Jump to content

Hvordan lade et Maxxima batteri, hvilken ladespenning


skhauge

Recommended Posts

Har tatt heim mitt Maxxima batteri som eg bruker til baug truster i båt. Dette hadde desverre ikkje vært koblet sammen med de øvrige batterier ombord (eg har glømt å slå inn fjernstyrt bryter). Spenning var langt under det den skal. Prøvde først å lade med en Biltema lader. Den luktet svidd. Så fikk eg lånt meg en Ctek 7 amp. Denne tok batteriet opp igjen uten å bli varm. Eg har ladet 0,5 døgn med 14,4, siste døgn med 14,7v. Leser på nett og finner ulike tall som oppgis på et batteri. Nå uten lading viser det 12,8v. Håper det holder på strøm.

Ctek kan lade med 16v. I følge den store www så kan det være nødvendig å lade med så stor spenning for å få et slikt batteri 100% igjen. Dette ville eg ikkje sette i gang før eg får det anbefalt. Har dere erfaringer/ anbefalinger?

 

Skal kjøpe meg en Ctek lader og ha til slike oppdrag. Den fikk eg veldig sans for.

Link to post
Share on other sites

Maxxima lades med 14,1 til 14,4V.

Hold deg unna høyere spenninger, men sett laderen på innstilling for Gel,

slik at batteriet får tilstrekkelig lenge med utjevningslading.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Usikker på det med instilling for Gel. Eg har ikkje sett at dette er eget program for, eg trudde Ctek "følte" dette og tilpasset lading.

Eg har nå latt batteri stå uten lading siden i går. Spenning er i dag tidlig 12,74volt på polene. Så blir det spennende om bateriet holder på spenningen.

 

23:00 - 12,81volt (målt 3 timer etter lader koblet fra)

08:00 - 12,74volt.

Link to post
Share on other sites

Da må du lese bruksanvisningen.

Det finnes sikkert noe innstilling for det siden automatikken ikke kan se hva den skal forholde seg til.

Batteriene du har skal ha minst 12 timer før den skifter til float,

så er det best hvis du finner fram det den trenger.

 

Ang. tilstands av batteriene kan du ikke se noe ved å se på hvilespenning.

Men du kan jo enkelt belaste batteriene med en kjent størrelse av for min skyld 50W,

eller med en riktig belastningstest så sant du har utstyr for det tilgjengelig.

Så ser du om spenningen "ramler" ned eller om den går gradvis som den skal.

Du vet da fortsatt ikke om batteriet ha overlevd med over 90% som betyr grensen,

men så vet du om du kan hive den med en gang eller om du kan vente en stund til.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Ideell ladespenning er 14,4 volt ved 20 grader C. Har du en temperaturkompensert lader så vil den regulere dette selv. oppimot 14,7 - 14,8 grader C ved temperaturer på rundt 0 grader. Er batteriet fulladet så vil en skikkelig lader gå ned på pulslading, da er ladespenningen rundt 13,7 volt.

Fulladet batteri har en hvilespenning på 12,72 volt, men det må stå uten lading i lang tid før det viser rett hvilespenning.

Viknes 1030 K3

[url="http://www.bergensmotorbat.no

Link to post
Share on other sites

Om det er pulslading som er tingen kan man diskutere.

Andre merker skifter enkelt på storage mode, dvs. den reduserer floatspenningen atter et trins

for å redusere batteribelastningen, for så å våkne når det omsider finnes belastning

eller for å skifte på health-mode som gir batteriet en full gang gjennom alle ladetrinns, m.m.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Hentet i går heim batteri etter det har vært på sjekk. Fikk beskjed batteri er helt ok. Så da har eg nok klart å redde det.

Når det gjelder ladespenning for et slikt batteri så står det i Ctek sin bruksanvising at Optima og Maxxima bør lades med 14,7v. Men så finner eg på en side som refererer til Exide og der står det at Maxxima ikkje skal lades med spenning over 14,4v. Eg holder meg til 14,4v heretter.

I måra kommer en stk Ctex XS7000 + en XS500 lader i post. Bilxtra har dette på kampanje så skal du ha en god løsning heime så løp og kjøp.

 

Bilxtra

Redigert av skhauge (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei var innom båten i går for og toppe batteriene har også to stk Maxima gel i banken for baug trusther

disse hadde en hvilespenning på 12,5 og 12,74v Fikk toppet dem på 24 timer med en standard lader viser nå 12,74 fulladet. Men på batteribanken for forbruk og start viser mine Gel Sønak Exide 1300Wh 120Ah en hvilespenning på henholdsvis 13,2v 13,2v 12,5v 13,4v 13,0v og 12,9v har da målt vært enkelt batteri i frakobblet modus.

Er ikke hvilespenningen på gel batteriene noe for høyt??

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post
Share on other sites

Målte du hvilespenning rett etter lading? Har lest endel om batteri i det siste. Batteri bør stå ca et døgn etter lading før hvilespenning måles. Et fulladet batteri kan ha ca 12,7v. Et halvfullt batteri ca 12,2.

Mitt maxxima ser ut til å ha for stor selvutlading. På 1,5 uke gikk det fra 12,7 til 12,3v. Dette i frakoblet tilstand og lagret kjølig ca15 grader. Leverte det inn i dag og skal få en fra Sønnak til å vurdere det. Eg meiner det ikkje er som det skal.

Link to post
Share on other sites

Sønak batteriene hadde vært koblet fra i 2 døgn før måling ble utført.

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...