Jump to content

OK at Redningsselskapet frakter los for Kystverket, uten anbud?

Fanafjord

Redningselskapet fraktet los for kystverket uten anbud og fikk 9 millioner kroner for dette.   

106 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Redningsselskapet frakter los for kystverket uten at dette har vært ute på anbud. De fikk 9 millioner for oppdragene. Dette er antagelig ikke lov på grunn av at det offentlige skal kjøre en anbudsrunde for oppdrag på denne størrelsen.

Hva synes dere? Er det en greit måte for staten å indirekte støtte RS på? Eller er det uryddig og muligens sløsing?

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

La oss kanskje holde debatten til Kystverket og RS og oppgavene til RS - uten å blande for mye rødt og blått og grønt og gult politkk i dette.

Hva synes dere? Er det en greit måte for staten å indirekte støtte RS på? Eller er det uryddig og muligens sløsing?

Jeg synes svaralternativene er litt i overkant preget av trådstarters syn på saken, så jeg valgte å ikke stemme.

Jeg synes det er flott resursbruk å frakte Los med RS-båtene og flott at de får betalt for det. Samtidig synes jeg vel ikke at det er greit at det ikke er satt ut på anbuds så det ble uansett vanskelig å velge svar. Ved en eventuell anbudsrunde skal det vel til at noen kan ute samme servicegrad som RS-båtene, men det er sikkert mulig å frakte disse Losene billigere med litt mindre båter. I gamle dager rodde de ut til båter på vei inn, men den tiden er vel forbi.

Det er vel ikke særlig oppsiktsvekkende at de røde ikke følger sin egen politikk.

Du mener vel de Brune (Rødt + Grøndt)

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Tror også at det er flere som kunne tenkt seg slike oppdrag. Og som Ole Petter sier så er nok RS ikke de eneste. Har ingenting imot at RS får slike oppdrag - men at det er en automatikk i det tror jeg er ikke bra. Siden RS er representert så mange steder bør de vel ligge godt an å vinne slike oppdrag.

Jeg unner RS kronene, men her skurrer det litt væl mye for meg. Hva gjør de med losen om de må rykke ut på redningsoppdrag hvor minutter er avgjørende? Kaster de losen på sjøen og tar sjangsen på at det lospliktige skipet ikke lager naturkatastrofe for oss?

Om jeg ikke tar helt feil, så er vel kystverket en offentlig etat med egne losbåter. Er det for få losbåter bør de heller kjøpe fler.

Savnet følgende punkt på voten:

*Nei, dette er sammenblanding av redningstjeneste og taxitjenste for kystverkets mannskap og kan dermed være til fare for liv og helse.

Redigert av Lovart låring (see edit history)

Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!
Hilsen Arne.

For det første er det som nevnt ikke noen anbudsrunde, og hvis RS skal kjøre loser hele natta (22:00-06:00) hvem skal berge folk om dagen. I tillegg er RS-mannskapene unntatt hviletidsbestemmelsene og om de skal utnytte dette for kommersiell drift ser jeg en klar konkurransevridning

"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

D1

Det er etter mitt syn ikke greit at Redningsselskapet eller andre transporterer loser for Kystverket uten at oppdragene har vært ute på anbud såfremt kostnadene med oppdragene er over grensen for utlysing av anbud. Det begrunner jeg enkelt med at slike oppdrag skal anbudsutslyses i Norge.

Dessuten bør ikke Redningsselskapet slik jeg ser det få være med i anbudsrunder i det hele tatt da det er en humanitær forening med økonomisk støtte fra staten. Og ja, selvsagt er det konkurransevridende og negativt for andre private aktører som kunne være interessert i å delta i anbudsrunder når Redningsselskapet får delta, og det med statsstøtte! Som "Fru Jacobsen" peker på, er også det faktum at mannskapene på redningsskøytene er unntatt fra hviletidsbestemmelsene, også i stor grad konkurransevridende da skipsfarten ellers må følge regelverket rundt hviletidsbestemmelser. Og det kan da ikke være tvil om at redningsskøytene sin frakting av loser for Kystverket, særlig den som måtte foregå om natten, svekker beredskapen til Redningsselskapet om og når redningsskøytene må ut på rednings- eller bergingsoppdrag, noe "Fru Jacobsen" alt har vært inne på. Et døgn har bare 24 timer uansett hvor man snur seg, og også mannskapene på redningsskøytene trenger søvn, selv om de altså skal være unntatt hviletidsbestemmelser.

