XubX Startet 8.Januar.2012 Del på Facebook Startet 8.Januar.2012 Hei, jeg er 14 år gammel å har planer om å pusse opp min Musling 370 jeg har overtatt etter min bestefar. Båten er egentlig fin stand og forholdsvis fin. Min onkel har hatt den i ungdommen hans og han hadde 70hk på den. Først hadde jeg er tohatsu 9.9 (som fulgte med båten når den var ny) på den og da gikk den utrolig tregt, så da har jeg oppgradert til en Yamaha 25 1996 mod. Er veldig fornøyd med motoren og den går 28 knop nå med den motoren. Har kjørt uten styrekonsoll pga den som stod i ble solgt for noen år siden. Jeg har planer om å kjøpe en stålpropell til denne, noen som har tips til størrelse ? Jeg har endelig fått tak i en styrekonsoll som jeg tror er original fra linge. Han jeg kjøpte den av handlet den av han som støpte muslingene her i Høvåg. denne er helt uten noen hull til styresnekke osv så planen er å foreløpig bare skjere hull til styresnekken og styrekabelen. Ga 1000,- for denne. Båten er ikke veldig fin i lakken etter alle disse årene, den er også ekstremt ugjevn helt under etter mange lappinger. Nå er den rullemalt mørkeblå. Originalfargen er en litt lys blåfarge. Jeg har planer om å pusse denne ned og få en jeg kjenner til å lakke den i noe rundt kongeblå. Jeg er usikker på om jeg vil / skal pusse å lakke den på innerlineren. den er ikke så veldig fin når en ser på nert hold. er jo mye jobb.. Dobbelbunnen har lokke en gang i tiden og da ble den fylt med skum. Men skal sier jeg er ekstremt fornøyd med båten ! men har jo en drøm om å sette på en Yamaha 40 2000mod med powertrim vi har i garasjen ! Her er båten som jeg kjørte den i sommer. :) Dette er motoren jeg har på. Yamaha 25 1996mod langstammet. Syrekonsollen jeg har vert å handlet :) I farta ! Her er skiltet fra den ble bygget ! Dagen jeg skulle sette den ut. 2 "plugger" for å tømme vann ut av vannkanal og dobbeltbunn. Sånn den ligger nå. kan sees at det er ugjevn bunn. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 9.Januar.2012 Del på Facebook Svart 9.Januar.2012 (redigert) kongeblå er ikke så dumt, mener at de ble levert originalt i det en gang i tida..? (eller var det bare wesling?) innerliner: ville ikke lakkert, heller pusset ned og flikket hull/sprekker med gelcoat sparkel i rett fargekode. Gjort rett og rubbet/polert over sp kan det bli ganske så bra Redigert 9.Januar.2012 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Mats-gh11 Svart 9.Januar.2012 Del på Facebook Svart 9.Januar.2012 Flott båt! Synes du bør lakkere jeg! Båten har potensiale, så hvis du legger litt arbeid i det blir det en perle! Det er ikke SÅ mye jobb heller, brukte 5 dager på min GH 11 DELUXE, og etter lakkering ble det en ny båt! Bare et tips ;) Sitér dette innlegget Link to post
Goodwill Svart 9.Januar.2012 Del på Facebook Svart 9.Januar.2012 Veldig flott båt. Musling er en Linge båt, konstruert av Jan Herman Linge, det betyr kvalitet. Men du. 14 år - har du lov til å kjøre båt med så stor motor, da? Er det ikke 16 års aldersgrense motor over 10 hk? Mener å huske at det er derfor det finnes 9,9 hk av de fleste påhengsmotorer (som i vrkeligheten yter 15 hk...) for å tilpasse til den regelen? Sitér dette innlegget Link to post
Arne Hansen Svart 9.Januar.2012 Del på Facebook Svart 9.Januar.2012 Artige båter disse Musling båtene! Kjør pent. Sitér dette innlegget Link to post
M20B25 Svart 9.Januar.2012 Del på Facebook Svart 9.Januar.2012 Det er faktisk min far og onkel som støpte disse på 80-tallet i Høvåg.. Utrolig morro båter er det hvertfall! Hold innerlineren hvit, men lakker opp treverket slik at det får en fin glans igjen. Har selv en 370 jeg skal støpe ferdig nå, med en eldre 25 Tohatsu som er oppjustert en smule. Mener båten skulle gå gode 30knop med akkurat denne motoren på. :-) Sitér dette innlegget Link to post
