Jump to content

Vurderer å bytte gammel VP MD2B med Yanmar 3YM30, kommentarer?

Wauquiez32

Recommended Posts

Hei,

jeg trenger litt ekspertråd her;

vi må bytte motor i vår seilbåt - den som står i er en Volvo Penta MD 2b (den er død) og jeg har funnet en gunstig Yanmar 3ym30 jeg vurderer ¨å kjøpe. MEN: selve kjøpet er en stor investering, særlig med tanke på at båten er en 1974 modell og jeg lurer da på om det vil blir veldig mye dyrere å montere inn ny motor som er fra en helt annen produsent..

Det er vanskelig å vurdere om man skal investere nærmere 50.000 i ny motor + mange tusen i montering i så gammel båt.. Mange sier at det er dumt å bruke penger på å sette inn ny gammel motor, da får man knapt nok solgt, mens andre mener at man aldri får igjen pengene v investering av ny motor...

Tusen takk for gode råd fra erfarne båtfolk:)

Eg har brukt 50 båtlapper på slanger/kalesje/pumper +++ på 3 år. Det føles greit. Men eg hadde aldri brukt på mye penger på motor i en så gammel båt. Du må veie opp verdi på båten med vs uten motor. Kanskje det gir god markedspris for båten.

Kanskje en nevenyttig kompis med litt fritid kan få liv i den du har igjenn?

Yanmar 6LYA-STP 340hk

At du ikke får ingen pengene er det ingen tvil om, vi hadde et skrekkesempel her på forumet nylig. Et medlem monterte ny motor i en gammel seilbåt og fikk vel knapt igjen kostnaden ved motorbyttet når han solgte. Mao gikk selve båten "gratis" og han tapte mye penger.

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=31508873

Nå oppgir du ikke hva slags båt det er snakk om, det har også betydning.

Kjenner flere tilfeller der folk ikke få i nærheten hva de har investert i ny motor. Bare følg med på finn.no når det gjelder båter fra 70-tallet.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...