Jump to content

Hvordan montere defroster ut fra en yanmar 4jm-te?


ranaplast

Recommended Posts

Jeg kunne tenke meg å montere defroster i båten, der står det en 1984-mod Yanmar 4jm-te (50hk turbodiesel). Er dette mulig (slik en dåre kan spørre)? Likeså, hvor stor bør og kan defrosteren være (om montering er mulig). Båten er en Rana 630 TS (dvs. kalesjebåt) Alle konstruktive svar mottas med stor takknemlighet.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Hei!

Jeg har ikke erfaring med defroster og 4JM-TE, men med 4JH-TE. Det kan kanskje komme ut på ett hvis motoren har uttak for ekstern sløyfe for kjølevatnet. Jeg monterte defroster med 4 uttak for varmluftslange (10 Kw typen*). Jeg monterte også en ekstra pumpe i kjølesløyfen fordi jeg var redd for at det ikke var trykk nok da jeg hadde allerede v.v.tank i den samme sløyfen. Imidlertid ikke noe problem, behøvde ikke kjøre pumpa.

*Det finnes også en mindre type med to uttak, men hvis du har plass bør det være ok med 10 Kw. Disse har gjerne vifte med 3 trinn. Stjeler litt varme fra kjølingen på motoren, men min motor hadde i alle fall kapasitet nok for å kunne kjøre viften på fullt.

 

Tilføyet: Du bør montere kraner må motoren på inn/ut slik at du kan stenge om det skulle oppstå lekkasje.

Redigert av Zach (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for det Zach. Jeg skal ikke ha noen bereder i båten, så kanskje det vil være tilstrekkelig trykk i sløyfa. Kan jeg spørre hvor stor båt du monterte denne defrosteren i? Båten min er en kalesjebåt, dvs ingen bakvegg, og i Troms er det ikke veeeldig mange varme dager ila sommeen. Derfor ønsker jeg en tilstrekkelig stor defroster.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...