Fjordland Svart 9.Januar.2012 Del på Facebook Svart 9.Januar.2012 Åpne opp vanntunellen igjen. Så slipper den siste dreneringspluggen og får tilbake en av kvalitetene til dette skroget. Sitér dette innlegget Link to post
XubX Svart 9.Januar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Januar.2012 Gleder meg til å få begynt på denne nå! Jo, har vel egentlig ikke låv å kjøre 25 hk nei :) Digger båten ! Det eneste minuset er at de er utrolig vinglete under lav fart og stillestående :) Pusset å lakkerte alt treverk før sommeren ! ble utrolig fint :) så da er det bare utsiden igjen å lakke, og få shina den opp litt på innsiden :) Da jeg overtok båten var så den ikke ut ! Da vasket jeg hele båten grundig med 2Clean, dette produktet anbefales ! Men før sommeren er planen da og : -Pusse og lakke skroget. -Vaske styrekonsoll med 2Clean, rubbe og polere og montere styresnekke og ratt. -montere styrekonsollen i båten. -montere konrtrollboks. -montere lanterne. -Vaske rubbe og polere innerlineren. dette jeg kommer på nå.. er litt småting til da :) Er litt usikker på hvilken lanterne jeg skal ha.. skulle gjerne hatt en avtagbar men da må jeg til å dele skroget og innerlineren som ikke er aktuelt. kom gjerne med tips til hvilken og hvordan montere :) Sitér dette innlegget Link to post
Retox_93 Svart 9.Januar.2012 Del på Facebook Svart 9.Januar.2012 Gild båt du har :) Har hørt om en som hadde en 70 eller 80 hk på en Musling i lillesand som gikk noe så jevlig. Hvem var det igjen da! 25 hk går nok fort det også Sitér dette innlegget Link to post
Mats-gh11 Svart 9.Januar.2012 Del på Facebook Svart 9.Januar.2012 Gleder meg til å få begynt på denne nå! Jo, har vel egentlig ikke låv å kjøre 25 hk nei :) Digger båten ! Det eneste minuset er at de er utrolig vinglete under lav fart og stillestående :) Pusset å lakkerte alt treverk før sommeren ! ble utrolig fint :) så da er det bare utsiden igjen å lakke, og få shina den opp litt på innsiden :) Da jeg overtok båten var så den ikke ut ! Da vasket jeg hele båten grundig med 2Clean, dette produktet anbefales ! Men før sommeren er planen da og : -Pusse og lakke skroget. -Vaske styrekonsoll med 2Clean, rubbe og polere og montere styresnekke og ratt. -montere styrekonsollen i båten. -montere konrtrollboks. -montere lanterne. -Vaske rubbe og polere innerlineren. dette jeg kommer på nå.. er litt småting til da :) Er litt usikker på hvilken lanterne jeg skal ha.. skulle gjerne hatt en avtagbar men da må jeg til å dele skroget og innerlineren som ikke er aktuelt. kom gjerne med tips til hvilken og hvordan montere :) Synes du også bør vurdere å åpne vanntunnelen igjen, da blir den ikke like rank! Var jeg deg ville også prøvd å få lagt teak på dørken, muligens noen fine puter, et sportslig ratt, knopmåler osv. Da blir dette en skikkelig båt, utrolig morsomt å gi gamle klassikere et nytt liv! Du får lage en oppussingstråd her til sommeren da vet du;) Sitér dette innlegget Link to post
Sturee Svart 9.Januar.2012 Del på Facebook Svart 9.Januar.2012 Du skriver den er vinglete, du bør åpne vanntunellen, så er nok det problemet borte. Sitér dette innlegget Link to post
tomzern Svart 9.Januar.2012 Del på Facebook Svart 9.Januar.2012 Litt inspirasjon til deg Jetlingen er bygd utifra en Musling 370. Riktignok heftig ombygd da Lykke til med prosjektet ditt! Knallfin ungdomsbåt dette Mvh Tomzern Sitér dette innlegget Oppussing av min Draco 1700TL Link to post