For inntil få år siden så jeg på Redningsselskapet som en humanitær forening, hvilket det også selv definerer seg til å være den dag i dag. Men etter at Redningsselskapet begynte å opptre som en kommersiell aktør i anbudssammenheng, mener jeg det blir feil av Redningsselskapet å kalle seg en humanitær forening.

Det er etter mitt syn konkurransevridende at Redningsselskapet kan motta statsstøtte og samtidig delta i anbudskonkurranser. Jeg mener all statsstøtte til Redningsselskapet må opphøre så lenge det deltar i kommersielle sammenhenger, eksempelvis drifting av ambulansefartøy og småbåtregisteret samt frakting av loser for Kystverket. Går Redningsselskapet derimot tilbake til sitt gamle motto om å redde liv og berge verdier, er det ikke så problematisk med statsstøtte, selv om det likevel fremstår som en noe topptung og byråkratisk organisasjon med relativt høye lederlønninger. Og joda, jeg er fullt klar over at Redningsselskapet fortsatt har det som motto å redde liv og berge verdier, men det har druknet noe i alt det andre selskapet foretar seg.

(Når det gjelder anbudskonkurranser, fører de til en enda større grad av byråkratisering og ineffektivitet i det offentlige, men og hos private aktører. I mange sammenhenger hadde det vært billigere og ikke minst raskere for skattebetalerne og det offentlige å benytte lokale aktører i forbindelse med kjøp av varer, tjenester og oppdrag, men det er selvsagt en annen diskusjon...)

Forholdet er at kystverket har sine egne losbåter, som "i alle år" har vært bemannet med egne, ansatte mannskaper for å kunne hente og bringe loser hele døgnet. Dette er en ordning som har fungert rimelig greit. Noen steder på kysten har det vært langt fra losstasjonen til aktuelle steder for bording og da har man hatt en avtale slik at redningskøytene, som kanskje lå noe nærmere, gjorde bordingsoppdraget.

Men så skjedde det noe fra sist årsskifte: Kystverket innførte nye regler for sine ansatte losbåtmannskaper. Dette førte bl.a. til at man ikke kunne opprettholde full døgndrift og på flere losbåter ble derfor innført "kontortid", dvs losbåtene kunne bare holdes operative om dagen. Skip som skulle ha los ombord eller kvitte los nattestid måtte derfor vente til neste morgen. Dette ble som man skjønner et ganske alvorlig problem for lostjenesten. "Kundene" dvs de store skip som må ha los for å seile lovlig langs kysten ble liggende og vente i mange timer for å få los ombord eller i land.

For at Kystverket skulle slippe å betale sine egne ansatte losbåtførere for å full døgnbemanning, slik som man hadde hatt tidligere, ble mange oppdrag satt over til NSSR, mens losbåtene ligger stille!

Begrunnelsen er, som så ofte ellers "økonomi". Men hvordan det kan være økonomisk å ha sine egne kostbare losbåter liggende ved land, og så leie inn like kostbare båter MED FULL BEMANNING - det er ikke godt å forstå!

Denne saken diskuteres naturlig nok mange steder, bl.a. på facebook. Men nå har Kystverket innført "munnkurv", dvs de ansatte får ikke lov til å mene noe om sin egen arbeidssituasjon på Kystverkets facebookside: https://www.facebook.com/Kystverket?ref=ts

Men alle vi andre, som ikke er ansatt - vi får fortsatt lov til å mene noe :giggle: :giggle: :giggle:

PS

Jeg sliter litt med å forstå at hvis bilen jeg allerede har stående i garasjen blir for dyr, da skal det være mer økonomisk å leie taxi når jeg har behov for å kjøre til jobben . . . .

