Jump to content

Hvordan frostsikre 1986 Mercruiser 140 hk?


bjornhal

Recommended Posts

Heisann,

Da er jeg endelig i markedet for båt, og helt fra jeg var ganske liten, på 80-tallet har Draco vært den o'store drømmen. Designet er herlig 80-tall, men dog "relativt" tidløst. Men nok om det, og over til saken:

 

Jeg har en båt jeg vurderer å kjøpe: 1986 Draco 2000 DC med 140 hk Mercruiser (bensin, 3,0 liter rekke-fire, forgasser, egen krets med ferskvannkjøling er det også). Denne er frostsikret nå, men før jeg handler ønsker jeg selvsagt å prøvekjøre skuta. Det vil med andre ord si at jeg blir nødt til å frostsikre den på nytt før jeg setter den under presenning i hagen frem til våren.

 


  1.  
  2. Så hvordan frostsikrer jeg denne etter at jeg har tatt den på land?
  3. Jeg er i besittelse av et sett med klokker med gardena-kobling som jeg har brukt på diverse påhengsmotorer, kan jeg bruke disse til å skylle den med ferskvann før jeg skal kjøre gjennom med frostvæske, eller blir det for dårlig gjennomstrømning slik at den kan gå varm?
  4. Finnes det en slange i motorrommet jeg kan stappe oppi ei bøtte med ferdig blanda frostvæske og kjøre til det kommer frostvæske ut av rompa/drev, eller må jeg stappe hele drevet oppi ei diger bøtte med frostvæske?
  5. Og til slutt: Er denne motoren samme konstruksjon som 130 hk-varianten som det ligger user guide for på forumet her, eller bør jeg skaffe egen manual for 140 hk'en?

Link to post

Hei!

for og frostsikre denne, må du helle glykol i saltvanns kretsen på motor, hvis det er montert sjøvanns filter, tar du det der,

Ferskvanns kretsen bør du ikke gjøre noe med. du kan også bruke klokkene dine,men da må den suge fra et kar med glykol,

Impelleren sitter i drevet, så tilkobling i motor rom er ikke mulig.

Norske båter er best!

Link to post

Kjør motoren ordentelig varm med klokker og ferskvann.

Finn en stor stamp/kappet oljefat,bruk ei lita 12V lensepumpe som du monterer en slangestubb som du deretter monterer på klokkene.

Fyll litt sterk glykol/vannblanding i karet,start lensepumpa ved hjelp av et batteri.

Hopp opp i båten og start motoren,kontroller at impeller klarer å suge gjennom klokkene samt at det kommer vann ut gjennom propell og de to hullene på gimbalhuset.

Kjør denne blandinga i ca 30 min eller til temp alarmen går,påss på å etterfylle karet med glykol under veis ved behov,bruk måler slik at du ser hvor lav temp blandinga tåler.

 

Selv kjører jeg på rikelig så motor tåler rundt -30 til-35 grader,mån får også ei meget god beskyttende hinne ved feit blanding.

Redigert av 68 GT (see edit history)

Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...