XubX Svart 9.Januar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Januar.2012 Vannkanalen er fylt med skum, så det blir endel stress.. da får den heller vere vinglete :) lever fint med det jeg, men voksne som sliter når de skal oppi :) Har sett jetlingen før :) noen ganger i virkeligheten og :) hehe. Sitér dette innlegget Link to post
XubX Svart 9.Januar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Januar.2012 Vannkanalen er fylt med skum, så det blir endel stress.. da får den heller vere vinglete :) lever fint med det jeg, men voksne som sliter når de skal oppi :) Har sett jetlingen før :) noen ganger i virkeligheten og :) hehe. Sitér dette innlegget Link to post
XubX Svart 24.Januar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Januar.2012 Noen som vet hvor lang styrewiren bør være ? og om hvor lange speedwirene også bør være ? En jeg kjenner har sagt ja til å lakke båten for meg. Han foreslo en slags blåfarge fra biltema han hadde lakket en båt med før. Tror lakken er noe lignenes av denne: http://2.bp.blogspot.com/_MhpmS_mgii4/S_QrOVvSBDI/AAAAAAAAAS4/9w8RACVLBE4/s1600/Bl%C3%A5_Audi.jpg Noen som har meninger om biltema lakk til bil ? Jeg regner med det er bil-lakk det er snakk om.. Han sa det var to bokser enn blandet sammen og det var nokk med de to, og at det kosta rundt 400,- for boksene. Sitér dette innlegget Link to post
Kaptein Thomas Svart 24.Januar.2012 Del på Facebook Svart 24.Januar.2012 Fin båt du har fått deg! Du får være flink til å legge ut bilder underveis Lakken fra biltema har jeg ingen erfaring med, men prøv å søke litt inne på forumet her, ikke umulig den har blitt skrevet om tidligere Hilsen Thomas. Sitér dette innlegget Skvulp BåtforeningNor Star 290, 2001Hjemmehavn; Slependen, Bærum Link to post
XubX Svart 16.Februar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Februar.2012 Har funnet litt jeg tenker å bestille fra flak: - Ultraflex sportsratt V45 - noen kabelgjennomføringer - Ultraflex styresnekke og kabel (8 fot) - Ultraflex kontrollboks. Jeg har først tenkt på t67 snekke, men siden det skal større motor på om ikke så alt for lenge, lurer jeg på om jeg skal kjøpe en snekke som tåler opp til 90 hk. Jeg hadde en winrace med en snekke som tålte opp til 90 hk. (kjøpte for 3000 med styresnekke, hot foot fotspeed, syrekabel og V45 rattet. Men denne solgte jeg for 6500,- uten å gjøre en ting med den :)utstyret var 1,5 år gammelt.) Jeg lurer først å fremst på hva den styresnekka heter ? og om den vanlige styrekabelen kan brukes til den, eller om det må til men en kraftigere. Kunne jeg fått link til denne snekka fra en nettside eventuelt ? Jeg kjenner han jeg solgte båten til, og han sier jeg kan kjøpe styringa tilbake, men hva er det verd ? det er nå cirka 2 år gammelt og brukt til sammen 1 månde. Her er bilde av rattet, og fotspeeden. Veldig takknemelig for hjelp! :) Sitér dette innlegget Link to post
XubX Svart 15.Mars.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Mars.2012 (redigert) Ser ut til at jeg utsetter lakering til neste år. Planen er nå og bare rubbe hele båten og shine den litt opp. Noen som har rubbing produkter å anbefale ?? :) Noen som har kunnskap eller erfaring med trimming osv av 25hk en ? går det an og sette den opp til 30 ? Det er dobble gassere på den. Jeg er på kikk etter styresnekke (t67 eller den som tåler 90 hk), 8" styrewire, kontrollboks, og koblingene til speedwirene ( dem som festes på motoren :) Har også planer om å kjøpe Turbo stålpropell fra winrace. Men har hørt at flak har gode propeller og, som ikke er stål. Noen som har erfaringer med disse propellene i forhold til org propell, og stålpropeller ? :) Takker for svar ! Redigert 15.Mars.2012 av XubX (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
