Kleret Startet 11.Januar.2012 Link til dette innlegget Startet 11.Januar.2012 Ved fisking er det aktuelt å la motoren gå i timesvis på tomgang. Berre når motoren går til og frå fiskeplassen og transport mellom ulike fiskeplassar, får motoren normaslt turtall. Sjølv har eg hatt erfaringar med ein Yanmar 3QM30 frå 1981. Med denne har eg kunna brukt på timesvis på tomgang utan at det har resultert i vanskar av noko slag. Motoren er framleis i fin stand. På transport til og frå fiskeplassen går motoren i normalt turtall ca 2000. Meir turtall treng ikkje motoren for å få snekka i marsjfart. Etter å ha vurdert ein raskare fiskebåt som og med større motorar har eg lese at turbolada og ladeluftkjølarar på moderne dieselmotorar skal vera ein utfordring når på tomgang. Eg er svært interessert i erfaringar som brukarar av nye Yanmar motorar i serien 4 LH eller JH serien har med tanke på mykje fisking og utstrakt tomgangskjøring. Har dette noko konsekvensar for motoren og korleis vert motoren brukt for eventuelt å unngå problem. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 11.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2012 Kjenner og vet om mange med LH 144-222 hk motorer i speedsjarker. Disse motorene tåler det meste & når ikke fiskerene greier å knekke disse motorene så må de være bra. Mange kjører disse motorene 6-10 000 timer før de selger motorene videre og setter inn ny. Det finnes jo større uslitelige steinknusere som går 10 000 vis av timer, men disse passer ikke i mindre lette speedsjarker. Det er selvfølgelig en forudsetning at motorene kjøres friskt i blant, ingen motorer med ladelufykjøling trives med kun tomgangskjøring. Sitér dette innlegget Link to post
rogeri Svart 11.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2012 Har selv hatt motor i LH serien (HTE) og brukt båten til aktivt hobbyfiske, uten noe som helst problem. Er nok sikkert lurt å belaste motor etter endt fisketur, da det lett kan samle seg sot i turbo og avgasskanaler. Har derimot hørt at enkelte motorer med intercooler, husker ikke merke,hadde problemer med lengre tids tomgangskjøring. Var visst noe med kondensering fra intercoolern om jeg ikke husker feil. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 11.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2012 Ved tomgangskjøring trenger man varm luft i forbrenningskammeret for å få en brukbar forbrenning. Kald luft gir en dårligere forbrenning og lavere temperatur i brennkammeret. Ideelt sett burde man hatt forvarmet ladeluft ved tomgangskjøring ( slik som kaldstart funksjonen til LP motorene) Sitér dette innlegget Link to post
TwinCab Svart 11.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2012 I en svensk bruksanvisning for 4LH (som ligger i dokumentarkivet til båtplassen) står det bla. følgende: När motorn körs med låg tomgångshastighet (under 1000 varv/min) under en längre tid (längre än 2 timmar), tenderar kolavsättninger och bränsleavsättninger att ansamlas på grund av dålig färbränning. Kör motorn med et varvtal högre än 2500 varv/min en gång varannan timme när motorn har gått på tomgång en längre tid Sitér dette innlegget Link to post
lgboat Svart 11.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2012 Og jeg fikk i sin tid til råd av Yanmar ikke å ligge i 2700 som marsjfart. Skal ligge i 3000 sa jeg, og ble det bifallt som noe av det beste jeg kunne gjøre for den motoren (4LHA STP). Ruslefart er i 1200 forøvrig. Aldri problemer med koksing e.l. på 8 år. Sitér dette innlegget Link to post
