Jump to content

Råd ang mulig kjøp av mobbåt


MSJØRN

Recommended Posts

Det oppgitte forbruket i annonsen stemmer dårlig med det Henriksen oppgir i data sheet for båten,og at 305 hk.Yanmar bruker 70 l/t

på marsjfart stemmer heller dårlig.I data sheet er oppgitt 1,06 l/min max som gir 63,6 l/t.Sier vi så 50 l/t på marsj ved 27 knop får vi et forbruk på 1,85 l/nm som etter min erfaring ser helt normalt ut.Hvis farta ikke er mer enn 27 knop på max gir dette 2,35 l/nm.

 

Om det reelle forbruket ligg ein stad mellom dine anslag so synest eg ikkje at det virker so gale.

 

I morgon skal ein bekjent ut på Mongstad for å sjå nærare på båten. Kjem til å legge ut det eg får av opplysningar her for å få dykkar ekspertvurderinga :)

Link to post

Gadd ikke lese gjennom hele tråden i kveld dessverre så det er mulig jeg repeterer noe som andre allerede har sagt, men jeg sier det like vell :) Min mening om MOB-båter er litt delt. Det er sjøsterke båter som er bygd får å takle sjøen, men de er ikke så bra som folk skal ha det til. Jeg var ute å hoppet litt på bølgene med en senest sist helg (jeg er maskinist og rutinekjører MOB-båtene ombord i båten jeg jobber i jevnlig i tillegg til at jeg har vedlikeholdet på de) og det som er et faktum er at de er tunge båter som faller fort, dvs at du får harde slag og det skal ikke mye sjø til før det er umulig å stå forran konsollen. Jeg kjører hardere i grov sjø med min Fjord21 Olympik fra 1969 enn jeg greier med en MOB. Hvorfor vet jeg ikke, men det er faktisk den erfaringen jeg har. Så kommer det tekniske, motoren står veldig vanskelig plassert i disse båtene og gjør det tungvindt å ta service på de og ikke minst vannjet er no drit. Det er selvsagt stor forskjell på jetene, men det er ikke nok positivt i en vannjet til å komme i nærheten av propell.

Her er noen minus:

-Lengre tid på å oppnå fart

-Mister fart i skarpe svinger

-Bråker mer

-MYE høyere drivstoff forbruk

Fordeler:

-Mindre vedlikehold, ingen undervannshus som skal ha oljeskift, tilt og den slags.

-Manøvrerbarhet (Trengs litt trening før det beherskes, men veldig bra når du har fått roen på den)

 

Etter min personlige mening så ville jeg gått for en skikkelig rib i stede om du skal ha åpen båt, skal du ha lukket båt og du har litt bedre tid og har penger å bruke på det så kjøp deg en Viknes. Men Ribene har MYE bedre sjøegenskaper en en MOB og så får du propell som gjør ting mye bedre enten du går for innenbodrs og diesel eller om du velger utenbods motor. Det hører også til historien min at jeg glorifiserte MOB'er for en del år siden, men jo mer jeg har kjørt de og jo mer jeg har skrudd på de jo mer legger jeg de for hat... Det er veldig gøy å manøvrere med vannjet da du har stålkontroll på båten til en hver tid, men det veier ikke opp for resten. Min mening i alle fall...

Link to post

Då har eg fått svar frå han som var ute på Mongstad:

 

Båten ser ut som på bileta. Ingen på Mongstad hadde kjenskap til tilstanden. Båtane blei satt på land der av ein supplybåt, ikkje testkjørt på Mongstad, men gjennomgått ein enkel service av YIT : Bytte av motorolje og oljefilter, rensa dieseltankar, bytta dieselfilter, kjølevæske, bytta to batteri og dynamo.

 

Har sendt ein epost til Brage for å høyre kor mykje/ofte dei blei brukt, eventuelt andre relevante opplysningar...

Link to post

 

Her er noen minus:

-Lengre tid på å oppnå fart

-Mister fart i skarpe svinger

-Bråker mer

-MYE høyere drivstoff forbruk

 

Fordeler:

-Mindre vedlikehold, ingen undervannshus som skal ha oljeskift, tilt og den slags.

-Manøvrerbarhet (Trengs litt trening før det beherskes, men veldig bra når du har fått roen på den)

 

Etter min personlige mening så ville jeg gått for en skikkelig rib i stede om du skal ha åpen båt, skal du ha lukket båt og du har litt bedre tid og har penger å bruke på det så kjøp deg en Viknes. Men Ribene har MYE bedre sjøegenskaper en en MOB og så får du propell som gjør ting mye bedre enten du går for innenbodrs og diesel eller om du velger utenbods motor. Det hører også til historien min at jeg glorifiserte MOB'er for en del år siden, men jo mer jeg har kjørt de og jo mer jeg har skrudd på de jo mer legger jeg de for hat... Det er veldig gøy å manøvrere med vannjet da du har stålkontroll på båten til en hver tid, men det veier ikke opp for resten. Min mening i alle fall...

 

Takk for svar! Gode argument du kjem med. Eg byrjar å bli litt skeptisk til vannjet no ja :)

Men ein Viknes er nok ALTFOR longt over budsjettet vårt :)

 

Hovudpoenget bak denne tråden er å finne ein egna båt til RASK OG SIKKER persontransport til og frå arbeid. Grunnen til at eg valde ein MOB-båt er at fleire har råda meg til det (ikkje her på baatplassen :).

Båt til å fiske og andre koseturar på fjorden har eg allereie i min Øien 530 :)

Link to post

Når det kommer til bruk av disse båtene er de som nye, det eneste som er av slitasje på disse er gjort av sola stort sett... De henger i en davit på nederste dekket på riggen i tilfelle noen faller over bord. Jeg har sett et en rigg har teskjørt MOB-båten sin en gang, og da måtte vi ut med vår båt og fiske de fram mellom føttene på riggen... Galskap :p De har den vel på vannet 2 ganger i året kan jeg tippe meg frem til. Da kjøres den vel en times tid på full hamping å så er det tilbake i daviten igjen.

 

Nei, hadde jeg vert deg ville jeg sett meg om etter en billig og bra ribb, hydrolif eller stormway eller noe i den banen. Finn en som har dieselmotor og et duo-prop drev så er du godt skodd. Med gode klær kan du kjøre på jobb hele året i all slags vær med disse båtene :) Går du for ribb ville jeg sett meg etter en litt lang og smal båt i og med at den skal være rendyrket til prsontransport, da går den best i grov sjø. Styrekonsollen langt bak er også en fordel mtp at du kan holde større fart i større bølger uten at du står i fare for å ødelegge ryggen i nedslagene ;) Når en er vandt med disse båtene blir det grisegøy å dure på over bøgetoppene :)

Link to post
http://auksjonen.no/browse?c0=4&cat_id=4&level=1 kanskje denne hadde hver noe å legge inn bud på?

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...