Jump to content

Råd ang mulig kjøp av mobbåt


MSJØRN

Recommended Posts

Hvordan takler denne båten bølger på 2-3 meter, drivved og snøfonner i fjorden?

Sjø og bølger er ingen problemer for denne båten, jo mer jo morsommere spør du meg. Har kjørt MOB-båt i Nordsjøen mange ganger og har aldri vært redd. 25-30 knop i 2-3 meters dønning en gang vi fikk alarm om 3 mann i sjøen. Hva den tåler av is og annet rusk vet jeg ikke, men de blir vel testet i fritt fall fra ganske stor høyde mener jeg og huske.

Link to post

at slike båder er bygd for å tåle en støyt ser man fort på gods/laminat tykkelse - langt over hva som er vanlig på fritidsbåter. Og det vises på vekta og er med på å øke forbruket

 

denne er jo også sjef da - men sikkert også litt over budsjett:

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Ingenav RSene i alu skrog er godkjent for is. Slush i vannjeten er noe dritt. Sjekk at det er mulig å flushe jeten om du vil kjøre i sørpe. Vanninntak for motor bør også ligge dypt for å ikke dra inn is

 

Utfordringen med vannjet i sjø er når du suger luft. Greit på jolla med liten turbo bensin motor, men på tung båt med turbodiesel mister man fart. Litt tricky å kjøre på gassen i stor medsjø også pga mye effekttap ved turtallsfall.

 

Jeg har blitt fortalt at nødstopp sliter på motorene fordi motoren kaster oljen frem i panna og pumpa kan suge luft.over tid får man økt slitasje. Noen som har erfaring/kunnskap om det?

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Nå er vel ikke Hjørundfjorden kjent for slakke høye havdønninger, men heller krapp, uryddig høy sjø når det drar seg til med fallvinder mm.. eller? :)

Selv en tilsynelatende fin sommerdag kan det bli guffent over Storfjorden for å komme til Hjørundfjorden. På vei til Øye, i Hjørundfjorden, møtte jeg i sommer, og solskinn, en 39 fot FB båt som snudde og syntes det var guffent.

 

Sikkert artig transportmiddel til jobb det der :)

 

Snakker vi om Trandal?

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post

Nå er vel ikke Hjørundfjorden kjent for slakke høye havdønninger, men heller krapp, uryddig høy sjø når det drar seg til med fallvinder mm.. eller? :)

 

Sikkert artig transportmiddel til jobb det der :)

 

Snakker vi om Trandal?

 

Du rett på fleire nivå ;-)

Det er ofte uryddig og krapp sjø ja, og det er nok Trandal vi snakkar om :)

Link to post

Då takker eg for fleire gode råd.

Når eg oppsummerer so står eg att med følgande:

Motor av god kvalitet, men tørst.

Vannjet av merket Hamilton er solide greier.

Båten er meget sjødyktig og solid. Ein del tyngre og "fuktigare" en konvensjonelle båter.

 

Dieselforbruket skremmer meg litt, så eg trur eg skal ha litt is i magen og sjå om det dukker opp litt mindre båter..

 

Hørte på sikkerhetssenteret eg tok IMO-kurs på at dei var mykje plaga med mobbåtane dei hadde med Volvo motor i. Nokon som kjenner til dette?

 

Mvh Jørn

Link to post

Når eg oppsummerer

 

Et par poeng.

 

Det er som regel ikke betalt hverken hk-avgift eller mva på disse båtene.

 

Disse båtene er skjelden kjøpt inn av brukere. De er kjøpt inn av blåruss som skal ha de så billig som mulig. Jeg har sett noen groteske hvor båten hverken hadde vannpumpe eller gear for å presse prisen.

 

Det har vært endel støy rundt den Toyotamotoren ved offshorebruk. Det har vært endel havarier.

 

275 jeten fra Hamilton er noe av det beste som finnes. Enkel og effektiv. Nesten umulig å få pumpa til å kavitere, uansett pådrag.

Link to post

......

Hørte på sikkerhetssenteret eg tok IMO-kurs på at dei var mykje plaga med mobbåtane dei hadde med Volvo motor i. Nokon som kjenner til dette?

 

Jeg kan vel ikke si jeg har vært ille plaga med Volvoene i de FRCene jeg har pusla med de siste åra, men må nok inrømme at jeg generelt er mer fornøyd med Cummins, Yanmar eller Steyr.

Har prøvd å åpne dokumentasjonen til båten du lurer på, men nettforbindelsen er for lat. Vær obs på at om båten er uten gear kan den være en utfordring å fortøye alene. Også litt mer vrient å renske vanninntaket. Sjekk også landtilkoblingsspenninga. Jeg har mistanke om at den og laderen kan være 42V. Ikke at det er noe problem, men bare sånn at det ikke kommer som en overraskelse om du kjøper båten.

Link to post

Jeg har sett noen groteske hvor båten hverken hadde vannpumpe eller gear for å presse prisen.

