Jump to content

Volvo Penta 280 drev vil ikke gå i gir?


BaylinerKenneth

Recommended Posts

Det var rart, om om så lenge gir skifteren står vannrett skal den være i fri. På eldre drev kan det være litt slark der så bare noen få mm opp eller ned kan gjøre utslag. Dersom du ikke får den i fri vri litt frem og tilbake på propellen. Må ofte bruke litt ekstra kraft dersom den står i revers av en eller merkelig grunn.

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Det kan være at den delen som går inn i den konen som beveges opp og ned (forover/revers) er slitt så mye at den ikke beveger "girkonen". Den delen som går inn i konen er av messing / bronse og den slites med tiden.Med ny del skal det være litt dødgang i alle stillinger, i fri, forover og revers. Se manual.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

eg er ganske sikker på at drevet er "låst" (på en måtte) i revers. Hørte fra en at problemet kan løses med å få motor montert så drevet får det turtallet det skal ha.

 

Noen som vett noe :confused: :confused: :confused:

Trenger virkelig hjelp med dette.

Link to post
Share on other sites

Vet ikke om jeg fårstår deg rett, står dereve på båten og står det i gir? slik jeg leser det så forstår jeg at du vrir på akslingen som komme rut av dreve i toppen og at propellen går motsatt vei av det du vrir. om du tar av det deksele som er bak på dreve "med vp 280" logoen på sitter med to skruer, så kommer du til der vaieren kommer inn på dreve, sjekke at alle spliter er hele og at alt sitter som det skal, eventuelt prøv og ta av spliten og ta av vaieren slik at du kan gire dreve manuelt på dreve og se om du da kan sette det i fri eller forrover/bakover da vil du se lit hvordan det fungerer, last også ned service boka til dreve link da vil du få finne ut av dette.

 

jeg og an kamerat var ute å fiska og da ble det lit bakking og lit slik får å legeg oss til på fiskeplassene våre, og da vi skulle sette turen innigjen så ville ikke båten ut av revers, og vi fikk hjelp til å komme oss inn til havna og da ble service boka lastet ned og jeg må si at edt er et møst å ha den.... alt jeg lurte på sto der og jeg lærte mye om dere ved å lese i denne.

Draco 1700 TL - Regal 2550 LSC

Link to post
Share on other sites

Regner med at du har lest litt i "workshop manual". Den ligger her i arkivet. Ta løs gearmekanismen og se om gearkonen beveger seg fritt opp og ned. Det kan jo være noe muffens med selve gearmekanismen. Denne gearkonen som går inn i tilsarende skåler på enten det nedre eller det øvre tannhjulet, står på en spiralformet aksel slik at dess mer motstand fra proppellen dess hardere trykkes konen inn i skålene. Låses inngående aksel på drevet og det står i gear, så skal det ved å dreie på proppellen knipe seg den ene veien og være løs motsatt vei. Dæ...., det ble mye skriving med en finger.

Link to post
Share on other sites

kan vera knust drevsats. sjekket oljen på giret? er den svart?lukter den brent? er det vann i oljen? så kan det gått varmt. Har du ikkje så mye peiling på drev ville eg levert drevet inn til eit volvo verksted som kan åpne det opp for deg og kontrollere det. noen ganger må du snurre på propellene for å få det til å gå i fri og revers.

 

Mvh Tom Erik

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...