Geir Hel Startet 8.Januar.2012 Del på Facebook Startet 8.Januar.2012 Har ein kobber dieseltank eg holde på å gjøre rein, håpet å slippe å lage mannhull (trenge 2 grunnet skvalpe skott) Men dette tar utrulig lang tid, skyller og skyller men kommer forsatt ut drit/dieseldyravfall. Skal eg bare hoppe i det å kappe 2 hull i den,eller finnest det stoff eg kan bruke som løsner opp driten? Her er tanken Sitér dette innlegget Endelig båt igjen Link to post
Sjeldenutpå Svart 8.Januar.2012 Del på Facebook Svart 8.Januar.2012 Usikker på hvilke kjemikalier som kan benyttes sammen med kobber.. Ellers ville eg prøvd saltsyre blandet med vann, på vanlig syrefast tank. Eller sitronsyre. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
puddingen Svart 8.Januar.2012 Del på Facebook Svart 8.Januar.2012 Eller god gammaldags Zalo Sitér dette innlegget Link to post
free Svart 8.Januar.2012 Del på Facebook Svart 8.Januar.2012 Mannlokk gjør jo susen da, litt mer arbeid men... Sitér dette innlegget Link to post
Geir Hel Svart 8.Januar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Januar.2012 Eller god gammaldags Zalo Jepp har brukt zalo/salmiakk/klorin/kraftvask Hver for seg, men kommer forsatt klumper slik at eg må stake heile tiden. Håpe å bruke noe som lage ein eneste stor oppsamling av gørr Sitér dette innlegget Endelig båt igjen Link to post
Geir Hel Svart 8.Januar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Januar.2012 Mannlokk gjør jo susen da, litt mer arbeid men... Kan ende med det ja Sitér dette innlegget Endelig båt igjen Link to post
JGH Svart 9.Januar.2012 Del på Facebook Svart 9.Januar.2012 Prøv med ein kjettinglengde oppi og rist ilag med vaskemiddel/diesel. Sitér dette innlegget BOAT = Bail Out Another Thousand Link to post
Lazyjack Svart 9.Januar.2012 Del på Facebook Svart 9.Januar.2012 Er denne opprinnelig laget som dieseltank? Jeg trodde ikke kobber var egnet for diesel, kun for bensin. Men det kan være bare noe jeg har hørt... Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 9.Januar.2012 Del på Facebook Svart 9.Januar.2012 Ville ikkje lagen mannhull i en avrundet tank. Mykje jobb. Og det er ingen ny tank det der, så den har nok levd lenge uten reingjering. Det benyttes kobberpakninger også på dieselsystem , så det må vel tåles? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Lazyjack Svart 9.Januar.2012 Del på Facebook Svart 9.Januar.2012 (redigert) Det benyttes kobberpakninger også på dieselsystem , så det må vel tåles? Det har du selvsagt rett i Det ble likevel sagt en gang da jeg konverterte en tidligere båt fra Marna bensin til VP diesel. Stemmer da sikkert ikke! Redigert 9.Januar.2012 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 9.Januar.2012 Del på Facebook Svart 9.Januar.2012 Fortsett å skyll du, den blir nok ren til slutt! Ikke lag hull, de blir bare vanskelige å tette igjen på en rundt tank. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Geir Hel Svart 9.Januar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Januar.2012 blir bare vanskelige å tette igjen på en rundt tank. Tenkte å lime på de avkappa bitene å legge på glassfiber. Men klart kan eg skylle og skylle Sitér dette innlegget Endelig båt igjen Link to post
Jens_P Svart 9.Januar.2012 Del på Facebook Svart 9.Januar.2012 Kobber og diesel er ikke optimal kombinasjon, men ikke verdens undergang. Kobber reagerer med svovelen i diesel og danner bunnfall, omtalt som gum. Dette gir litt økt belastning på filtrene. Dagens lav-svovel diesel vil redusere dette problemet. På min forrige båt fungerte kobbertank for diesel uten problemer i over 40 år. Jeg erfarte at den irret i den delen som lå over dieselnivået. Det ga heller ikke noe stort problem, men medførte noe bunnfall. Var alltid litt grønnfargede flak i den dieselen som ble tappet. Annen sak var at tanken var loddet med vanlige tinn-loddinger. Etter 40 år var disse blitt sprø. Tappekranen brakk av som følge av at den fikk et relativt lett slag. Jeg rengjorde med å slenge et par never singel inn i tanken, riste og spyle med vann. Sørget for at det i lengre perioder randt over. Det hele tok lang tid. Jeg var i kontakt med en kjemiker hos et av oljeselskapene for en del år siden og fikk følgende utsagn om diesel. Greie måter å ødelegge diesel på er: 1: Tilsett vann og optimaliser levevilkårene for dieseldyr. 2: Lagre diesel på gjennomsiktig tank og utsette denne for sol-lys. UV-stråler bryter ned dieselen. 3: Lagre på kobbertank. Svovel og kobber inngår forbindelse som skaper groms (gum) på tanken. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Lazyjack Svart 9.Januar.2012 Del på Facebook Svart 9.Januar.2012 Så var det likevel noe i det jeg hadde hørt Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 9.Januar.2012 Del på Facebook Svart 9.Januar.2012 ålreit :-) Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Geir Hel Svart 9.Januar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Januar.2012 Endelig ble eg fornøyd med vask/rens å spyling. Eg hadde tanken hjemme oss meg å det var ikke lett å holde på i dysjen. Kjørte den te ølen for å kappe mannhull,men vinkelsliperen var ikke der den skulle være (lånte den vekk på lørdag) Så eg drog frem hageslange å spylte i alle kunstens regler, å jaggu ble eg fornøyd. Så den får tørke ett par dager før eg montere den igjen. Ellers tusen takk for svar Og takk te Jens_p som kom med opplysninger her Sitér dette innlegget Endelig båt igjen Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.