ruskevær kaller andre for "litt plasking" - det noen kaller "et lite stykke" er for andre et kjempestrekk - det noen definerer som et koselig sted, kan framstå som helvete på jord for andre osv.

Noen foreslår Strømstad, og har sikkert sine gode grunner for det. For meg er Strømstad i Norge selv om det geografisk ligger i Sverige, og det har lite med svenskeysten å gjøre. En by man drar innom for å handle, kanskje treffe andre "båtfanter" o.l. men det er liksom ikke skikkelig i Sverige.

Jeg er godt kjent på svenskekysten, og har feriert der mang en gang. Kan anbefales på det varmeste. Det er alikevel fortsatt mange steder der jeg ikke har vært innom.

Den største forsjellen i forhold til Norge er at svenskene var så smarte at de innså på et tidlig tidspunkt at her måtte det vernes. Du finner derfor ikke hus og hytter og private brygger på hver eneste knaus, men mye mer natur som er fritt tilgjengelig for almenheten. Det er nok også en av grunnene til stadig flere båtfolk velger å legge sommerturen til Sverige. Det finnes flere leder å velge mellom. Man kan stort sett gå innaskjærs, uttaskjærs eller "midt i mellom skjærs" de fleste steder, spesielt med din båt. Vær obs på at det kan være dårlig merket og urent farvann hvis du er utenfor ledene.

Før jeg hadde båt, var det to steder som sto for meg som det rene helvete. Det ene stedet heter Rakke, og det andre stedet heter Gule humpen

Når båtfolk kom hjem etter sommerens tur, var det alltid disse to stedene som gikk igjen: "Vi måtte gi oss ved Gule humpen" sa de som hadde vært i Sverige. "Kona vil ikke mer etter den turen vi hadde over rakke" sa de som hadde vært den veien.

Vær litt obs på dette.

En uke Kristiansand - Sverige og tilbake synes jeg høre veldig lite ut. Et par dager med ruskevær i løpet av den uken, og det blir ikke mye du får sett av Sverige :wink: Du kan da etterpå si at: "Var innom Sverige med båten i sommer", men du kan ikke si: "Vi ferierte på svenskekysten i sommer"

At du synes to uker kan bli mye i en så liten båt, forstår jeg godt men er været rimelig bra, så tror jeg det bør gå fint. Dere skal vel ikke sitte i båten hele tiden ?

Det første jeg alltid gjør når jeg tenker på steder jeg ikke har vært, men har lyst til å dra er å skaffe meg kart. Har du kart over svenskekysten? Hvis ikke ville jeg startet med å anskaffe det, og gå igang med å studere dem. Når man har sett seg mett på kartene har man også en oppfatning av hva/hvor/avstander/le osv og kan begynne å blinke ut en slags rute. Man bør alikevl ikke planelgge for detaljert, og man må ha mange alternativer for det blir sjelden slik man planlegger. Ikke planlegg slik: dag 1 = sted X, dag 2 = sted Y osv, men tenk deg heller at "Dit kan vi dra", "Der skulle jeg gjerne innom" osv.

Vær og vind og ikke minst hva man "føler for" blir ofte avgjørende, men har man studert kartene på forhånd faller dette liksom inn i en naturlig rytme.

Mitt tips blir derfor: Start med kartene, vent med havnebøkene. Har man kart kan man fort søke opp mer informasjon om et sted man har lyst til å besøke via nette, og man kan også få mer informasjon om stedet her på baatplassen.

:sailing: Lasse

Var der med båt sommeren 2002 og2003. I 2003 gikk vi fra Trondheim til Mandal, over til Skagen, Marstrand, Oslo, Sørlandet og tilbake til Trondheim på 3 uker.

