Jump to content

Anbefalinger båt ca 20ft i prisklasse 50-150k? Skibsplast 600?

lemop

Recommended Posts

Hei, Vi er en familie på 5 som går med tanker om en båt.

Har mest erfaring med båt fra hytta, der vi har en Pioner 13".

Skal ta båtførerprøven + ha med meg min svigerfar som har veldig god erfaring med båt, når den tid kommer, så erfaringen får komme etterhvert.

Men spørsmålet er egentlig hvilken type båt som passer for meg, skal brukes til litt tur-kjøring og litt fiske.

Ser ikke for meg at vi kommer til å overnatte i båten, men kan jo være greit å ha muligheten hvis vi bare er to på tur.

Har sett på forskjellige daycruisere og litt på styrhusbåter, da jeg bor i Bodø og det stortsett hverken er varmt eller vindstille.

Båten bør vel også tåle en del bølger og noe vind, men skal stortsett brukes i godt vær med lite vind. :smiley:

Vil ha muligheten til å ta båten på henger, helst ha påhengsmotor?, ca 20 fot, gjerne opp mot 20-30 knop.

Så er jo det store spørsmålet om hvor mye man skal legge i båt da...

Vi har egentlig tenkt på å kjøpe en båt i prisklassen 50.000-150.000 som en "prøvebåt", for å se om båtlivet er noe for oss.

Syns Skibsplast 600 ser ut som en båt som kan passe.

Er mange fine båter i prisklassen 200.000-250.000, men er jo mye penger om båten bare blir stående, men båtene holder seg kanskje godt i pris?

Som dere skjønner, så trenger jeg både gode råd og anbefalinger. :smiley:

På forhånd takk.

Steinar

Kommentar fra moderator: Tittelen er endret var "Trenger forslag/anbefaling av båt."

Ja, godt spørsmål, har jo hørt om mange merker, men vet ikke om hvordan kvaliteten på de forskjellige merkene er.

Har BE og bilen trekker 2.8t, men takk for tipset. :smiley:

Kan du spesifisere "styr unna kalesje"?

Ser på profilbildet ditt at din båt har kalesje bak, er dette greit, eller "bør" det unngås i sin helhet?

Er det for at den "blafrer" i fart, er fare for lekkasje og blir varmere med fast hus?

Sikkert dumme spørsmål, men har som sagt ikke peiling på båt. :confused:

Steinar

Det finnes masse flotte båter med hus, enten midt på eller fremme, som gir bedre ly en kalesje. Usikker på utvalget i 20 fot. Men fiske kombinert med kalesje liker eg ikkje. Vi fisker sjelden fra vår båt. Da tar vi pioneren.

Lekkasje i fart kan være problem på noen modeller. Vannet trenger inn knappeplasser osv.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Vil bare si at kalesje fungerer utmerket om man tar det for det det er. Men for min del - og ganske mange andre er kalesje evig godt nok. Hvis du tilhører "menigmann" vil du ikke suse mye rundt på sjøen i drittvær og da tenker jeg det er greit at det er åpent. Så har du kalesjen liggende klar om du blir tatt på senga med regn.

Hvis du skal ha en 20fot +/- som gjør 20-30 knop, er vel utvalget størst med kalesje. Hardtop blir veldig trangt - hvertfall de motorbåtene jeg har vært inni på 26 fot med hardtop er relativt trang. Riktignok kommet endel type Quicksilver 640 Weekender, og Benetau Antarees(?) som er veldig praktisk og enkle - med hardtop. Quicksilvern har jeg vært litt ombord i og har gjort en fin figur :yesnod: Prismessig kanskje litt over - uten at jeg har fulgt med akkurat det markedet.

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Du skriver at dere kommer til å fiske litt. Skibsplast 600 er ikke den båten jeg tenker først på da. Den er da ganske trang på "akterdekket" med langsgående sofa og puter. Vet ikke hvordan dreneringen på 600 er. Er dørken der selvlensende? Tenker da på hvor enkelt/vanskelig det er å bli kvitt fiskeslo og annet som hører til ved fisking. Skibsplast 600 er mer en kosebåt, med ok overnattingsmulighet. Ikke kjent for veldig godt skrog i dårlig vær. Ganske flat i bunnen.

Hva med denne? Her kan du fiske og grise foran http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=32400442

Eller Antares: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=31962152

Askeladden 585 er tilrettelagt for fiske: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=31128493

Disse ligger kanskje litt i overkant på pris. Men det er et tøft marked, og rette tiden av året for kjøp, så det er godt mulig å prute. Men dette er også bare eksempler, så kan du selv se etter billigere/eldre utgaver.

