Jump to content

Råd ang mulig kjøp av mobbåt


MSJØRN

Recommended Posts

Hei Jørn.

 

Velkommen til BP.

 

Ser ikke ut som det er noen link i tråden din.

 

En mob-båt kan være ett fint alternativ til transport over fjorden. De er feks utstyrt med to sett batterier og to startere så du vil i den sammenheng ha to alternativer. Om den er utstyrt med reverserings gir har du også en mulighet for å "snu" vannsuget og rengjøre rista for dritt, om du skulle få problemer med det. Om du har kran der du ligger med båten er det jo en smal sak å sette den på brygga når den ikke brukes eller det er dårlig vær, mener de veier gode 2000 kg.

For endel år siden var jeg i kontakt med en kar som skulle bygge ett lite tett styrehus på en mob-båt da denne skulle brukes på Svalbar ifob med fjær sanking. Så dette kan jo være ett alternativ da du sikker skal bruke båten i både fint og dårlig vær, med handleposer og det som ellers skal transporteres av folk og fee.

 

Blir spenende å følge med i hva du velger :smiley:

 

Mvh Lars s

Link to post

Hei Jørn, og velkommen til båtplassen!

Tror du ville linke til en båt - men den linken kom ikke frem.

 

Det høres jo spennende ut. Veglause bygd er det ikke så mange av lenger i Norge. Er dette innaskjærs eller ute i havgapet?

 

Kona mi har familie som kommer fra Espevær - et lite øysamfunn i havgapet i Sunnhordaland. Bestefaren hennes hadde skyssbåten frem til 70-tallet. Denne gangen gikk de i all slags vær med en solid skjøte på kanskje 30 fot.

 

Jeg ville vurdert også følgende moment:

- Lukket eller åpen båt? Det har mye å si når du skal ut i grisevær.

- En eller to motorsinstallasjon? (Sikkerhet)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post

Dette må eg seie er eit aktivt forum, tusen takk for svar :)

 

Dette er lenka eg prøvde å legge inn:

http://www.retrade.no/aitem?aitem_id=117453

 

I utgangspunktet er den i største laget, men med tanke på kor ille været kan bli i denne fjorden så er det nok berre ein fordel. Tenkte og, som nevnt i første svar, at sidan den er av aluminium vil det vere enklare å bygge ein tett førarposisjon kontra ein glasfiberbåt.

 

Har og leika med tanken om å nytte den til å frakte skituristar til og frå ymse populære fjell i fjorden her, men er usikker på om denne båttypen kan sertifiserast og nyttast til dette formålet.

 

Igjen vil eg takke for svar.

Link to post

Burde vel skrevet det i første post, men eg har eit personleg foretak som kan kjøpe denne som "arbeidsbåt"

 

Meiner å ha hørt noko om at det ikkje er så frykteleg dyrt å CE-merke dersom produsenten eller andre har gjort det før med ein lik båt.

 

Dykk er heilt rå her på forumet :)

Link to post

Denne båten er nok ikke helt billig i drift. Legger man annonsen til grunn bruker den ca 70 l per time eller nærmere 3 liter per nautisk mil i marsjfart.

 

Kan du ikke kommentere mer om tenkt bruksområde? Hva slags fjord skal du bruke den på? Hva er din typiske pendleavstand? Er det alternativ transport fra bygda du bor om været blir for gale? Skal den brukes til daglig pendling eller bare i ny og ne til en handletur?

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post

Har fulgt med slike budrunder på retrade tidligere på MOB båter. Faktisk ganske populære å by på, så ikke regn med å få den til den prisen. Ser den er kommet i 200.000 nå. Men budrunden avsluttes den 18.januar, så regn med kanskje en dobling av pris.

Men for all del, du kan være heldig.

Selco 11`- Yamaha 15 - Hawk 330 - Yamaha 15 - Askeladden 3050 - Johnson 60 - Rio 550 - Johnson 60 Yamarin 4510- 40 hk Yamaha[/b]Skibsplast 690 - 2,8L Mercruiser

 

Sertifikat: D4 - ROC

Link to post

 

Har og leika med tanken om å nytte den til å frakte skituristar til og frå ymse populære fjell i fjorden her, men er usikker på om denne båttypen kan sertifiserast og nyttast til dette formålet.