 

Nå ble jeg litt forundret, er det ikke ganske vanlig ikke å ha gir på båter med vannjet :confused: Videre var jeg av den oppfattelsen at ved bruk av vannjet ikke var behov for egen impeller pumpe for kjøling når framdrifts systemet er nettopp en svær impeller pumpe. Man tar bare en liten del av denne vannstrømmen og bruker til kjøling.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post

Båttypen det er snakk om i denne tråden har stort sett gear etter det jeg har erfart. De jeg har sett uten er billigløsninger som så vidt oppfyller IMO kravene. Når det gjelder kjøling fra jet impeller uten egen vannpumpe er jeg ikke mye fornøyd med den løsningen. Båten jeg bruker nesten daglig på jobb med den type kjøling går varm på kort tid om jeg lunker litt rundt på tomgang.

Link to post

Har kjørt båter både med og uten gir, den vi har nå er uten, men det er ikke noe problem bare en er obs på det. Når det gjelder Volvo motorer, så har vi hatt litt trøbbel med eldre MOBer, men den vi har her vi er nå har det så langt ikke vært trøbbel med. Er ikke kjørt sy mye heller da. Den moteren jeg har likt best var en vi hadde med 236 hk Steyr.

Link to post

Båttypen det er snakk om i denne tråden har stort sett gear etter det jeg har erfart. De jeg har sett uten er billigløsninger som så vidt oppfyller IMO kravene.

 

OK, noterer meg at Hamilton gjør et relativt stort nummer utav at deres Vannjet ikke har behov for marine gir, med mindre turtallområdet/HK til motor faller utenom tilgjengelige impellere.

 

 

 

Fra Hamilton katalog:

 

Vannjetaggregatet må tilpasses motorens HK/turtall-kombinasjon. Ut fra denne velges hvilken impeller som skal brukes. Det er meget viktig for utnyttelsen av motorkraften at man får riktig impeller. Dersom motorens HK/turtall faller utenom de tilgjengelige impellerene, må man normalt anvende marinegear.

 

HAMILTON HJ 212 vannjetaggregat er et aggregat som hovedsakelig er utviklet for drift av lettdrevne planende båter som f.eks hurtiggående lystbåter. Det er ikke primært beregnet for båter som ligger permanent i sjøen (det har bl.a. ikke full katodisk beskyttelse som HJ 213). Aggregatet er utrustet med Hamiltons 2-kanals reverseringsdeflektor. Denne kan manøvreres med kabelkontroll. Rorstyringen er gjennom en balansert styredyse. Man kan enten bruke manuell hydraulisk styring, eller mekanisk kabelstyring. Aggregatet leveres komplett med innsug-ningsramme enten for GRP, aluminium eller stålskrog. Marinegear er normalt ikke nødvendig da aggregatet kan tilpasses et stort antall marinemotorer, både bensin og diesel, for direkte drift.

 

Det at den akktuelle båt går varm på lav belastning må jo bety at det er noe feil på oppsettet, impelleren til vannjeten skulle kunne levere mer enn nok vann til kjøling.

Med mindre du har satt gir i fri da :tongue:

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post

Trur eg ville hatt tett båt på disse kanter og god dieselvarmer.

Gjerne alu. båt selv om en godt bygget glassfiber båt tåler mye den også. (Baltazar flyt vel enno?)

Eg hadde mer overvann i fjorden der en gang enn eg hadde utfor flø, så sjøen kan bli ganske krapp i området ditt.

Går utifra at is er ett lite problem i forhold til flytende treverk / rusk i sjøen?

 

Du får følge med når det kjem en Mørejet 30 på helgatur til nermeste havna rett øst for deg, da får du gode råd om

både båt og vannjet.

Link to post

Trur eg ville hatt tett båt på disse kanter og god dieselvarmer.

Gjerne alu. båt selv om en godt bygget glassfiber båt tåler mye den også. (Baltazar flyt vel enno?)

Eg hadde mer overvann i fjorden der en gang enn eg hadde utfor flø, så sjøen kan bli ganske krapp i området ditt.

Går utifra at is er ett lite problem i forhold til flytende treverk / rusk i sjøen?

 

Du får følge med når det kjem en Mørejet 30 på helgatur til nermeste havna rett øst for deg, da får du gode råd om

både båt og vannjet.

 

Skiftande vind, brå sjø og drivved frå fonner ER dei største farene i Hjørundfjorden.

 

Baltazar flyt enda og er ein særs god båt, men i ei anna prisklasse en mitt budsjett tillet..

 

Om du er ein stamgjest her inne i fjorden so er nok sjangsen for at me har møttes ganske stor :)

 

Skal absolut halde utkikk etter båten din ;)

Link to post

Det oppgitte forbruket i annonsen stemmer dårlig med det Henriksen oppgir i data sheet for båten,og at 305 hk.Yanmar bruker 70 l/t

på marsjfart stemmer heller dårlig.I data sheet er oppgitt 1,06 l/min max som gir 63,6 l/t.Sier vi så 50 l/t på marsj ved 27 knop får vi et forbruk på 1,85 l/nm som etter min erfaring ser helt normalt ut.Hvis farta ikke er mer enn 27 knop på max gir dette 2,35 l/nm.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...