Med vennlig hilsen POSEIDON

Tror ikke problemet er at bilen i garasjen har blitt for dyr, er vel heller det at den er blitt så dyr å bruke at det er billigere å ta taxi.

Har forstått det slik at Losbåtførerne/mannskapet har fått noen ganske heftige tilleg i det siste, noe som gjør det billigere å bruke redningskøyta innimellom.

Har snakket med noen loser som sa at losbåtførerne tjente mere enn dem. både loser og losbåtmannskap går faste turnuser der de er på vakt 24 timer i døgnet hvor de har et fastsatt antall timer hvile.

Var ihvertfall slik jeg forsto det, sikkert noen som kan google og finne avtaler for å få konkrete fakta :)

At RS skal brukes til losbåt synes jeg ikke er riktig, stemte ikke da jeg ikke fant alternativ å stemme på.

Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen.

Poseidon er inne på noe og jeg fikk bekreftet noe jeg syntes å huske. -Det at det faktisk foreligger en aldri så liten arbeidskonflikt i losvesenet, som har ført til at båtene ikke kan bemannes. (eller husker jeg feil og unyansert?)

I så måte burde strengt tatt RS følge lojalt opp ovenfor sine "med-sjømenn", og nettopp ikke utføre oppdrag som ellers ville vært losbåtens oppgave.

I en viss norsk statlig etat, hvor det ikke er lov til å streike, er det fra tid til annen "streik" hvor lojale fagforeningsmedlemmer ikke tar overtid og gjør seg utilgengelig på telefon og alltid har vektige sosiale grunner klar for å ikke bli beordret på overtid. En liten gruppe mindre lojale medlemmer tar, tross stor oppslutning om "streik", overtidsvakter/ beordringer og letter arbeidsgivers pissatrengte situasjon. Disse kalles "judas" og "brønnpisser".

Dersom jeg husker feil og det ikke foreligger en arbeidskonflikt i losvesenet, er ikke RS noen "brønnpisser". Derfor får vi håpe at inntjeningen på skyss av loser gir økonomisk grunnlag for at RS ikke må legge enkelte båter i opplag, som har vært oppe tidligere.

Poseidon er inne på noe og jeg fikk bekreftet noe jeg syntes å huske. -Det at det faktisk foreligger en aldri så liten arbeidskonflikt i losvesenet, som har ført til at båtene ikke kan bemannes. (eller husker jeg feil og unyansert?)

Det virker som om du husker rimelig presist :thumbsup:

I så måte burde strengt tatt RS følge lojalt opp ovenfor sine "med-sjømenn", og nettopp ikke utføre oppdrag som ellers ville vært losbåtens oppgave.

Ja, og det virker som om mannskapene på en del RS-skøyter er rimelig beklemte og ukomfortable med situasjonen. Men når det er "gutta på toppen" som har snakket sammen, da er det visst bare å seile . . .

Dersom jeg husker feil og det ikke foreligger en arbeidskonflikt i losvesenet, er ikke RS noen "brønnpisser". Derfor får vi håpe at inntjeningen på skyss av loser gir økonomisk grunnlag for at RS ikke må legge enkelte båter i opplag, som har vært oppe tidligere.

Personlig er jeg veldig åpen for å konkurranseutsette det meste. Det kan godt være at tilbringertjenesten for losene kunne gjøres på en mer effektiv og rimelig måte, iallefall noen steder i landet.

Men da skal det foregå helt åpent og med de anbudsprosesser som gjelder for store anskaffelser.

Det som foregår i dagens situasjon lukter råtten kokkelimonke lange veier :headbang: :headbang:

PS

Kommentaren om at losbåtførere tjener mer enn losene kan nok på travle stasjoner medføre riktighet, men både losene og losbåtførerne har selv forhandlet frem sine avtaler med Kystverket som sin felles arbeidsgiver.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Jeg tar ikke stilling til hvorvidt RS bør frakte loser - jeg vet at dette er gjort i lengre tid på ulike steder. Men to ting er vesentlige her:

1. Regler for offentlige anskaffelser må følges. Er de ikke gjort i dette tilfellet er det et avvik som Riksrevisjonen kommer til å koke offentlig de berørte for. Merk at det i regler for offentlige anskaffelser finnes en hasteparagraf som gir tillatelse til ikke å sende ting ut på anbud.