 

Båten er ikke CE-merket og kan derfor bare brukes til næringsformål står det. Den er sertifisert for 10 pers., men jeg vil jo gjette på at det da kan fraktes personell i næringsvirksomhet, men at det gjelder en rekke tilleggsregler for frakt av passasjerer/turister. Dette vil jeg tro https://baatplassen.no/i/user/21474-ella/ har god oversikt over?

Link to post

Jeg har ingen erfaring med båter fra Henriksen, men med tilsvarende noe mindre med samme motor og jet. Har kun god erfaring med yanmaren, og jeg mener Hamilton er det beste du får. Annet er dårlige etterligninger. Jeg skumma fort gjennom annonsen, men kan ikke huske å ha sett noe om gear. Personlig liker jeg ikke direktedrift, men det er en vanesak. En ting jeg vet helt sikkert: Du får stooore dieselutgifter. Arbeidsgiver betaler heldigvis mine.

Link to post

Må si jeg er skeptisk til gammelt utstyr som brukes av mange forskjellige folk som ikke har noen eierfølelse av det.

 

Statoil har vedlikedholdsrutiner, men hvem tar seg av det?

 

Siden den er benyttet offshore, er den vel fra en rigg, så den har sikkert vært utsatt for litt av hvert av påkjenninger både vær og bruksmessig selv om den ikke har gått så mange timer.

 

Sett på Anytec?

De få jeg har sett har hatt imponerende hastigheter i drittvær.

Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen.

Link to post

Hei

Kjenner ikke kona di,men jeg synes dette ser ut for å være en artig "guttebåt"

Tror det er viktig fortrivselen til kona at hun også har muligheten til å kjøre til folk på en måte hun føler seg trygg på, og ville antakelig valgt en båt som er enkel å bruke og har mulighet for litt komfor og varme i hytta. Tror det har lettere for å bli et godt og langt samliv da...

Det er mange båter som tåler mye sjø, men det varierer mye på dugg, varme, kartmuligheter, tålbar istykkelse osv som kanskje er like viktige når det kommer til stykket.

 

Mob-båter med vannjet er såvidt jeg kjenner til kostbare både i drift og vedlikehold.

 

Lykke til

 

Mons

Mons

Link to post

hva slags havneforhold har du på begge sider? Og hvor langt er det snakk om?

 

En nabo av meg har en Westcruiser 32, fhv. skyssbåt som brukes til pendlerbåt. Meget solid bygd sak.

 

Han har ordnet seg med kaiplasser hvor han kan kjøre omtrent rett inn i båsen uten å bli tatt av vinden, og lagd til tau/fortøyninger slik at båten kan betjenes alene. Kona hans greier også med den i ruskevær.

 

 

 

 

Denne båten er nok ikke helt billig i drift. Legger man annonsen til grunn bruker den ca 70 l per time eller nærmere 3 liter per nautisk mil i marsjfart.

 

men det står også at tanken på 270 liter rekker til 200 "sjømil" (dvs nautiske) , noe som indikerer et mye lavere forbruk :confused:

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Det står følgende i annonsen:

 

DIESELOLJETANK PÅ 270 LITER. NOK

TIL CA. 200 SJØMIL ELLER CA. 4

TIMERS KJØRING I NORMAL MARSJFASRT.

CA. 26-27 KNOP MED 3 PERSONER OMBORD.

 

Dette henger åpenbart ikke helt sammen. Men tar man worst case - som er sikker fortsatt optimistisk når opplysningne kommer fra selgeren - så rekker 270 liter for 4 timers kjøring i 26 knop.

 

270 liter / 4 timer = 68 l/t i.e. circa 70 l/t om vi skal ha en skvett igjen på tanken etter 4 timers kjøring.

 

26 nautiske mil i en time på 70 liter drivstoffforbruk blir 70/26= 2,7 l/nm.

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post

Har en mob båt som brukes på fritiden, min er noe mindre og med mindre motor og fra 80 tallet.

Dette er trygge stabile båter som kan brukes i alle slags vær men med mye sjø blir man våt.

Man kan gå helt opp i fjæra uten å tenke på drev og propell, får man en skade fikses det enkelt med mig og vinkelsliper.

det eneste man må være nøye med er strøm ombord og å skifte anodene når de er halvtært.

jeg har bygget et lite hus bak i alu med varmeapp i min og da ble båten mye mer anvendelig både vinter og sommer.

