Jump to content

Etterlyser stjålet seilkatamaran. Foutain Pajot Lavessi

Tom Rør

Recommended Posts

Jeg har hatt en slags "helgebolig" på aker brygge siden 15 oktober. Har vært der flere ganger i måneden siden da. I denne perioden har jeg ikke sett den båten. Så da må dte jo ha skjedd før dette. Syns det er litt muffens her. Eie en båt til 2-3 mill og ikke se til den i en periode på 2,5 måneder? Veldig rart...

Er det is på fornebu?

I så fall burde jeg ha sett båten. Var mye på "hytta" i desember og den ligger sånn at jeg må gå nesten hele "den lange brygga" for å komme til den. Katamaranen kan i så fall ikke ha ligget der en uke engang.

Hve er dette for noen tåpelige og insinuerende innlegg Sun Flyer?

"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

D1

Mye tullprat her nå synes jeg! Dra inn fylletur til Strømstad er vel i beste fall pissprat, og når det gjelder overvåking, så vil jeg gjøre oppmerksom på at det er ikker E18 ut av byen med firfelts opplyst vei akkurat. Det blir fort mørkt, og hvis man møter en båt i mørket, så vil man se lantenene, og ikke noe annet.

Og til deg Sun Flyer, så lurer jeg på hvorfor du er så skeptisk? Snakket med eier tidligere i dag, og det er ikke bare båten som er borte, men også boligen hans, med alle hans personlige ting, papirer etc. Han var bortreist fra den 19 Des., i tre uker, og i dette tidsrommet, mellom 17/18 Des. og tre uker fram, ble båten borte. Den KAN likesågodt ha blitt stjålet den 19, og følgelig så har jo ingen sett den etter det.

Tips 1:

Er ikke så kjent på Aker Brygge, men ser at Herbern marina har et webkamera som dekker deler av marinaen. Jeg klarte ikke å finne annet et enn live-bilde på nettet, men hvis båten lå innenfor kameraets sektor kan du jo undersøke med wemaster hvorvidt det finnes arkivfoto fra dette kameraet. http://www.herbern.no/met.htm

Ellers er det flere webkamera sydover i fjorden i følge denne oversikten: http://www.webkameraerinorge.com/map/. Sikkert mulig å finne tilsvarende ved flaskehalsene på danskekysten også. Litt jobb og mye flaks skal til, men så er det jo en dyr båt...

Tips 2:

I følge marinetraffic ligger KV Nornen fortøyd på Akershus festning akkurat nå. Går jo an å ta seg en tur bort og høre om de har observert noe under patrulje!?

Et skudd i blinde, men iallefall velment.

D3 - GOC - På sjøen nesten daglig

Er det kommunal eller privat brygge dette? Kan det tenkes at båten har blitt vurdert som feilfortøyd og blitt slept til annet sted? Ikke det at jeg har hørt om inntauingstomt for båter, og i og med at eier har vært i kontakt med politiet så ville vel et slikt alternativ allerede ha vært utredet. Eller?

Ellers så heller også jeg litt mot uværsteorien. Men det skal jo mye til før en toskrogs båt går til bunns....

Longside på den flytebrygga som det ligger to båter på så vidt jeg forsto.Den til høyre i bildet.

Nei, nei, nei, nå må du lese hva et øyenvitne skriver!!!

Eydis lå longsgside (foran Gydalin for de lokalkjente). Jeg så folk ombord ved ihverfall en anledning, motor i gang osv. Husker dessverre ikke når det var.

Sånn personlig vil jeg nå si at den plassen ikke akkurat er ideell hvis du er bekymra for båten din i tilfelle sønnavind, og det hadde vi plenty av i jula.

Ok, tåplig? Insinuerende, tja. Er da litt rart at den er forsvunnet i løse lufta. Og ingen har lagt merke til den. Har eier vore på grisefylla i Strømstad og glemt båten?

Problemet er ikke å stjele en båt, men å komme usett fra det er nok ganske vanskelig, iallefall i en overvåket fjord.

Det kan da ikke være så vanskelig? 19. desember er så godt som den mørkeste dagen i året, og hvis du rapper den klokka 16:00 om ettermiddagen så kan du komme langt ut av Norge før det blir lyst. Og at fjorden er overvåket - ok, men hvem er det som blir ovevåket? det er større fartøyer med meldeplikt og AIS, det er ingen som tar notis av en mimimal flekk på radaren utover fjorden, hverken VTS'ene, fergene eller andre farøy ville lagt meke til den i mørket

"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

D1

Jeg var der to ganger når jeg tenker meg om, en gang før 17/12, og andre gang var på selve nyttårsaften (bra sted å se fyrverkeri :-). Observasjonen av båt var ved første besøk (så da må det ha vært en annen), på nyttårsaften var jeg kun på den ytterste brygga (gikk ut fra servicesenteret og ut til ca midten av den lengste betongkaia.

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Når det gjelder sønnavinden, så hadde vel båten drevet innover i bassenget, og ikke forsvunnet, men det har da ikke noe med saken å gjøre. Den blir vel ikke lettere rappet i sønnavind????

Jeg tenkte nok mest på skader båten ville fått hvis den hadde ligget der i kulingen natt til 2612. Det var nesten ikke mulig å gå på brygga pga av sjøsprøyt og sjøgang.

Som sagt, jeg så folk ombord en kveld, motor(er) gikk og det var lys i båten.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...