Jump to content

Bajasprat

Astor

Recommended Posts

Ser at enkelte har det morro nå i nyttårshelgen med det jeg vil kalle bajasprat i spaltene. Vi klager på Haaaaaaaavgapet, men enkelte av våre faste skribenter er ikke stort bedre.

Er det dermed alment akseptert at vi skal skåle mellom seriøse innlegg som kan hjelpe andre?

Jeg er ikke prippen, men noen ganger føler jeg det går litt for langt.

Det jeg sikter til var at jeg gjorde et seriøst forsøk på å lage en tråd for Israpport, som Amorosa, thor, jada og Sparky har klart å ta drepen på.

Hvor er Skipsrådet?

Har jeg tråkket noen litt for nær så håper jeg de nevte tar dette på en grei måte og ikke blir personlig sure. Vi har hatt en fin tone på Baatplassen og håper vi kan fortsette med det.

Godt nyttår fra Astor. :flag:

Redigert av Astor (see edit history)

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Jeg tror jeg forstår hva du mener konkret her.

I bunnen av en tråd er det en knapp som heter "rapporter". Med denne kan du sende en IM til Skipsraadet om det er saker du mener er feil i forhold til etiketten på forumet. Det er en fin funksjon om du vil si i fra - gjerne også om man ikke vil engasjere seg i diskusjoner som man synes tar feil vei.

Ellers så forsøker jeg (men jeg klarer det ikke alltid) å la være å delta i diskusjoner som tar feil vei i forhold til hva jeg mener er rett. Forsøker på sett og vis å overse det som jeg ikke liker og stimulere det jeg liker.

Vi er mange mennesker her med mange ulike interesser og stiler. Slik jeg ser det er det utfordringen og gleden ved et forum. Noen ganger sporer det av - og da har vi en bra selvjustis for å dra det hele på plass igjen. Akkurat slik du gjør med ditt innlegg her. "Dette ornær seg" som de sier litt lengre syd for meg.

:yesnod:

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Jeg er klar over det du skriver. At vi havner over i en sideled ut fra tema vi diskuterer er jo Baatplassen sin unike egenskap. Men at vi begynner en "bajasprat med skål og tull" er noe vi til nå har sluppet unna. Hvorfor ikke sende hverandre en e-post eller internmail? Dette er jo humor dem i mellom og ødelegger den seriøsiteten tråden har.

Eller rett og slett starte en ny tråd hvor dette nettopp er emne.

Alle innleggene er laget nyttårsaften. På tiden postingen er gjort ser det ut til at det kanskje har vært en drink eller 2 med i bildet... Ikke ta ting så høytidleig Astor, og ditt eget innlegg nummer 6 bærer også preg av nyttåraften? Stort sett holde trådene seg nogenlunde innenfor emnet. Dette er ikke et generellt problem.

Skarpnes9100

redigert:skriveleif

Redigert av Skarpnes9100 (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Det må kunne tåles å kritisere andre uten å kaste dritt tilbake.

Jeg var på jobb når det ble skrevet og følte allerede da at man var på vei til å gli ut.

Vi har som sagt hatt en lang tråd på Havgaaapets oppførsel. Og den avstand mange følte til han.

Når jeg kritiserer våre "egne" blir jeg syndebukken?!

Er vi i et "så" lukket forum at vi blir haaaaaarsaaaare når jeg kommer med en pekefinger.

Hvorfor er Skipsraadet så tause?

Dermed avslutter jeg denne tråden for egen del.

Redigert av Astor (see edit history)

Det må kunne tåles å kritisere andre uten å kaste dritt tilbake.

Jeg var på jobb når det ble skrevet og følte allerede da at man var på vei til å gli ut.

Vi har som sagt hatt en lang tråd på Havgaaapets oppførsel. Og den avstand mange følte til han.

Når jeg kritiserer våre "egne" blir jeg syndebukken?!

Er vi i et "så" lukket forum at vi blir haaaaaarsaaaare når jeg kommer med en pekefinger.

Hvorfor er Skipsraadet så tause?

Dermed avslutter jeg denne tråden for egen del.

Astor - jeg opplever på ingen måte at noen i denne tråden kaster "dritt" til deg.