2. Det foreligger en arbeidskonflikt. I det lyset må også medias omtale av den aktuelle saken bedømmes. Noen som husker en arbeidskonflikt der media var på arbeidsgivers side? :rolleyes:

Jeg har liten tro på at noen har skapt en arbeidskonflikt i Kystverket for at RS skal få økte inntekter fra staten. Så viktig er ikke RS for staten - på ingen måte.

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Jeg bryr meg ikke så mye om konflikten som om det at RS skal frakte loser. Ja dette blir gjort flere steder b.l.a i Farsund, men der er det vel tre fire bordinger i uka. Nå blir en vesentlig del av loskjøringene på langt større stasjoner satt bort til RS og det blir etter min mening feil. Som Bliss X sier; ved redningsoppdrag - ja da må bare losen vente. Så enkelt er det ikke. La oss si at fem skip skal ta los rundt midnatt ved Færder, en til Slagen, en til Drammen to til Oslo og en til Moss. Ingen får los på grunn av at RS må ut på andre oppdrag. Men til disse skipene er det bestil kaiplass, båtmenn, taubåter, container biler etc. Alt dette gir enorme ringvirkninger. I tillegg er det kanskje tilsvarende antall skip med los ombord på vei ut for å kvitte. Da blir det altså kanskje 10 skip som blir liggende og drive rundt bordingsfeltet i timesvis mens RS er på oppdrag.

Redigert av Fru Jacobsen (see edit history)

"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

D1

Det vil vel alltid være slik at et samfunn i endring må tilpasse seg noe, og gjerne i en overgangsfase hvor tingene ikke er kommet helt på plass. At noen blir tråkket litt på tærne er vel ikke til å unngå.

Om jeg ikke tar helt feil så er det skipsredere og næringsliv som har donert midler til redningsselskapet, -med den hensikt at redningsselskapet skal bistå sjømenn og materiell i en krisesituasjon.

Om dette behovet har avtatt noe vet jeg ikke så mye om, men jeg tenker jo tanken at skipsfarten og fiskerne i dag er bedre rustet på grunn av bedre materiell og at sjøfolkene er bedre beskyttet ved at det nå er supplert med en helikopterberedskap.

Samtidig har fritidsbåtflåten økt betraktelig slik at risikoen har økt på et nytt område, -hvor kanskje betalingsevnen og betalingsviljen blant de potensielle medlemmene er betydelig redusert.

At redningsselskapet med sine lotterier, sine frivillige mannskaper, sine slunkne medlemsinntekter sliter økonomisk er kanskje årsaken til at de må gjøre noe til tross for at noen føler losoppdragene er uetiske.

Det jeg vil frem til er at det har blåst en del rundt redningsselskapet de siste årene, og at dette kanskje kommer av at det har blitt færre rike onkler de siste årene samtidig som det har kommet en hel haug med fattige tanter som forventer at den frivillige beredskapen skal være som før.

Jeg er ikke sikker på om jeg forsto hva du mente i dette innlegget Ole Petter, om det ligger hos deg eller meg er jeg usikker på :-)

Men at beredskapen har blitt betydelig svekket må vi alle være enige om. Losskøytene har jo vært en betydelig del av kystberedskapen. Denne er nå vekk på natta (mange steder). Og RS har som oftest kun tre-manns besetning. Disse skal nå brukes til loskjøring om natta i tillegg til de oppdragene de har innenfor redning,søk, berging etc.. Dette kan kanskje funke midtvinters selv om gutta nå ikke lenger får sove om natta, men hva til sommern? Skal skøytemannskapene jobbe døgnet rundt? Og hva blir det neste - bruke frivilligskøytene til loskjøring?

D1

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...