Mulligan Svart 10.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2012 Nå er vel denne "konflikten" ikke noe annet enn at Kystverket har sagt opp særavtalen med førerne, som også regulerte arbeid på natten, og sagt at de får holde seg til hovedavtalen. Altså ikke noe arbeid mellom 22:00 og 06:00. Det ble vel heller ikke innhentet noe anbud den gang Kystverket fant ut at de nye losbåtene de hadde kjøpt ikke kunne gå i is. Da var det bare å hive seg på telefonen til Tønsberg Havnevesen og få Ingeborg Platou ut til Hvasser på flyende flekken slik at losbåten kom seg ut. Med Statens regler for slike anbud hadde det vært langt ut på sommeren før det var ferdigbehandlet. Sitér dette innlegget Link to post
hoppetussa Svart 10.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2012 Dette blir som om brannvesnet skulle hevet seg inn i konkurransen med drosjesjøring ved å buke de brannmanskapene som allerede er på vakt og Brannblilene til å kjøre taxi med. Sitér dette innlegget Link to post
hoppetussa Svart 10.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2012 Kanskje redningsselskapet burde sett litt på kartet og funnet ut hvor det allerede er resurser, og hvor det trengs mere resurser til beredskap. Framfor å possisjoner skøytene sine på steder der de kan konkurere med andre næringer. Da hadde kanskje stasjoneringsplanen hadde blitt noe mere effektiv, og bevilgende myndigheter hadde hatt mere grunn til å bevilge de kronene som var nødvendig... Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 10.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2012 Det virker som samarbeidet mellom los-Redningskjøyte fungerer bra for begge parter, men loverket er klart. Ønsker losene å benytte Redningselskapet så er det bare å legge føringer / krav som bare Redningselskapet kan oppfølge i anbudet. Da blir hele greia "lovlig" Det finnes også flere "smutthull" for å få ønsket vare. Sitér dette innlegget Link to post
SRA Svart 10.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2012 (redigert) Ser at RS får 9 millioner for denne kjøringen, tror vi må sette dette i perspektiv, det er vel nok til å kjøpe kanskje en halv losbåt? Mener man at man i eksemplesvis Farsund burde hatt egen losbåt med eget mannskap for ca 4 bordinger i uka? Holder det med en ansatt båtfører? eller burde man hatt flere. En ansatt båtfører med døgnskift, offentlige avgifter må man regne bortimot en mill for. I tilegg kommer drift av båt (kai, service, oppgraderinger, avskrivninger osv..) Kanskje man burde hatt to båtførerere? da hadde nok minst halvparten av disse 9 millionene forsvunnet bare i Farsund. Er dette god økonomi? Jeg sliter litt med å forstå at hvis bilen jeg allerede har stående i garasjen blir for dyr, da skal det være mer økonomisk å leie taxi når jeg har behov for å kjøre til jobben . . . . Da forutsetter du at bilen din ikke koster deg noe? Hvis du har en vanlig familiebil til ca 300` verditap på 20% og driftsomkostniger på 40` i året (forsikring/bensin/service, osv...) da vil du ha 416 kroner pr. dag til taxi hvis du jobber 180 dager i året. Kan ta noe taxi for det.Og hvis du i tilegg avtaler fast med en sjåfør vil du nok fått noe rabatt også. Redigert 10.Januar.2012 av SRA (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hoppetussa Svart 10.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2012 Ser at RS får 9 millioner for denne kjøringen, tror vi må sette dette i perspektiv, det er vel nok til å kjøpe kanskje en halv losbåt?Mener man at man i eksemplesvis Farsund burde hatt egen losbåt med eget mannskap for ca 4 bordinger i uka? Holder det med en ansatt båtfører? eller burde man hatt flere. En ansatt båtfører med døgnskift, offentlige avgifter må man regne bortimot en mill for. I tilegg kommer drift av båt (kai, service, oppgraderinger, avskrivninger osv..) Kanskje man burde hatt to båtførerere? da hadde nok minst halvparten av disse 9 millionene forsvunnet bare i Farsund. Er dette god økonomi?Da forutsetter du at bilen din ikke koster deg noe? Hvis du har en vanlig familiebil til ca 300` verditap på 20% og driftsomkostniger på 40` i året (forsikring/bensin/service, osv...) da vil du ha 416 kroner pr. dag til taxi hvis du jobber 180 dager i året. Kan ta noe taxi for det.Og hvis du i tilegg avtaler fast med en sjåfør vil du nok fått noe rabatt også. Nå må man jo løfte nasatippen sin litt lenger en Farsund da.....(her har det så langt jeg vet vært RS i all sin tid som har kjørt losen, men anbudsrundene er nokså uklare da...) Problemet er at RS nå har begynt å leke losbåt på steder hvor det er 10-20 oppdrag pr DAG . Da er det ikke fornuftig å brumme rundt med ei redningsskøyte med store motorer, slepekraft og et mannskap på 3 for å frakte en 70-80 kilos los. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 10.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2012 Da er det ikke fornuftig å brumme rundt med ei redningsskøyte med store motorer, slepekraft og et mannskap på 3 for å frakte en 70-80 kilos los. Hvor stor bør en losbåt være da? Sitér dette innlegget Link to post