Deler til hamilton jet kjøper man fra new zealand til en brøkdel av prisen til her i landet.

man kan plukke vekk mye vekt ifra båten for normalt bruk.

Jeg plukket vekk bøyle for heising og erstattet den tunge skum pølsa runt skroget med alu, og fjernet targabøyle med oppblåsbare luft pølsa oppå.

Link to post

Stadig overvelda her :)

 

Ser at ein del etterlyser fleire opplysningar om bruksmåte etc. Her kjem litt meir info.

 

Planen er å bruke den til dagleg pendling til/frå arbeid. Distansen ein veg er 3.45 Nm.

Det blir nok og 4-5 turer til Ålesund i månaden (17,5 Nm ein veg).

 

Fjorden er Hjørundfjord på Sunnmøre og kan være dødeleg farleg om vinteren, men ingen is å snakke om anna en snø frå fonner som til stadigheit går i fjorden om vinteren.

 

God og trygg båtplass på begge sider av fjorden.

 

Vi ynskjer at me skal kunne kome oss trygt og kjapt frå A til B. Overlevelsesdrakter er noko vi uansett må ha på oss, så om båten er varm er mindre viktig, men ynskjer ein meir beskytta førarposisjon en det som er tilfelle på denne båten. (Eg kan sveise aluminium og meiner det vil vere lettare for meg å bygge noko slikt på ein alubåt kontra ein glasfiberbåt...

 

Dieselforbruk:

 

Med "Fanafjord" sin "worst case scenario" vil eg nytte 140 kr i diesel tur/retur pr dag noko som er noko over det eg hadde håpa på, men likevel ikkje så mykje dyrare en tur/retur ferga som går 2-3 gonger om dagen og som bruker 30-35 minutt ein veg.

Dersom ein ser på "best case scenario" dvs at den går 200 Nm på ein tank vil det bety litt over halvparten av forbruket til "worst case" og dermed ikkje so gale i det heile.?

 

Til dei som mener dette er en "gutebåt" så har dei nok rett i det, men sambueren min er av den typen som synest at dess meir bølgjer, dess meir moro -> Er vel kanskje litt gutete slik ;)

 

Atter ein takk for stor respons :)

 

- Jørn -

Link to post

Har fulgt med slike budrunder på retrade tidligere på MOB båter. Faktisk ganske populære å by på, så ikke regn med å få den til den prisen. Ser den er kommet i 200.000 nå. Men budrunden avsluttes den 18.januar, så regn med kanskje en dobling av pris.

Men for all del, du kan være heldig.

 

Akkurat denne båten har dei hatt ute nokre runder før utan at den har blitt solgt. Fleire av tidligare selde MOBbåtar har gått for under minstepris også, men ein del av dei glasfiberbaserte går for mykje over minstepris..

Link to post

Vannjet har lav virkningsgrad, derfor stor motor. Min erfaring er at man må gå på ganske høyt turtall. Ned et par hundre rpm så mister man mye fart. Jeg har kjørt en del single og dobbel vannjet. I og med at du har to spaker antar jeg at du har gass og skjold separat. Da har du gode manøvreringsegenskaper.

 

På jolla har vi kombi gass/skjold spak. Den krever litt trening for å holde retning på lav fart.

 

Sjøegenskapene er sikkert fantastiske. Men man står jo i en åpen båt. Hva med en litt mer lukket båt?

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=30169429

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Virkningsgraden på vannjet er kraftig forbedret siden 80 og 90 tallet men noe forskjell er det ennå,

styring i dorge fart blir noe vinglete, men manøvrerings egenskapene er veldig bra med trinnløs fremdrift (legge til kai/ andre båter og sånt)

baugen på båten går den veien du svinger enten man går bakover eller forover

Disse mob båtene er jet en satt opp til å kunne takle maks last og alikavel gå opp i plan så dysen på jeten er stor slik at det nok blir mye turtall og lite fart.

Hamilton 274 har styre dyse og ikke styre skjold noe som er en fordel. noen har også et hantak på jeten for å gjøre ren inntaksristen.

Ved og bytte til en mindre dyse oppnår man mere fart med mindre turtall men mister en del akselrasjon,ved å bytte styre dysen ut med en tilt dyse kan man finjustere båten i fart lik en påhenger med povertrim.

disse mob båtene er bygget for tøft yrkesbruk og tåler mye

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...