Ja hadde det vært med min båt som marsjer på 7 knop :diving: hadde hele ferien blitt et kamp mot tiden for å rekke hjem på 3 uker , hadde ikke blitt mye tid til å kikke på land :nonod:

Fylle diesel å forte seg videre :headbang:

Fikk du tid til kiike rundt litt :confused:

Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Hei Andy

Jeg har lest denne tråden flere ganger nå, for jeg vil gjerne komme med noen tips, men synes det er vanskelig. Ingen av oss er like, og vi har sikkert forsjellig oppfatning av mangt og meget. Det noen kaller ruskevær kaller andre for "litt plasking" - det noen kaller "et lite stykke" er for andre et kjempestrekk - det noen definerer som et koselig sted, kan framstå som helvete på jord for andre osv.

Noen foreslår Strømstad, og har sikkert sine gode grunner for det. For meg er Strømstad i Norge selv om det geografisk ligger i Sverige, og det har lite med svenskeysten å gjøre. En by man drar innom for å handle, kanskje treffe andre "båtfanter" o.l. men det er liksom ikke skikkelig i Sverige.

Hei Lasse, takker for reflektert og nyttig tilbakemelding!

Vi drar nok lenger enn til Strømstad. Selv om jeg bor i Kristiansand, har jeg vært der en del ganger, også overnattet. Kan nok sammenlignes med Hirtshals, som er dit vi sørlendinger drar på 'Svinesti'.

Vi er ellers minst like mye interresert i livet i svenske havner og småbyer som selve båtturen nedover kysten.

Jeg er godt kjent på svenskekysten, og har feriert der mang en gang. Kan anbefales på det varmeste. Det er alikevel fortsatt mange steder der jeg ikke har vært innom.

Den største forsjellen i forhold til Norge er at svenskene var så smarte at de innså på et tidlig tidspunkt at her måtte det vernes. Du finner derfor ikke hus og hytter og private brygger på hver eneste knaus, men mye mer natur som er fritt tilgjengelig for almenheten. Det er nok også en av grunnene til stadig flere båtfolk velger å legge sommerturen til Sverige.  Det finnes flere leder å velge mellom. Man kan stort sett gå innaskjærs, uttaskjærs eller "midt i mellom skjærs" de fleste steder, spesielt med din båt. Vær obs på at det kan være dårlig merket og urent farvann hvis du er utenfor ledene.

Før jeg hadde båt, var det to steder som sto for meg som det rene helvete. Det ene stedet heter Rakke, og det andre stedet heter Gule humpen

Når båtfolk kom hjem etter sommerens tur, var det alltid disse to stedene som gikk igjen: "Vi måtte gi oss ved Gule humpen" sa de som hadde vært i Sverige. "Kona vil ikke mer etter den turen vi hadde over rakke" sa de som hadde vært den veien.

Vær litt obs på dette.

Takk for tips om strekninger. Er klar over at det ikke er så bebygd som her hjemme, stugorna ligger lenger unna kysten. Men er det ikke litt ensformig med bare knatter og holmer, det er også interresant å beskue trivelige landsteder og aktiviteten der også. Synes nå jeg. :wink:

En uke Kristiansand - Sverige og tilbake synes jeg høre veldig lite ut. Et par dager med ruskevær i løpet av den uken, og det blir ikke mye du får sett av Sverige  :wink: Du kan da etterpå si at: "Var innom Sverige med båten i sommer", men du kan ikke si: "Vi ferierte på svenskekysten i sommer"

At du synes to uker kan bli mye i en så liten båt, forstår jeg godt men er været rimelig bra, så tror jeg det bør gå fint. Dere skal vel ikke sitte i båten hele tiden ?

Vi har kun hatt båten ett år, med kun en 4 netters 'langtur' under vesten. . Siden vi er så heldige å ha hytte midt i smørøyet i skjærgården er vi der det meste av sommeren, og tar heller fine dagsturer primært i Blindleia/Kristiansandskjærgården, totalt 120 timers gangtid i fjor. På svensketuren kan vi jo også legge opp til en natt på hotell etter en tid med den begrensede komforten og plassen i kabinen.

En ukes tur er nok kort til Sverige, og var tenkt under forutsening av godt vær. Vi legger det på et tidspunkt i ferien at vi ikke MÅ tilbake til et tidspunkt. Vi satser mest på å ligge i gjestehavn, med en og annen uthavn i mellom. Komforten blir jo bedre i gjestehavn når man kun har en 22 fots båt.