hoppetussa Svart 10.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2012 Hvor stor bør en losbåt være da? Du får ta deg en tur i ei havn der finner du sikkert en båt på ca 15-17 meter med ca 5-600hk og orange styrehus, som er bemannet av 2 personer.. Skulle tru de var ganske opptimale til formålet :) Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 10.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2012 Tror det kan være greit å sette seg inn i hva denne saken dreier seg om før man poster. Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
SIR DAY Svart 10.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2012 (redigert) Syns det er helt greitt, og ganske fornuftig at RS frakter losene! 1. Den totale ressursbruken: Hvorfor skal man ha ekstra båter ute for å frakte los, når RS er i området likevel? 2. Sikkerhet: Hvor mange andre er like godt trente som RS-mannskapene under røffe forhold? Det å entre en stor båt fra en liten båt i røff sjø er noe av det farligste man utsetter seg for. RS har utstyr og rutiner for eventuell MOB, dette er det ekstrem stor risiko for ved entring. 3. Sikkerhet 2: Når disse store lospliktige båtene skal gjennom rusket farvann, er det alltid bra at man kan ha en RS i beredskap, de har rutiner for evt nødsituasjoner og kan raskt gå inn og lede en operasjon. 4. Penger: Noen syter for at det kanskje går noen skattekroner unødvendig her, men jeg trodde losvesenet tjente ganske bra for hver losing? Og skulle Redningsselskapet tjene noen kroner på dette, så sikrer det at de er i beredskap når noe kjedelig skjer hos småbåtfolket. Syns denne 'blåruss-tenkingen' ofte går vel langt. Jeg ville personlig syns at det ville være OK om RS fikk MONOPOL på denne frakten. Redigert 10.Januar.2012 av bombom (see edit history) Sitér dette innlegget --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- "Båter" er av TRE.... ;-) SY LADY DAY - LI 6944 - MMSI 258144350 (ikke aktivert!) Link to post
Fru Jacobsen Svart 10.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2012 Hehe monopol vil vi vel ikke at noen skal ha. Men jeg skjønner hva du mener. For min del unner jeg RS alle inntekter de kan få, også ALL loskjøring, MEN ikke om det skal gå på bekostning av eksisterende beredskap og mannskapets arbeidsforhold, eller på bekostning av lostjenestene. Slik det er pr. i dag er begge tjenestene betydelig redusert. Får mannskapet på RS ekstra betalt for å kjøre hver natt nå? Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
svalerød Svart 10.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2012 Det er skrevet litt om konflikten i Fredrikstad Blad. Sitér dette innlegget Prosjekt: Nidelv 24 Link to post
Mulligan Svart 10.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2012 på bekostning av eksisterende beredskap Her er vi ved et sentralt punkt. Både RS og losbåtene er en del av den totale kystberedskapen. Og her driver vi vel litt på kanten idag, iallefall i Oslofjorden. Men det ligger jo i kortene at hele losbåttjenesten skal ut på anbud i løpet av året. I Florø, Hammerfest og andre steder ar det jo private, ikke RS, som driver denne. Losene reiser jo like mye på land. Med tog, buss og taxi. De har jo ikke egne losbiler. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 10.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2012 Fingrene av fatet, Redningsselskapet. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Bitteliten Svart 10.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2012 (redigert) Kanskje redningsselskapet burde sett litt på kartet og funnet ut hvor det allerede er resurser, og hvor det trengs mere resurser til beredskap. Framfor å possisjoner skøytene sine på steder der de kan konkurere med andre næringer. Da hadde kanskje stasjoneringsplanen hadde blitt noe mere effektiv, og bevilgende myndigheter hadde hatt mere grunn til å bevilge de kronene som var nødvendig... Jeg regner med at du har sett dekningskartet til RS og sett de faglige vurderingene de legger til grunn før du uttaler deg om dette Tror det kan være greit å sette seg inn i hva denne saken dreier seg om før man poster. Her er vi ved et sentralt punkt. Både RS og losbåtene er en del av den totale kystberedskapen. Og her driver vi vel litt på kanten idag, iallefall i Oslofjorden. veldig enig. I dag er det tre frivillige bemannede skøyter som dekker Oslofjorden på innsiden av Hvasser. Alle med minst 30 minutters varslingstid. horn Flyer er fast bemanner og de tar los oppdrag fra basen på Skjærhalden. Så vidt jeg vet er ikke de frivillige rsene inni lostrafikken ennå. Det vil være en interessant del av frivillighetsbegrepet om det blir slik. Redigert 10.Januar.2012 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 10.