Jeg synes du tar opp en viktig sak på en fin måte :yesnod: - og svarene du har fått tror jeg er saktlig og godt ment.

Enig med deg i at vi lar dette ligge nå - og jeg tror ikke man er så hårsåre her at man ikke tåler kritikken din. :smiley:

Skipsraadets oppgave er å korrigere i forhold til etiketten, og jeg har ikke sett at de har grepet direkte inn i en tråd. Jeg tror Skipsraadet opererer mer i bakgrunnen (IM/mail etc?)

Jjeg tillater meg å kopiere etiketten inn her - kan hende det er greit å lese gjennom for alle her.

ETIKETTE I FORUMET

Når du poster i et diskusjonsforum, skal det veldig lite til før den som leser det du skriver oppfatter ting annerledes enn det var ment.

Fakter, kroppsspråk, toneleie etc. er en viktig del av vår verbale kommunikasjon, og disse signalene kommer ikke fram på et forum.

Det er derfor viktig å ha dette i bakhodet når du poster, og spesielt når du skal argumentere eller er uenig i noe.

Mottager leser ofte ikke alt du skriver like nøye og kan fort henge seg opp i en spesiell formulering du har brukt.

Resten av budskapet ditt når da ikke fram. Mottageren husker bare den spesielle formuleringen, og kan fort komme til å assosiere det med noe helt annet enn det som er tema.

Smileys.

På baatplassen.no har du en del muligheter for å understreke din holdning, f.eks. gjennom bruk av disse rare små figurene som kalles smileys.

De fleste smileys har en bestemt betydning, men hvis du overdriver bruken av dem, kan ditt budskap virke forvirrende.

Vis måtehold ved bruk av smileys.

Farger og fonter.

En annen mulighet er å benytte farger og fonter. Disse effektene bør du også bruke med måte.

Skriver du. f.eks. med stor skrift eller bold font og en sterk farge ser det ut som du roper, og det var kanskje ikke hensikten?

Det samme gjelder bruken av versaler (Store bokstaver) - DET SER UT SOM DU ROPER!

Overskrift/tema.

Forsøk å velg et kort men best mulig beskrivende tema når du starter en ny tråd.

Gjelder det f.eks. spørsmål om en motor så ta med modelltype i tittelen.

Eksempler på dårlige temaer er - "Kan noen hjelpe?", "Trenger hjelp", "Stemmer dette?", osv.

I et stort forum med mange tråder kan du ikke regne med at deltagerne leser alt, og du kan gå glipp av nyttige svar hvis du formulerer temaet ditt på den måten.

Bruk av bilder.

Benytt gjerne et bilde hvis du kan. Et bilde sier i mange tilfelle mer en 1000 ord, og gjør også at flere fatter interesse for ditt budskap.

Bildet bør ikke være for stort, og bruken av bilder bør heller ikke overdrives.

Sitering (quoting).

For å øke forståelsen av det du svarer på, kan det være lurt å bruke sitering.

Unngå lange sitater. Klipp vekk det som ikke er relevant, slik at du står igjen med en setning eller to i sitatet.

Ikke ta med bilder i sitatet.

Når det "tar av".

En diskusjon kan "ta av", og da ser det ut som deltagerne krangler eller kverulerer. Det er ofte ikke tilfelle.

De som diskuterer er ivrige og engasjerte, men det er slett ikke sikkert at de krangler, selv om det ser slik ut.

Hvis du ikke selv er part i diskusjonen så la være å kommentere.

Det er ingen grunn til å engasjere seg i en het debatt hvis du ikke har noe (konstruktivt) å tilføre debatten.

Selv om du kan skrive innlegg, så må du ikke.

Kommentarer som "Hei, kan dere la dette ligge nå?", "Dette blir for dumt", e.l. fra utenforstående hører ikke hjemme her.

La dem holde på, og hvis du misliker utvikingen så la heller vær å les tråden.

Blir du provosert av noen/noe så ikke kast deg over tastaturet. Forsøk å roe ned og tenk gjennom hva du vil skrive.

Alt for mange slike "ta av" diskusjoner kommer av at noen poster når de er provosert.

Før du poster.

Det kan ofte være lurt å benytte forhåndsvisning før du poster. Da ser du hvordan postingen din kommer til å se ut på forumet.

