Jump to content

Seilingsled Stad-Ålesund-Fræna


GeirT

Recommended Posts

Kona slekts-forsker og har lyst å ta turen nordover til Fræna i sommer.

Vi skal innom Ålesund og derfra fortsette opp til Tornes på Fræna.

Den ene av veiene skal vi inn Storfjorden til Leira.

Vi har seilbåt som krever 18m seilingshøyde og 2m dybde.

 

Området nord for Fedje er bortimot upløyd mark for meg og da spør jeg dere kjære båtvenner.

Hvilken rute bør jeg velge etter runding av Stadt landet ? Hvilke steder anbefales det å ligge/overnatte på strekningen mellom Sognefjorden til Fræna ?

 

Geir :seeya:

Redigert av GeirT (see edit history)

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Flott område du skal til :yesnod: Naturleg stoppestad etter runding av Stad, kan vere Sandshamn. Fin plass og god hamn. Dersom det er Leira i Hjørundfjorden du skal til, kan du gå inn Rovdefjorden, ev vurdere å gå inn Ørstafjorden til Ørsta. Alternativt kan du gå direkte til Hjørundfjorden og inn til Leira. Hjørundfjorden er kjempeflott, ein oppleving i finever! I Hjørundfjorden har du fleire hamner ikkje langt frå kvarandre: Bjørke, Urke, Øye, Sæbø og Trandal. På tur mot Ålesund, kan det vere flott med eit stopp i Sykkylven :flag: (Berre ein ørliten omveg) Derifrå går turen mot Ålesund. Du kan gå under Vegsundbrua dersom det er skikkeleg fjøre.( Brua er 16 meter) Det tryggaste er å gå rundt Sula og Hessa, og deretter til Ålesund. Ein stopp i Brosundet i Ålesund er sjølvsagt.

 

Turen vidare er avhengig av kor mykje tid de har. Turen til Tornes kan fint gjerast på ein dag, men kan også gjerast på 10.... Dersom du seier litt meir om kva tid de har disponibelt, kan det sikkert kome fleire tips :smiley:

Redigert av torkjell (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takker for tips til dere begge. :thumbsup:

 

torkjell <--- Ja det er Leira i Hjørundfjorden. Bjørke ser jo ut til å være ett fint sted å ligge.

Ellers er det altfor mange steder å se/besøke og så altfor liten tid.

Har vel bare en drøy uke tilgjengelig der oppe.

 

sleipneren <---- Mange fine steder du foreslår. Har besøkt Hardbakke med bil for mange år siden.

Må gå opp Steinsundet og så sydover igjen pga. mastehøyden, men vil nok ta turen allikevel.

 

Flere som har tips ?

 

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Med berre ei veke, blir det ikkje så mange stopp. Frå Ålesund kan turen gå direkte til Tornes. Neste dagsetappe kan vere å gå til Bjørnsund, Ona og overnatte på Finnøya. (Også flott å overnatte på Ona)Deretter går turen sørover, ta gjerne eit stopp på Alnes. Deretter ev. Runde/ Fosnavåg der de vurderer ver og føreforhold forbi Stad. Ei veke er lite tid, men slik er det.. I Ålesund bør de rekne med to overnattinger, då blir det ikkje mykje tid igjen..

Redigert av torkjell (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Uten å ha ligge til havn i Bjørke, så tror jeg heller at jeg vil anbefale Øye i Hjørundfjorden i stedet. En veldig fin gjestehavn og fin lita bygd med Hotell Union Øye hvor man kan gå inn å se på hotellrommene når det ikke er gjester der. Pleier å ha 2-3 helger på Øye i løpet av sesongen. Topptur til Slogen hører med.

Ellers er Finnøy et must. Der er det godt og varmt svømmebasseng med badstue mm hvor du kan låne nøkkel frem til klokken 22 tror jeg. Gratis sykkelutlån og milevis med flate veier.

 

Tror dessuten du skal klare å smette under Vegsundbrua( Ålesund). En kjenning med 19 meter kom under. :) Da sparer du nok mange timers seilas og får se Borgundfjorden fra innerst til ytterst.

Eksempelvis på nordturen, Kryss Stad og inn Vartdalsfjorden/ evt Fosnavåg-Flø-Storfjorden og videre Østover i Storfjorden/ Hjørundfjorden til Øye. Neste etappe fra Øye, ut Hjørundfjorden, kryss rett nord over Storfjorden og passer Flisholmen og følg inn til Vegsund, under brua og du følger videre vest ut Borgundfjorden langs Nordsiden av Sulalandet og vips du er i Ålesund.

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

http://kart.gulesider.no/m/9bruT



laget en rask rute fra Stad til Ålesund via Øye. Vet ikke helt om jeg lykkes med linken, men ta bort "media" foran og bak linja over og lim den inn i www søkefeltet.

-mangt man kan få tid til på en rolig nattevakt.

Edit: jaggu, fikk det jo til jo !! -kjenner jeg begynner å glede meg til sommeren.. Husk at det i Ålesund er svært mange festivaler om sommeren og da ligger båtene tett gjennom hele helga i Brosundet, som er gjestehavna i sentrum. Kan være verdt å legge inn i planene. Velkommen til sunnmøre. BP-vimpelen henger lanterna. Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for mange fine tips. Fint kart/rute Eureka :thumbsup:

 

Brosundet, det har vel kun innseiling fra nord ? Har vært i Ålesund, men det er noen år siden sist.

 

Regner med å måtte seile under Vegsund broa på fjørå. Går sikkert bra det.

 

Vi tenkte muligens og gå inn Hjørundfjorden på returen sørover.

Det blir noen nm ut Hjørundfjorden og nedover Vartdalsfjorden og da tenker jeg vi legger oss i ro og runder Stad'en tidlig neste dag.

Hvordan er det å seile opp fra Vartdalsfjorden og gjennom Dragsundet ? Hva er seilingshøyden på broa og er det fine steder å ligge inni der ?

 

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

for deg er det kun innseiling i selve Brosundet fra nord, ja. Motorbåter kommer under broa fra sør. Forøvrig er det longside som gjelder i Ålesund. I den nordligste delen av havna kan det være litt havdønninger, men helt greit. Som sagt, det ligger tett med båter i indre del ihvertfall fra fredag til søndag som sommerene. Jeg er usikker på seilingshøyden under Skarbøvikbroa, 2 km vest av Ålesund sentrum, men om du kommer under så slipper du å seile rundt Hessa, som blir ytterste bydel, kan du si. Sikkert noen som kjenner til høyden der...

På uthavn-basen her på BP så ligger det en eller to uthavner i nærheten av Dragsundbrua.

 

Vet ikke om det ble nevnt tidligere, men Sandshavn er en fin gjestehavn å ligge nord for Stad. ...obligatorisk :)

 

når er det aktuelt å reise på tur da?

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Du spurte om seilingshøyden gjennom Dragsundet. Denne broen er veldig lav i dag, det er kun småe båter som komemr seg gjennom. Det er nå under planlegging en ny bro i Dragsundet som vil få 7 meter seilingshøyde, 4 meter dybde og 20 meter bredde.

Legger ved noen bilder av gjestehavna på Tornes som er ditt reisemål. Er nå i ferd med å anskaffe veb kamera i denne havnen. www.tsbf.no

gjestebrygge_01.08.09_001.jpg

23.08.09_008.jpg

23.08.09_011.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...