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2012 Statlig / frivillig / idéell organisasjon / redning.... Et herlig samrøre! (Unntatt Heimevern og Sivilforsvar som snart er borte.) Venstresidens Grønne Kors og Høyresiden Røde Kors?? Og RS?? Alle får det statlig støtte til endel av driften, resten må de skaffe sjøl på annet vis.... I tillegg må de betale MVA på det redningsutstyret de trenger. Tilbake til Staten La nå RS få ta "strøjobbene" i Farsund o.l. og formalisere i de største loshavnene. Norge har ingen annen "Coast-Gard" enn Kystvakta, som med få (og tildels store) skip skal dekke Hele kysten + Svalbard og oljeinstallasjoner fra Ekkofisk til Barenshavet. Uegnet som losbåter. Men ved å sultefore redningstjenestene og håpet på husmannsåndens frivillighet har det hanglet og gått (ganske bra) hittil. Så igjen: La RS få de småpengene. Det er alså ikke mere penger enn 2-3 statlige lederlønninger! (Er det ikke større saker å krangle om i disse agurktider?) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Fanafjord Svart 10.Januar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2012 (redigert) Marwin, når du sier det på denne måten er jeg nesten tilbøyelig å være enig med deg. Men bare nesten. Jeg synes fortsatt at det er en uting at anbudsregler ungås og at små skysstjenester som måtte finnes langs kysten muligens ikke kommer til bords. Men siden RS har allerede mange båter i drift langs kysten bør det jo ligge godt tilrette at RS lett kan vinne de losoppdrag de selv ønsker ved å gi et konkurransedyktig tilbud. Om de da eventuellt vil konkurrere med egne sponsorer må RS selv ta en helhetsvurdering på. Og om det går ut over deres evne til å yte redning må de også vurdere selv. Man må nesten regne med at RS har tenkt gjennom helheten når de ta på seg slike tillegsoppgaver. Jeg unner dem de få kronene de kan få på dette. Redigert 10.Januar.2012 av Fanafjord (see edit history) Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Capitaine Svart 10.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2012 Redningsselskapet driver i dag på kommersiell basis noen ambulansebåter samt småbåtregisteret etter å ha vunnet disse oppdragene gjennom anbudskonkurranser. I tillegg utfører det stedvis og tidvis transportoppdrag av loser for Kystverket. Som nevnt tidligere, synes jeg det er feil at Redningsselskapet kan delta i anbudskonkurranser når det samtidig får statsstøtte. Og at mannskapene på redningsskøytene er fritatt fra hviletidsbestemmlser som skipsfarten ellers må forholde seg til, gjør det ikke bedre. Når det først finnes et anbudsregime, bør konkurransen etter mitt syn skje på like vilkår. Slik er det ikke nå. Det at Redningsselskapet konkurrerer mot andre aktører som gir støtte til Redningsselskapet som oppfattes som en humanitær forening, hvilket det også er, men som opptrer som en kommersiell aktør tilsynelatende drevet etter bedriftsøkonomiske prinsipper, kan kanskje straffe seg på litt lenger sikt... Men det får tiden vise. Jeg er likevel klar over at om jeg eller andre ønsker å påvirke en endring i forhold til dagens praksis, er nok ikke et sladreforum/diskusjonsforum som baatplassen.no rette stedet å ta opp dette. Sitér dette innlegget Link to post
ollebolle2 Svart 10.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2012 Mulig det er nevnt før: Bør endre alternativ nr 2. Lostjenesten er et 0 foretak som er 100% brukerfinansiert. (båtene betaler for tjenesten) så gebyrene som blir innkrevet balanserer utgiftene. Verken mer eller mindre. Av den grunn bør en ikke blande inn skattepenger i dette spm. Sitér dette innlegget Link to post