Det første jeg alltid gjør når jeg tenker på steder jeg ikke har vært, men har lyst til å dra er å skaffe meg kart. Har du kart over svenskekysten? Hvis ikke ville jeg startet med å  anskaffe det, og gå igang med å studere dem. Når man har sett seg mett på kartene har man også en oppfatning av hva/hvor/avstander/le osv og kan begynne å blinke ut en slags rute. Man bør alikevl ikke planelgge  for detaljert, og man må ha mange alternativer for det blir sjelden slik man planlegger. Ikke planlegg slik: dag 1 = sted X, dag 2 = sted  Y osv, men tenk deg heller at "Dit kan vi dra", "Der skulle jeg gjerne innom" osv.

Vær og vind og ikke minst hva man "føler for" blir ofte avgjørende, men har man studert kartene på forhånd faller dette liksom inn i en naturlig rytme.

Mitt tips blir derfor: Start med kartene, vent med havnebøkene. Har man kart kan man fort søke opp mer informasjon om et sted man har lyst til å besøke via nette, og man kan også få mer informasjon om stedet her på baatplassen.

:sailing: Lasse

<{POST_SNAPBACK}>

:flag: Dette er jeg 100% enig i. Kart er det første vi starter med (har forøvrig Båtmagasinets 'Norske Gjestehavner' som tross navnet også inneholder mange svenske). Er også enig at vi ser oss ut aktuelle stoppesteder nedover, istedet for å legge detaljert tidsplan.

P.S. Hvor får vi tak i og ca. hvor mye må vi ut med for kart fra Strømstad og et stykke nedover (la oss si et par dagsetapper)? Og jeg har hørt at det ikke er godt merket utenfor selve leia, og derfor lettere å få landkjenning enn hjemme?

P.S. Hvor får vi tak i og ca. hvor mye må vi ut med for kart fra Strømstad og et stykke nedover (la oss si et par dagsetapper)? Og jeg har hørt at det ikke er godt merket utenfor selve leia, og derfor lettere å få landkjenning enn hjemme?

<{POST_SNAPBACK}>

Du trenger Båtsportkort for Västkusten. Denne kartmappen dekker Strömstad-Varberg. Varberg ligger syd for Gøteborg. Kartene er større enn de norske Båtsportkarene, og har et annet inndelingssystem. Jeg anbefaler deg å gjøre deg kjent med dette før dere reiser ut. Om jeg husker rett koster kartmappa rundt 600 kroner - søk på Båtsportkort på Google - jeg tror du kan kjøpe kartene på en nett butikk.

Jeg har aldri opplevd merkingen i Sverige som noe problem. Kartene er gode, og det er satt opp en del private merker på steder som det ikke er merket i kartet. Det er mange fine leder som er godt merket av det offentlige. Ledene er bedre merket på de svenske kartene enn på de norske fordi svenskene har tegnet inn leden med en strek på kartet. Om du har kartplotter anbefaler jeg deg å kjøpe et kart over svenskekysten også

Så en kommentar om disse strekkene som er nevnt som vanskelige.

Det finnes ett strekk på utsiden av Hvaler som det kan være litt sjø. Sekken heter området, og nærmeste fyr heter Tresten (ligger på innsiden av Torbjørnskjær fyr). Det kan være litt tung, rund sjø der. Vi brukte 15 minutter der med vår Nidelv 690 i fjor sommer. Opplevde det som helt uproblematisk - og da blåste det over 10msek. Største bølgene kom fra 3 STORE taubåter som var på vei for å taue på plass nye Svinesundsbroa - de kom i minst 10 knops fart - og jeg skal si de gravde sjø.

Kosterfjorden - som du kommer til etter at du har passert Missingen - rett etter Sekken -(om du ser på kartet ser du at du passer 2 grønne og så ett syd merke som ligger på rekke og rad etter Missingen - da er du i Kosterfjorden) kan være litt hard om det har blåst litt kraftig. Her kan sjøen bli litt krapp. Skal du inn til Strømstad eller Kostersundet merker du det omtrent ikke.

