Norfront Startet 8.Januar.2012 Link til dette innlegget Startet 8.Januar.2012 (redigert) Jeg lurer på om det forholdsvis enkelt lar seg gjøre å trimme en Yamaha 150 hk påhengsmotor (2011 modell) til ca 200 hk? Den er 4-takt EFI, og har 2,750 liter slagvolum, så det er jo litt å "ta av". Redigert 8.Januar.2012 av Norfront (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 8.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2012 ....men den har ingen større søsken som deler blokk... Er jo et svensk firma som reklamerer med at de kan reflashe påhengere, kanskje de har noe? http://www.lundinsmarin.se/ Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
DieselDahl Svart 8.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2012 For å trimme må du i det minste bytte til hvassere kammer noe som flytter dreiemomenttoppen opp til et høyere turtall samtidig som du mister mye bånndrag. Avhengig av båtens vekt, skrogform m.m. kan det hende at du fortsatt får båten opp i plan med en annen propell men kjenner jeg utenbordsmotoriserte båter rett er det ikke mye å hente med så lite slagvolum. Min hydrolift 23 har til sammenligning 6,3 liter, et lettdrevet skrog og veier litt over tonnet. Sitér dette innlegget Link to post
Kiekhaefer Svart 8.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2012 (redigert) Den lar seg ikke trimme i nevneverdig grad denne motoren,det beste er å få en god innbytte pris på den du har og eventuellt kjøpe en V6 fra 200-250 hk. Lundinsmarin er relativt dyr i oppgraderingen,jeg har hørt priser på over 12000 svenske. Redigert 8.Januar.2012 av Verado (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 9.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2012 (redigert) DF150 er på 2,9 liter, og DF175 er samme motorn men med variabel ventilstyring. Så å ta ut mere guffe av F150 på 2,7 liter sånn uten videre er nok ikke helt enkelt. Den nye Mercury F150 er på hele 3 liter så den vil kanskje komme i en større utgave, kanskje med bare chiptuning ? hvem vet. 150 hk-klassen er vel gjerne noe overdimensjonert siden det er den mest populære klassen og at disse motorene ofte må slite tungt på større båter der motoren kanskje er i minste laget, altså der 200 hk er det optimale (eller evt.for å komme over 40-knops grensa) Noe annet er det med Verado-serien, der en 135/150 hk enkelt kan bli godt over 200 hk ved å kontakte Lundins 12.000 hørtes mye ut, jeg har hørt 5-8000 norske. Da snakker vi kun 1,7 liters volum men det ser jo ut som det funker, siden de leveres opp til 200 hk originalt. Amerikanerne kan sine ting når de vil. Verado 135/150 bør bli populære motorer på bruktmarkedet etterhvert (iallefall de som er kjørt uten chiptuning). Redigert 9.Januar.2012 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Touran Svart 9.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2012 Du kan jo høre om de her kan hjelpe deg.:-) Jeg vet at de tuner nyere båtmotorer. http://diesel-power.no/ Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 9.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2012 Det må nok være overlading type turbo eller kompressor for at det skal være noe nevneverdig å hente på chiptuning. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Kenneth 81 Svart 10.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2012 Mercury Verado-motorene har kompressor. E sikkert mulig å skremme litt ekstra muskla ut av dem Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
Teerex Svart 10.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2012 ja som nevnt litt lengre opp Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.