Capitaine Svart 10.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2012 Lostjenesten er et 0 foretak som er 100% brukerfinansiert. (båtene betaler for tjenesten) så gebyrene som blir innkrevet balanserer utgiftene. Verken mer eller mindre. Av den grunn bør en ikke blande inn skattepenger i dette spm. Ja, jeg unnlot å stemme på grunn av at pkt. 2 sitt innhold ikke var riktig. Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 10.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2012 Som Bliss X sier; ved redningsoppdrag - ja da må bare losen vente. Så enkelt er det ikke. La oss si at fem skip skal ta los rundt midnatt ved Færder, en til Slagen, en til Drammen to til Oslo og en til Moss. Ingen får los på grunn av at RS må ut på andre oppdrag. Men til disse skipene er det bestil kaiplass, båtmenn, taubåter, container biler etc. Alt dette gir enorme ringvirkninger. I tillegg er det kanskje tilsvarende antall skip med los ombord på vei ut for å kvitte. Da blir det altså kanskje 10 skip som blir liggende og drive rundt bordingsfeltet i timesvis mens RS er på oppdrag. Nei jeg mente heller ikke at det var enkelt. Snarere tvert imot men siden vi skulle mene noe så mener jeg at RS har redningstjeneste som 1. prioritet og derfor blir dette vanskelig å få til i praksis. Det blir som å si at brannvesenet godt kan lufte folks hunder hvis de ikke har annet å gjøre, men brenner det så må de bare glemme hundeluftingen selv de har 10 ventende hunder som skal luftes til avtalt tid på ordreblokka. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 10.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2012 Og slik er det også. Vårt brannvesen har feks ansvar for flaggheising, noe kommunen betalte folk overtid for før. Sitér dette innlegget Link to post
Lovart låring Svart 10.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2012 Syns det er helt greitt, og ganske fornuftig at RS frakter losene! 1. Den totale ressursbruken: Hvorfor skal man ha ekstra båter ute for å frakte los, når RS er i området likevel? Svar: Når det fra politisk hold har vært snakket om kystberedskap og styrking av denne, så har los-båtene vært en del av vår kystberedskap. Hvorfor ikke heller opprettholde vaktordning de hadde, som jo gjorde at kystberedskapen var god. 2. Sikkerhet: Hvor mange andre er like godt trente som RS-mannskapene under røffe forhold? Det å entre en stor båt fra en liten båt i røff sjø er noe av det farligste man utsetter seg for. RS har utstyr og rutiner for eventuell MOB, dette er det ekstrem stor risiko for ved entring. Svar: Losbåtskipperne er meget godt trent. Har selv sett de i aksjon under vanskelige forhold. De er også godt trent til utlegg av oljelenser, assistanse ved brann i annet fartøy osv. Har selv vært satt ombord på stort fartøy under tøffe forhold, og vet at det ikke er flaks at det stort sett går bra hver gang. 3. Sikkerhet 2: Når disse store lospliktige båtene skal gjennom rusket farvann, er det alltid bra at man kan ha en RS i beredskap, de har rutiner for evt nødsituasjoner og kan raskt gå inn og lede en operasjon. Svar: RS kan raskt være på pletten om noe skulle skje med fartøy med los ombord. Losbåten og den vil noen plasser være like langt fra losen. 4. Penger: Noen syter for at det kanskje går noen skattekroner unødvendig her, men jeg trodde losvesenet tjente ganske bra for hver losing? Og skulle Redningsselskapet tjene noen kroner på dette, så sikrer det at de er i beredskap når noe kjedelig skjer hos småbåtfolket. Svar: Her handler det ikke om skattekroner og anbudsrunder; om rs har los ombord og samtidig får nødmelding, skal da losen settes i jolle å komme seg videre selv? En diger lospliktig båt har ikke tid til å vente på at redningsskøyta redder liv med deres los ombord. Da kan det nemlig gå ille, skuta kan gå på grunn. Mennesker i nød, uansett fritidsflåtefruer eller kommersielle aktører har tid til å vente på at losen skal fraktes heller. Kystberedskapen skal vi ha, men helst uten losbåt og mannskap? Syns denne 'blåruss-tenkingen' ofte går vel langt. Jeg ville personlig syns at det ville være OK om RS fikk MONOPOL på denne frakten. Svar: jeg håper losoldermannen tar til vettet og snur, slik at rs sin pirattaxivirksomhet kan benyttes unntaksvis fremfor som regel. Mao, ja til kystberedskap, ja takk til begge deler. Vi er da en kystnasjon for pokker. Sitér dette innlegget Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!Hilsen Arne. Link to post
Lovart låring Svart 11.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2012 Mennesker i nød, uansett fritidsflåtefruer eller kommersielle aktører har IKKE tid til å vente på at losen skal fraktes heller. skulle det ha stått i svaret mitt på punkt 4. Sitér dette innlegget Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!Hilsen Arne. Link to post
Mulligan Svart 11.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2012 Jeg noterer meg at den røde slepebåten som holder til på Slagentangen, John, også brukes som "pirattaxi". Har de sendt inn anbud montro? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.