Caramba Startet 10.Januar.2012 Link til dette innlegget Startet 10.Januar.2012 For design av 106% fokk vil seilmakern vite om denne skal skjøtes på innside eller utside av vantene. Alternativer: 1. Skjøting på innside og trolig måtte mekke til en ny skinne foran eksisterende genoaskinne. Skjøtepunkt på original genoaskinne ligger ca 30cm bak røstjernet. 2. Skjøting på innside og få sydd underliket 25cm høyere en alt 1. Kan da benytte eksisterende skinne og ha mulighet til innhal/inntrekk. 3. Skjøting på utsiden og få en 3’er som har lenger underlik. Kan da benytte eksisterende skinne, men vil ikke ha mulighet til innhal/inntrekk. Hva er best ? Sitér dette innlegget Link to post
Kristian_H Svart 10.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2012 syntes vi må få vite litt mer om seilet, stoff, hvilken seilmaker det er og hvordan du seiler. Jeg ville si at alternativ 2 er best om fokka er av et eksotsik materiale som ikke strekker seg mye. om stoffet strekker seg, eks dacron ville jeg valgt alternativ 1 Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 10.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2012 Vil det ikke være en tanke å få sydd fokka slik at den akkurat ikke når til vantene?. Det vil gi flere muligheter for skjøting av seilet uten at det betyr all verdens for seilarealet sammenlignet med 106%? Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Caramba Svart 10.Januar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2012 (redigert) Ok Mer info Boding G2 membran fokk, fiber type VECTRAN/ TECHNORA 1 taft Vertikale og horisontale spileposer. Skal seiles når genoa 1'ern blir for stor, hovedsakelig i regatta. Har liten erfaring med 3'er, mulig jeg vil bruke seilet også til tur. Redigert 10.Januar.2012 av Caramba (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kristian_H Svart 10.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2012 hvis den skal brukes når 1ern blir for stor bør den skjøtes på en måte så den kan strammes mye, hvis den blir for dyp blir det veldig feil. Å bruke 3ern på tur ville jeg anbefale, er mye lettere for dere, og du sparer 1ern for mye slitasje. Sitér dette innlegget Link to post
JGH Svart 10.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2012 Eg får ikkje så effektiv seiling når eg har forsøkt å skjøte på innsiden med 3eren, går muligens litt høyere, men taper fart. Blir det for liten glipe mellom seila? Sitér dette innlegget BOAT = Bail Out Another Thousand Link to post
Sun Flyer Svart 10.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2012 Gå for en løsning med innhal. Gir vesentlig ekstra høyde. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Caramba Svart 11.Januar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2012 Framtia: Alternativ 1 og 2 har begge en så liten fokk at en ikke når til vantene. Jeg tenker å gå for alternativ 1, får da best seil design. Må eventuelt utføre noe mekking med skinne forlengelse eller skinne på hyttetaket hvis det viser seg at det blir behov. Utregningen til Boding tilsier at skjøtepunktet for alternativ 1 blir rett ved røstjernet. Sitér dette innlegget Link to post
Odmar Svart 11.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2012 hva for båt er det? Sitér dette innlegget Jo fler leketøy, jo bedre... Link to post
Caramba Svart 11.Januar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2012 Det er en 2006 mod Bavaria 33 Cruiser Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 11.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2012 Prøv å åpne seilet litt mer i akterliket når du bruker innhal. Og hvis det er litt lite vind, må du passe på at forstaget er slakt og at fallet ikke for stramt. Hvis seilet er slitt funker det dårligere òg. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Kristian_H Svart 11.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2012 siden du har en bavaria bør sikkert fallet også byttes siden fokka er i et materiale som ikke strekker seg så mye. Hvis fallet strekker seg mister du mye av efekten og det blir mer press på fallet ettersom seilet ikke strekker seg det minste. Sitér dette innlegget Link to post
Caramba Svart 11.Januar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2012 Kristian_H: Begge fall er byttet ut med Dyneema for to år siden,har skrevet litt om mine oppgraderinger på Bavariaen tidligere. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 11.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2012 Spill en Mulligan. Ei skinne på innsida av røstjerna og en på utsida. Den på innsida står symmetrisk bak vanta. Den på utsida står fra røst jerna og akterover. Sitér dette innlegget Link to post
Kristian_H Svart 11.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2012 Da har du fall så det holder, de som er standard på bavaria er ikke av ypperste kvalitet akuratt Sitér dette innlegget Link to post
ravddo Svart 13.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2012 Det blir jo en avegning hvor høyt skjøtepungtet skal være. Til ren kryss så lavt som mulig men da må skjøtepungtet reguleres mye fram ved skarp slør. Nå er jeg ingen ekspert på Bavaria Cr men min erfaring tilsier at de går best når man lar di få gå med god fart uten å presse høyde. Seilte nyttårseilasen i fjor med en Bavaria 40cr der vi brukte en X-35 fokk da det blåste mye. Ble nesten som en genoa 4 i størrelse og båten gikk best når vi seilte uten å presse høyde. Alle lo av oss med standard rullestorseil uten spiler,men vi ble snytt for 3 plassen med 1 båtlengde Skjøter man genoa 3 inn mot masten blir også spalten liten mellom storseil og fokk. Dette krever mere av storseil og rormann å utnytte. På båter med dype smale kjøl og rorprofiler (og god rormann) kan bedre utnytte smalere skjøtevinkler. Ved å bruke innhaler er det ikke bare høyden man regulere men også forholdet med genoa og storseil. I lite vind skal skjøtepungtet inn og i mere vind ut for å åpne spalten mellom storseil og genoa. Går en Bavaria 34cr her på sørlandet uten noe ekstra skjøteskinne men med 3 er og genoa 1. Den er ikke lett å følge for de fleste jevnstore på LYS og båtfart. Sitér dette innlegget www.teamzephyr.blogspot.com Link to post
Caramba Svart 13.Januar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2012 ravdoo: Enig med det du skriver. Først fart så høyde og til slutt innhal (hvis det ikke blåser mye) Går derfor for å forlenge eksisterende skinne og ikke montere skinne på hyttetak. Skøtehjørnet blir nå ca 45 cm over dekk med skøting ved røstjernet, skal eksisterende skinne benyttes må skøtepunktet heves 20-25cm. Dette blir i meste laget for et regattaseil. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.