Redigert av Goran (see edit history)

Selco 11`- Yamaha 15 - Hawk 330 - Yamaha 15 - Askeladden 3050 - Johnson 60 - Rio 550 - Johnson 60 Yamarin 4510- 40 hk Yamaha[/b]Skibsplast 690 - 2,8L Mercruiser

Sertifikat: D4 - ROC

Ja, her var det mange gode tips og forslag. :thumbsup:

Flippern var ikke dum nei, samme med Antares'en og Askeladden, hadde ikke tenkt på fiskeslo og gørr nei, så nå fikk jeg enda mere å tenke på. :confused:

Vil jo være litt lettere å kunne gå i land på en strand eller et berg med Flippern kontra Skibsplasten...

Det er vel slik at jo større båten er, jo bedre tåler den bølger?

Må man ha "hjelpemotor" hvis man skal dorge med en 100HK to-takter, mener å ha hørt at de går "sur", det gjør ikke en fire-takter?

Takk for alle svarene, er sannelig godt med litt hjelp. :clap:

Steinar

Stort sett er det slik at større båt takler stor sjø bedre. Men det er alltid et MEN. Noen produsenter lager bedre skrog enn andre.

2-taktere liker seg ikke med timesvis dorging nei. De har en tendens til å bli litt "nedsota"

Men jeg ville ikke fokusert så mye på det, enda. Se først hvilket fiske du liker. Selv liker jeg ikke å dorge rundt, men foretrekker å la strøm og vind føre meg avgårde. Hvis du etter en tid finner ut at dorging er "din greie" så kan du supplere båten med en liten elektrisk motor eller en annen liten og lett motor.

Det beste er hvis du finner en 4-takter. Den tåler slik bruk. Den askeladden hadde en fin kombinasjon synes jeg, i og med at motoren var en nyere 4-takter. Siden du fremdeles har liten erfaring, ville jeg sett litt på løsninger med nyere motor. At båten er noen år gammel, gjør som regel ikke noe særlig. Du får ivertfall ikke driftsstans av det. Får man stadig problemer med motor eller blir utrygg på motoren, så ødelegges gleden med å ha båt, både for deg og familien.

Redigert av Goran (see edit history)

Selco 11`- Yamaha 15 - Hawk 330 - Yamaha 15 - Askeladden 3050 - Johnson 60 - Rio 550 - Johnson 60 Yamarin 4510- 40 hk Yamaha[/b]Skibsplast 690 - 2,8L Mercruiser

Sertifikat: D4 - ROC

Jeg tror at det kunne vært lurt med en 2-trinns plan.

Kjøp først en 18-19 foter ( gjerne eldre ) med nyere 70-90 hesters 4-takt motor .

Båten bør være av de mest vanlig solgte i Norge ( sjekk Finn ) og den SKAL ha vindskjerm og kalesje.

Du skal selge denne videre om 2 år ( enten pga at du og familien ikke er ment å bli båtfolk )

eller at Dere har blitt frelst, og du har nå grunnlag for å å velge den båten egentlig skal ha.

Skjønner, hadde ikke tenkt mange timer med dorging, men bare husker at jeg hadde hørt noe om store 2-takts motorer og dorging.

Er ikke Mercury 125 ELPTO Salt Wather 2004 mod en 2-takter?

Får vel se på 18-19 fots båter også da. :smiley:

Driftssikkerhet på motor er jo veldig viktig, tipper det fort hadde blitt en stopper for båtlivet, hvis man stadig ble plaget med motoren når man er ute...

Motorstopp når man er på vei igjennom Saltstraumen kan ikke være noe særlig.

Da har jeg revurdert typen båt, etter mange gode tips og råd fra dere.

Tror rette båten for oss er en bowrider, der man kan ha kalesjen oppe om det blåser litt.

Ser nå etter båt rundt 150.000.-, må vel ned til 17-19 fots størrelse for å kunne komme ned mot den prisklassen.

Syns Yamarin 5220 så flott ut, men leser at den har veldig lav vindskjerm?, Yamarin 53 og Yamarin 5820 har, etter hva jeg har klart å lese meg fram til, høyere vindskjerm.

Askeladden 535, 515 eller 585, Bella 530 kan også være gode alternativ.

Vet noen hvordan høyden på vindskjermen på disse er?

Er 1.90 høy, så ser for meg at jeg sitter med hodet over skjermen på en 5220. :giggle:

Får ikke endret overskriften på innlegget, burde jeg bare starte et nytt med Anbefaling Bowrider 17-19 fot, prisklasse 100-200k?

Mvh.

Steinar

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...