Gule Humpen er på utsiden av Havstensund - det er rett etter Kosterfjorden. Minner om Sekken - og tar 1/2 time med seilbåt. 10-15 minutter med din båt. Leden over Gule Humpen gjør at du ofte har sjøen rett i mot når du går ut av Havstensund og at du etter en tid får den inn fra stb side. Da kan dere gi gass og komme i le av øyene på 5 minutter. Ikke no' problem :smiley:

Ingen av stedene har komplisert navigasjon - det er bare litt åpne strekk der det kan bli litt sjø. Da vi kjørte disse strekkene med seibåt syntes jeg at de kunne være litt lange i og med at vi hadde maksfart på 7 knop. Men med motorbåt med så gode egenskaper som båten din har kommer nok dette til å gå fint. Og er vi heldige så møtes vi kanskje på veien - og da kan vi kjøre over her i lag om du foretrekker det. :seeya:

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Du trenger Båtsportkort for Västkusten. Denne kartmappen dekker Strömstad-Varberg. Varberg ligger syd for Gøteborg. Kartene er større enn de norske Båtsportkarene, og har et annet inndelingssystem. Jeg anbefaler deg å gjøre deg kjent med dette før dere reiser ut. Om jeg husker rett koster kartmappa rundt 600 kroner - søk på Båtsportkort på Google - jeg tror du kan kjøpe kartene på en nett butikk.

600 kroner! :cryin:

Om du har kartplotter anbefaler jeg deg å kjøpe et kart over svenskekysten også

Planlegger å anskaffe en Garmin 178C e.l. før sommeren. Min 'hjemmekartbrikke' går fra Lista til og med Strømstad...

Da koster regionen med svenskekysten 1550 kr ekstra. :cryin::cryin:

Enfoldige meg som hadde tanker om en liten svensketur fordi det var rimelig å feriere der :cryin::cryin::cryin:

600 kroner!  :cryin:

Er ikke mye for gode kart dette her synes jeg - men totalt sett koster det å ha båt - det er jeg helt enig i. Har sett dem til 595 SEK her i Sverige. Sjekk www.kartbutiken.se

Jeg er fortsatt av oppfatning at det er billligere i Sverige enn i Norge (bare ikke kjøp reker i Sverige - for det er dyrt). Men det koster litt å legge til rette også. På den andre siden så er kart noe man ikke kjøper så ofte - og blir det bare med denne ene turen får du sikkert solgt de igen.

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Er ikke mye for gode kart dette her synes jeg - men totalt sett koster det å ha båt - det er jeg helt enig i. Har sett dem til 595 SEK her i Sverige. Sjekk www.kartbutiken.se

Jeg er fortsatt av oppfatning at det er billligere i Sverige enn i Norge (bare ikke kjøp reker i Sverige - for det er dyrt). Men det koster litt å legge til rette også. På den andre siden så er kart noe man ikke kjøper så ofte - og blir det bare med denne ene turen får du sikkert solgt de igen.

<{POST_SNAPBACK}>

Mulig scenario: istedetfor nye kart 600 + evt plotterkart 1550 :cryin:

velger jeg kanskje: A4 fargeutskrifter av cmap kart + min gamle gode Garmin GPS76map med topografiske kart. Supplert med bærbar pc (med cmap + mapsource, i min båt kun brukbar ved stans) koblet til gpsen :wink:

Selvfølgelig ikke like bra, men kanskje godt nok for denne ene, korte turen jeg nok kommer til å ta i dette området i overskuelig framtid.

Velger jeg fattigmannsutgaven får jeg kanskje også råd til reker til :drink:.

Jeg kjemper en inbitt kamp mot gjerrigknarken i meg selv :boxing:

• 3 uker senere...