Det er viktig å huske på at vi alle gjør feil, og at det er medlemmer som ikke har norsk som førstespråk.

Det er også en del mennesker som lider av dysleksi og som har problemer med å se sine egne stavefeil.

Hvis du føler at du MÅ kommentere andres språk, gjør det i IM, ikke i diskusjonsgruppen.

Godt nytt år til dere alle :newyearsign:

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Ser at enkelte har det morro nå i nyttårshelgen med det jeg vil kalle bajasprat i spaltene. Vi klager på Haaaaaaaavgapet, men enkelte av våre faste skribenter er ikke stort bedre.

Er det dermed alment akseptert at vi skal skåle mellom seriøse innlegg som kan hjelpe andre?

Er enig med Astor - dette minner om dårlig dømmekraft og/eller manglende respekt for baatplassens lesere.

mvh og godt nyttår

ares

Redigert av Andreas (see edit history)

Ares

Er enig med Astor - dette minner om dårlig dømmekraft og/eller manglende respekt for baatplassens lesere.

mvh og godt nyttår

ares

Er denne tråden noe bedre??

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Vi er ferdig med den saken nå. I alle fall så er jeg det.  :yesnod:

Forslag: At vi alle legger dette bak oss, og kanskje bruker denne tråden til denslags?! :newyearcheers:

Jepp.. Kjempe ide.. Greit med en plass til "skit prat" hehe

Da er vi ferdig for en stun med å sette :nono: på folk rundt om..

Her snør det i kveld med 1,5 + grad.. Blåser noe jev... og.

Det går mot vår og sesong... Jippi :flag:

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Med respekt å melde, Astor - her syntes jeg du er vel hårsår. Tråden det vises til sklir littegrann ut, men holder fortsatt en "god tone" og bør være innenfor det akseptable...

Ikke for å blande meg inn, men jeg oppfatter ikke Astor dithen at han ikke synes tonen er god i tråden. Det han påpeker er at en seriøs tråd han har startet og aktivt bruker til informasjon av interresse for flere 'tas over' av noen og brukes til fjas og vas, og dermed tas livet av. Og det har han jo rett i!

Men etter som jeg har skjøt er det 'no hard feelings' her :smiley: ...

Ikke for å blande meg inn, men jeg oppfatter ikke Astor dithen at han ikke synes tonen er god i tråden. Det han påpeker er at en seriøs tråd han har startet og aktivt bruker til informasjon av interresse for flere 'tas over' av noen og brukes til fjas og vas, og dermed tas livet av. Og det har han jo rett i!

Litt "kosepreik" innimellom alt alvoret må være lov! Det virker på meg som mange av Båtplassens brukere har et personlig forhold til hverandre, og da er det lett for at det kan bli litt "fjas". Likevel synes jeg det er minimalt med utenomsnakk på dette forumet sammenliknet med mange andre forum jeg besøker.

Astor oppfordrer til at vi fortsatt må holde en "fin tone" på Båtplassen, og da er det å lese mellom linjene at han ikke synes tonen i den aktuelle tråden var fin nok. Der er jeg uenig - andre er sikkert helt enig. Det må også være lov... :wink:

Redigert av Dassic (see edit history)

Det er vel ikke kosepreiket som er problemet, men hvor det kommer..

Astor har startet en tråd hvor temaet er issituasjonen - verdien av denne tråden blir selvsagt mindre dersom man hver gang den er oppdatert finner en flåsete kommentar som ikke har relasjon til utgangspunktet.....

Har stor forståelse for Astor, men skjønner også at det er lett å la seg rive med.....

Slik forumet fungerer må vi nok regne med at det av og til kan skli ut, det er jo også noe av det som gjør dette til det stedet det er!

Guest Sparky

...forøvrig kan jeg vise til eget innlegg vdr drittlukt rett i trynet.

Hvis jeg hadde noe imot denne avsporingen/utviklingen, ville jeg tatt

kontakt med vedkommende personlig.

Jeg regner videre med at du ALDRI har kommet med avsporinger. Godt gjort og

en tankevekker til oss alle.

På den annen side, hvor personlig/hyggelig blir konferansene hvis vi ALLTID skal være så

f... formelle?

