Edvard Startet 10.Januar.2012 Del på Facebook Startet 10.Januar.2012 (redigert) I sommer kjøpte jeg en Ryds 18 GTS med 135 hk Mercruiser. 4 år gammel, og kjempebra - trodde jeg. Sist jeg var ute gikk alarmen konstant, etter ca et minutt stoppet jeg. Da så jeg at det var kommet metalldeler (!) ut gjennom propellhuset, og de tok i propellen på baksiden. Det var ikke biter av anoden, selv om anoden også delvis ser rasert ut. Det var rustfritt stål, det så ut som "crunchede" biter av en stor stoppskive/stålring med jevnlige huller. Hva dette er, vet jeg ikke. Jeg fikk båten på land, og konstaterte at alarmen skyldtes lite girolje på tank. Dessuten så jeg at magneten på bunnskruen i girhuset hadde relativt mye metallpartikler. Oljen var fin og svart. Jeg har skrudd ned drevet. Har egentlig lyst til å prøve å fikse dette selv. Noen tips til hva jeg gjør? Har forøvrig også hatt noen problemer med tomgang og trottle. Når jeg drar på raskt, hender det at motoren dør. Den går ujevnt på tomgang. Men det er vel en annen sak... Redigert 10.Januar.2012 av Edvard (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
FM 8-12 Svart 10.Januar.2012 Del på Facebook Svart 10.Januar.2012 Ser ut som tæring, oljen skal ikke være svart heller etter det jeg vet. På mitt alpha er oljen grønn Sitér dette innlegget Link to post
68 GT Svart 10.Januar.2012 Del på Facebook Svart 10.Januar.2012 (redigert) Hvordan ser den konede skiven som sitter innen for propellen ut? Var det slakk i propell? Det du fant rester av var garantert bare "fiskesnøre kutteren" en tynn skive på under 1mm med 10-12 utstående firkant tapper,egentlig en totalt ubetydelig feil. Litt skjegg på tappeskruen er normalt,men er det "grus" er det greit å undersøke litt mer I og med at oljen på drevet var svart kan du også regne med at det er en stund siden det ble skiftet plugger også,derav stygg gange og hull under pådrag. Men på en annen side har jeg til gode å kjøre en 3.0 som er lettstartet samt går 100% rent under tomgang og pådrag..... Redigert 10.Januar.2012 av 68 GT (see edit history) Sitér dette innlegget Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........ Link to post
FM 8-12 Svart 10.Januar.2012 Del på Facebook Svart 10.Januar.2012 Hva har plugger med giroljen på drev å gjøre? Sitér dette innlegget Link to post
68 GT Svart 10.Januar.2012 Del på Facebook Svart 10.Januar.2012 Hva har plugger med giroljen på drev å gjøre? Nææææææ,du er jo faktisk inne på noe der. Er som regel en sammenheng,er man sløv med drevolja,er man som regel sløv med andre ting også......Blant annet plugger. Dette er min erfaring. Sitér dette innlegget Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........ Link to post
FM 8-12 Svart 10.Januar.2012 Del på Facebook Svart 10.Januar.2012 Aha da tok jeg den :-) Sitér dette innlegget Link to post
Edvard Svart 11.Januar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Januar.2012 (redigert) Hei igjen, jeg må presisere; plugger, pluggkabler og motorpakninger har jeg byttet. Har også skrudd opp samtlige dyser, alt OK. Fuelfilteret mener jeg også jeg har sjekket. Når det gjelder drevet, fikk jeg metall ut gjennom drevet samtidig med at jeg for første gang fikk indikasjon på lav girolje. Dessuten var del en del spon på bunnskruen. Da tenker jeg at det er en stor sannsynlighet for at tetninger i drevet lekker, og at jeg dermed må ta full overhaling av drevet..... Men det er ikke vann i oljen. Kanskje ikke relevant? En ting til; jeg sier at oljen var svart. Det er vel en overdrivelse. Oljen var fin, den var ikke grå. Redigert 11.Januar.2012 av Edvard (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.