Jump to content

Tollavgifter på motordeler


emmis

Recommended Posts

Henter du selv må du betale både svensk og norsk mva men jeg tror nok mange gambler på å snike seg unna den norske...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

  • Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner
Link to post
Om delene sendes eller du frakter de selv har ingen avgiftsmessig betydning.
Joda, om delene sendes kan du handle uten svensk MVA. De har ikke lov til å la være å ta MVA om du henter delene selv for da har de ingen garanti for at varene virkelig forlater Sverige. Norsk MVA skal uansett betales når varene kommer inn i Norge og MVA beregnes av totalkost inkl. frakt.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

  • Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner
Link to post

Joda, om delene sendes kan du handle uten svensk MVA. De har ikke lov til å la være å ta MVA om du henter delene selv for da har de ingen garanti for at varene virkelig forlater Sverige. Norsk MVA skal uansett betales når varene kommer inn i Norge og MVA beregnes av totalkost inkl. frakt.

Det er riktig men du skal ikke betale svensk MVA. Den får du refundert når norsk MVA er betalt.

Link to post

Er vel ikke motoreffektavgift på motorblokk eller motor generelt.

 

Har aldri betalt det på bilmotorer eller delebiler med motor i.

 

Det betaler en kun når bilen registreres, så det må vel være likt på båtmotorer .

Importerer du en marinemotor eller en blokk til en sådan og den f.eks. kan yte hhv. 180, 220, 250 eller 270 hk skal det ved innførsel betales avgift for den høyeste effekten! Mellomlegget kan refunderes når den ferdige motoren har lavere effekt enn det er betalt avgift for. Men importerer du en bilmotor og mariniserer denne for eget privat bruk slipper du avgift.

Link to post

Det er riktig men du skal ikke betale svensk MVA. Den får du refundert når norsk MVA er betalt.

Det er riktig at regelverket tillater dette, men det er ikke sikkert at enhver liten kiosk er villig til, eller gidder å gjøre det papirarbeidet som skal til for å ordne dette for deg. Så for sikkerhets skyld: spør og avtal på forhånd.

 

Ellers kan man vel ta inn varer for inntil 3000 NOK uten å momse, eller inntil 6000 NOK om man har vært ute av Norge i 24 timer eller mer.

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post

Importerer du en marinemotor eller en blokk til en sådan og den f.eks. kan yte hhv. 180, 220, 250 eller 270 hk skal det ved innførsel betales avgift for den høyeste effekten! Men importerer du en bilmotor og mariniserer denne for eget privat bruk slipper du avgift.

 

 

Unnskyld orbruken men du er litt "dum" hvis du importerer blokken som marinemotor... som du og nevner ALLTID innfør motorblokker som lastebilmotorer eller til amcar hvis det er gm blokker... ingen hk helt lovlig...

 

Eks renoverer du en mercruisermotor med ødelagt blokk, importer som nevnt over og sett sammen, mercruiser bla har egene motornummere for marinemotorene som du setter på nye blokken... og så er motoren lovlig marinemotor igjen.

Motoren du renoverer er allerede bet avgift for så idioti å betale den 2 ganger.

Båter som krever ce må og ha motorer med det og da må du desverre betale hk hvis du ikke gjør som beskrevet over som er en billig måte å slippe unødig avgifte lovlig...

Følger man litt med er det ofte motorer tilsalgs med defekter som fåes billigt, kamerat fikk nettopp kjøpt en 2010 mod mercruiser mpi av forsikringsselskap for 4000kr , ny blokk bestilt fra statene for 10000kr pluss nye lagere, ringer og pakninger og har da en 2010 motor til verdi mellom 100000-150000kr for 20000kr selvkost som han kan importere en ny båt uten motor og sette denne i lovligt og tjene en haug penger :thumbsup:

Redigert av bukt (see edit history)
Link to post

Joda, om delene sendes kan du handle uten svensk MVA. De har ikke lov til å la være å ta MVA om du henter delene selv for da har de ingen garanti for at varene virkelig forlater Sverige. Norsk MVA skal uansett betales når varene kommer inn i Norge og MVA beregnes av totalkost inkl. frakt.

 

Du må melde deg i tollen ved grensepassering og få utførselspapirer og/eller få stemplet fakturaen. Så skal du sende dette til den svenske forhandleren og han skal da refundere den svenske momsen til deg.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...