Jump to content

Lage mannhull i dieseltank eller ikke?

Geir Hel

Recommended Posts

Har ein kobber dieseltank eg holde på å gjøre rein, håpet å slippe å lage mannhull (trenge 2 grunnet skvalpe skott)

Men dette tar utrulig lang tid, skyller og skyller men kommer forsatt ut drit/dieseldyravfall.

Skal eg bare hoppe i det å kappe 2 hull i den,eller finnest det stoff eg kan bruke som løsner opp driten?

Her er tanken

img_20120108_193417.jpg

Endelig båt igjen

Kobber og diesel er ikke optimal kombinasjon, men ikke verdens undergang.

Kobber reagerer med svovelen i diesel og danner bunnfall, omtalt som gum.

Dette gir litt økt belastning på filtrene. Dagens lav-svovel diesel vil redusere dette problemet.

På min forrige båt fungerte kobbertank for diesel uten problemer i over 40 år.

Jeg erfarte at den irret i den delen som lå over dieselnivået.

Det ga heller ikke noe stort problem, men medførte noe bunnfall.

Var alltid litt grønnfargede flak i den dieselen som ble tappet.

Annen sak var at tanken var loddet med vanlige tinn-loddinger.

Etter 40 år var disse blitt sprø. Tappekranen brakk av som følge av at den fikk et relativt lett slag.

Jeg rengjorde med å slenge et par never singel inn i tanken, riste og spyle med vann.

Sørget for at det i lengre perioder randt over. Det hele tok lang tid.

Jeg var i kontakt med en kjemiker hos et av oljeselskapene for en del år siden og fikk følgende utsagn om diesel.

Greie måter å ødelegge diesel på er:

1: Tilsett vann og optimaliser levevilkårene for dieseldyr.

2: Lagre diesel på gjennomsiktig tank og utsette denne for sol-lys. UV-stråler bryter ned dieselen.

3: Lagre på kobbertank. Svovel og kobber inngår forbindelse som skaper groms (gum) på tanken.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Endelig ble eg fornøyd med vask/rens å spyling. Eg hadde tanken hjemme oss meg å det var ikke lett å holde på i dysjen. Kjørte den te ølen for å kappe mannhull,men vinkelsliperen var ikke der den skulle være (lånte den vekk på lørdag)

Så eg drog frem hageslange å spylte i alle kunstens regler, å jaggu ble eg fornøyd.

Så den får tørke ett par dager før eg montere den igjen.

Ellers tusen takk for svar :thumbsup: Og takk te Jens_p som kom med opplysninger her :thumbsup:

Endelig båt igjen

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...