Jeg er enig i at et så viktig tema som isvarsler burde være fritt for min og andres påsiden kommentarer.

Men som sagt...skjerping fra min side.

mvh sparky

Redigert av Sparky (see edit history)

Nå skal vi tilrettelegge Baatplassen-treffet som skal finne sted til sommeren.

Og da vil vi le godt av det hele. :cheers:

Gjennom den tiden vi har truffet hverandre gjennom disse trådene har vi hatt mange diskusjoner som har glidd noe ut etterhvert som nye deltagere har kommet til. Det skal vi selvsagt aksepere.

Som flere syntes; La oss bruke denne tråden til det den ble ment som. Fjas og tull.

Bajaser eller ikke:

Jeg vil oppfordre Astor og andre som vil komme med israpporter til å prøve på nytt. Start en ny tråd der du gjør oppmerksom på at denne tråden kun skal inneholde israpporter. Deretter klipper du inn tidligere israpporter, og henviser til den nye israpport-tråden fra den gamle.

Hvis ønskelig stenger vi den gamle så ikke israpportene havner begge steder :smiley:

Muligens noe sent ute, men jeg vil støtte Astor full ut. Hans seriøse tråd ble offer for latterliggjøring og fjas. Jeg tror ikke det var ment slik, og fra min side er ikke dette ment som personlig kritikk overfor noen medlemmer her. Vi tramper nok i klaveret noen og enhver, undertegnede ikke unntatt. Det er menneskelig å gjøre feil, og noen har beklaget. DET står det stor respekt av! Jeg skriver dette KUN for å påpeke at vi ALLE kanskje bør gå i oss selv etter dette!

Når jeg leser gjennom Astors seriøse tråd kalt ISRAPPORT, så ser jeg at han på sitt seriøst mente innlegg får responser etterpå som disse (klippet i full fart:)

* På Hvaler ikke tegn til is annet enn hos Kiwi.

* Husk nå at andre ikke bor I paradis som vi to da. Jada jada jada.

* Hotellet er fullt av møkkfulle dansker- ingen under 140 kg og 83 år og 4 i promille

* En stakkar med CP kjøpte ei flaske vodka og kjørte bajas med elektrisk rullestol i resepsjonen

* Du Worse, er litt interessert i navneliste for omkomne fra Tsunami katastrofen for folk fra Bergensområdet.

* Thor, bruk den vanlige "que ikke skjønnnna hvaa duuu mennner"

* Pass deg for de store glass (det er sterkt) de små glass er juice.

* Hvorfor skriker du etter meg Orker ikke å skåle mer nå

Dette er nesten som det var sakset fra Båtmagasinets båtplass, men det er faktisk fra Ingars sagnomsuste alternativ; BAATPLASSEN! Jeg måtte nesten gni meg i øynene i denne tråden, og Havgapet fryder seg sikkert storlig. Pluss Hans Due ...

Vel, hvis dette var fyllerør så var det nå så sin sak, men når skribentene i ettertid bedyrer at dette var skrevet i klink edru tilstand, - ja så gjør det saken faktisk verre!

En av grunnene til at jeg "flyttet over" hit fra Båtmagasinets båtplass, var bl.a. at man der ikke blir tatt seriøst når man skriver. Der ble jeg kalt for "idiot" og det som verre er, hvis jeg kom med et spørsmål.

Nå er vi blitt så mange medlemmer her på baatplassen, og takhøyden så stor, at kanskje møter man seg selv snart i døra. Jeg merker mer og mer en tone her som går på skitt au, spiller det noen rolle, eller for å si som medlemmet med det megetsigende navnet DASSic; "Med respekt å melde, Astor - her syntes jeg du er vel hårsår."

OK! Hvor hårsår skal man være? Hvor går grensen for hva som er akseptabelt? Er dette et seriøst båtforum, bedre enn andre? Er det noen fordel å skrive her kontra det andre utskjelte forumet? Personlig synes jeg forskjellen blir mer og mer utvisket, og terskelen for å tørre skrive innlegg her er hevet noe. Faktum er dessverre at du heller ikke på baatplassen lenger er garantert å få seriøse svar på spørsmål du stiller. Håper dette var et unntak, men hvis dette er en tendens for fremtiden, så er det trist. :nonod:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...