Jeg ser at du får mye respons, Andy, og det er glimrende! Jeg vil bare si at det er gøy å se andre med relativt liten båt som drar på langtur! Selv har også jeg en Skibsplast på 20 fot, men derimot en gammel en, 600 VS. Den har jeg vært 4 dager på Koster med i fjor, med tre unger og søt kone! Det gikk helt fint...

Det blir tur til sommeren også, og i likhet med deg drar vi nok enda lenger da. Jeg vurderer også hvilken side som gir oss mest valuta for pengene...

Heia Skibsplast!

Arild

Må bare henge meg på her, godt å se at vi ikke er alene. Selv om det ikke var mange som hadde mindre båt enn oss på strekningen Oslo-Kragerø retur i juli -04. Men det går faktisk bra :lol: I tillegg er det bare å rygge hengeren ned på rampa og trekke den opp igjen :cool:

Planlegger en tur ned Svenskekysten i år :cheers::cheers:

Mulig scenario: istedetfor nye kart 600 + evt plotterkart 1550  :cryin:

velger jeg kanskje: A4 fargeutskrifter av cmap kart + min gamle gode Garmin GPS76map med topografiske kart. Supplert med bærbar pc (med cmap + mapsource, i min båt kun brukbar ved stans) koblet til gpsen  :wink:

Selvfølgelig ikke like bra, men kanskje godt nok for denne ene, korte turen jeg nok kommer til å ta i dette området i overskuelig framtid.

Velger jeg fattigmannsutgaven får jeg kanskje også råd til reker til :drink:.

Jeg kjemper en inbitt kamp mot gjerrigknarken i meg selv  :boxing:

:nonod: Skulle du være uheldig å treffe noe hard risikerer du å ikke få dekket skader på forsikrningen med denne mangeflulle kartløsningen. Ville da heller forsøkt å få tak i noe brukt eller kanskje du kan låne av noen ?

:nonod: Skulle du være uheldig å treffe noe hard risikerer du å ikke få dekket skader på forsikrningen med denne mangeflulle kartløsningen. Ville da heller forsøkt å få tak i noe brukt eller kanskje du kan låne av noen ?

<{POST_SNAPBACK}>

Du har rett. Ville nok måtte begrense meg til hovedleia, i tillegg føle seg utrygg er ingen god følelse.

En positiv ting: Jeg har hørt rykter om at neste versjon av Bluechart MEU041R kommer med utvidet område, håper da svenskekysten er med.

Skal bli spennende å se når denne kommer.

Jeg ser at du får mye respons, Andy, og det er glimrende! Jeg vil bare si at det er gøy å se andre med relativt liten båt som drar på langtur! Selv har også jeg en Skibsplast på 20 fot, men derimot en gammel en, 600 VS. Den har jeg vært 4 dager på Koster med i fjor, med tre unger og søt kone! Det gikk helt fint...

Det blir tur til sommeren også, og i likhet med deg drar vi nok enda lenger da. Jeg vurderer også hvilken side som gir oss mest valuta for pengene...

Heia Skibsplast!

Arild

<{POST_SNAPBACK}>

Må bare henge meg på her, godt å se at vi ikke er alene. Selv om det ikke var mange som hadde mindre båt enn oss på strekningen Oslo-Kragerø retur i juli -04. Men det går faktisk bra :lol:  I tillegg er det bare å rygge hengeren ned på rampa og trekke den opp igjen :cool:

Planlegger en tur ned Svenskekysten i år :cheers:  :cheers:

<{POST_SNAPBACK}>

Heia Skibsplast! :lol:

Gøy å høre fra flere fornøyde eiere av disse herlige båtene fra Evje. Det er vel nettopp noe som kjennetegner dem, uhyre god plassutnyttelse og praktiske løsninger. Som gjør at man kan dra på lengre turer enn i de fleste daycruisere. Ordentlig toalett, trykkvann, to bluss, enorme stuerom og komfortabel kabin er ikke standard i denne klassen. :wink:

Ser også at Skibsplast 655 er blant de nominerte i 'Båtliv' (Havna.com) som tidenes norske motorbåt :yesnod:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...