XubX Svart 26.Mars.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Mars.2012 litt skuffende hvor lite respons jeg har fått i det siste... Har handlet ny styresnekke, 8 ft styrekabel, kontrollboks,kabelgjennomføringer og ratt. så er bare å begynner å rubbe båten :) anbefalinger ??? Sitér dette innlegget Link to post
XubX Svart 24.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Mai.2012 Denne uken har jeg fått gjort en del. Jeg har fått stoffet og rubbet den. Merket god forskjell etter rubbingen på dekket. https://baatplassen.no/bildearkiv/44/44253/20120521_16.16.42.jpg https://baatplassen.no/bildearkiv/44/44253/20120521_16.16.42.jpg Jeg har også satt i styrekonsollen, laget alu plate til akterspeil. https://baatplassen.no/bildearkiv/44/44253/20120522_17.10.19.jpg https://baatplassen.no/bildearkiv/44/44253/imag1697.jpg https://baatplassen.no/bildearkiv/44/44253/imag1698.jpg https://baatplassen.no/bildearkiv/44/44253/imag1696.jpg Propellen har jeg også byttet til en propell av merke Rascal fra Flak. Denne kostet meg under 500 kroner så jeg valgte å gi den et forsøk. https://baatplassen.no/bildearkiv/44/44253/imag1695.jpg I morgen er planen og sette på motoren, justere kontrollboksen og montere det. Slik at den er klar til sjøsetting! :) Sitér dette innlegget Link to post
Sturee Svart 13.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2012 Hei! Hvordan gikk det med denne? Så en 25hk som ligna veldig på din på finn, og ved siden sto en større yamaha motor. Fått ny motor til den? Angående styring, hvis du skal ha større motor ville jeg anbefalt hydraulisk styring på den lille båten. Sitér dette innlegget Link to post
XubX Svart 7.April.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.April.2013 I år blir det Yamaha 40hk 2000 2t på båten! Gleder meg ubeskrivelig mye!! :)) Det har jeg drømt om siden jeg var 6-7 år gammel. I fjord sommer falt det en gammel lapp av, så jeg tok den opp, og har nå begynt å pusse ned rundt såret. Får hjelp av en bekjent til å lappe så den biten ordner seg nok. Merker det er myye jobb å pusse.. Skal også kjøpe forsterkningssett fra AASE sveiseverksted i lillesand (de har maler og lager ferdige sett til musling) og montere dette. Motoren er 2000 mod, og har vært 1 eier før oss. Det er et bekjent eldre ektepar. Den er ikke brukt mye hver sommer, og aldri kjørt hardt på noe vis! Så har vært heldig å fått tak i denne! Er det noen som har en Turbo stålpropell i dim: 10.0,5.16* eller 15* for salg? Sitér dette innlegget Link to post
XubX Svart 8.April.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.April.2013 Hei! Hvordan gikk det med denne? Så en 25hk som ligna veldig på din på finn, og ved siden sto en større yamaha motor. Fått ny motor til den? Angående styring, hvis du skal ha større motor ville jeg anbefalt hydraulisk styring på den lille båten. Hei! Ja, det var min motor :) Fått tak i en veldig god 40hk 2t! Jeg har snakket med andre bekjente og kamerater som har hatt musling om styringen, de sier styringa jeg har vil holde så lenge jeg bare har 40hk på den! Oppgraderer jeg til 70 en gang i tia, må jeg bytte til kraftigere styresnekke og wire. Hydraulisk styring droppes pga prisen på det. :) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 8.April.2013 Del på Facebook Svart 8.April.2013 den minste teleflexen er godkjent for opptil 55hk, med større motorer blir den fort litt slarkete. Og den ønsker man jo ikke på en sånn båt :) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
XubX Svart 8.April.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.April.2013 hmm, styresnekka er bare brukt 1 liten sommer med 25hk da. Så håper den holder! :) Noen som tror eller ikke tror dette vil holde? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.