Jump to content

Kondensproblem i skap.

Balle-Klorin

Recommended Posts

Hei alle sammen,

jeg har funnet ut at jeg har kondens i skapene mine, dvs mot skroget over vannlinja. Det er noe som ligner liggeunderlag som skal fungere som isolasjon, denne er bare plasset mot skråget, ikke limt, dvs stor klaring bak isolasjon.

Det er fint lite ventilasjon.

Båten er i bruk hele året, bare små turer, litt overnatting på sommern. Har ikke tilgang til landstrøm og å stenge alt av ventilasjon er ikke aktuelt.

Slik jeg ser det så har jeg to alternativer. Lime isolajon (armaflex etc) mot skråget eller droppe isolasjon og montere ventiler i øvre og nedre kant på skapene. Kanskje montere kroker slik at dørene kan stå oppe når båten ikke er ibruk.

Er det noen som har noen erfaringer med dette ?

Ja takk til alt! Ville limt isolasjon inntil skroget og montert ventiler eller borret luftehuller i tillegg. Det er viktig at isolasjonen ligger helt inntil skroget for å unngå kondens, men det har du jo allerede merket. Ligger isolasjonen løst får du problemer som du beskriver her. Det skader heller ikke å anskaffe seg en avfukter hvis du er tilkoblet landstrøm. Denne trenger ikke stå på kontinuerlig, men gjerne i perioder det er spesielt fuktig. Da vil åpne skapdører sørge for at skapene holder seg tørre.

Driver og isolerer en seilbåt på noen og førti, det er ganske mange plasser man må tilpasse og justere isolasjonen for at den skal sitter riktig ja! Men med litt god varme i fyren og noen Cola til hjelp er arbeidet riktig så koselig :wink: Bruker de selvheftende mattene fra Maritim, fungerer godt. Rengjør skikkelig først og sprayer på et tynt lag med kontaktlim i tillegg på vanskelige områder. Litt skrogtrekk over gjør isolasjonen penere og mer slitesterk. Hjelper betraktelig mot både kondens og ikke minst for å holde litt på varmen :thumbsup: Så tror ikke du vil angre.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...