terron Svart 11.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2012 (redigert) Har 4LHA som har rundet 1000 timer, uten nevnte problemer med koksing/soting eller annet. Og denne har maaange ganger ruslet både 4 og 6 timer på tomgang. Men samtidig så lar jeg den minimum 1 gang pr. 10 driftstimer få gå på maks i minimum 15 minutter. Ble anbefalt dette av yammar for noen år siden, og det har i hverfall funket for meg. For et par år siden så lå det også et "informasjonsskriv" på yanmars hjemmesider hvor det stod en del info om nevnte forhold, og at "vi båteiere" generelt alt for snille/forsiktige med våre yanmarmotorer. Alle motorer har gödt av å få gå litt på maks (med belastning) innimellom, og dette skal de selvfølgelig tåle. Men samtidig skal man være litt varsom med å kjøre for mye rundt det turtallsområde hvor turboen begynner å "virke", men samtidig ikke har skikkelig guffe. På 4LHA så ligger dette turtallet fra 1600 til 2000 omdreininger. Redigert 11.Januar.2012 av terron (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
APS Svart 9.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2012 Har same erfaringane med min 4LHA-STP 222 motor. Den er no gått 950 timar og har alltid vore køyrd på max turtall 3-4 min 32-3400 omdr, før eg kjem i hamn. Desse motorane har berre godt av å gå på raske omdreiningar med belastning, og særleg gjeld det dersom motoren går mykje på tomgang. Eg brukar 2600- 3000 omdr. som marsjfart og då gjer båten 14-17 kn. Har funne ut at ved 2700 omdr. er den best på dieselforbruket. Det som er minst like viktig er at ein passar på at motoren får varme seg opp til min. 70 gr. på lavt turtall med belastning før ein gir på. Stor omdreining med kald motor er direkte skadeleg. Eit tips kan også vere å skylle turboen med såpevatn med påfølgjande skylling av reint vatn medan motoren går. Ein gamal maskinist sa at han brukte knuste nøtteskall som han lot suge inn i turboen. Dette har eg ikkje prøvd, men såpe og vatn har eg brukt og det fungerer fint. Sitér dette innlegget Link to post
Kiekhaefer Svart 9.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2012 Det største problemet med LH serien er en termostat som åpner på 70'C dette er for lite etter min mening,den burde ikke åpne før på 80'C da hadde forbrenningen vert mye finere, men i klassisk Yanmarstil så nekter importøren å levere andre termostater enn 70,til tross for gjentatte forespørsler i fra Yanmar sine egne forhandlere. I kalde Skandinaviske farevann vil en 70' temostat gi for lav temp på motoren ved sakte kjøring. Sitér dette innlegget Link to post
M/S AIOLOS Svart 10.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2012 (redigert) Og jeg som bare rusler rundt nær sagt på tomgang med min 66hk, kanskje ikke rart det røyker når jeg først gir ørlite gass. Bør vel neve at jeg fikk så hatten passet av verkstedet: du har jo daukjørt motoren sa den meget usympatiske herren .Ellers så har jo Kleret fått svar på sine spørsmål ser jeg. Redigert 10.Mars.2012 av M/S AIOLOS (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bjarne R Svart 10.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2012 (redigert) Hei. Jeg har 4lh-hte(135hk)den har no kjørt over 3000 timer uten noen problem med soting. Kjører i ca1500 omd til vi når vel 40 grader, og så på ca 3100-3200omd på marsjfart. Ble anbefalt av verksmester hos Harstad marina om og ligge ca 1oo-200 omd av max turtall. Da er også diesel forbruket mest økonomisk ca 11-12 liter i timen. Prøvde en gang og ligge på 2900omd og forbruket økte til over 15 liter i timen. Redigert 10.Mars.2012 av Bjarne R (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
M/S AIOLOS Svart 10.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2012 Jeg er knapt i nærheten av 1500 med min motor , har all verdens tid tydeligvis noe jeg får svi for når jeg en skjelden gang drar til litt (ca1500 ) Sitér dette innlegget Link to post
Bjarne R Svart 11.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2012 Hei. Til Verado. Finnes det termostater som åpner på 80 grader som passer moterene da? Og hvordan blir dette bedre? Hilsen Bjarne Sitér dette innlegget Link to post
Kiekhaefer Svart 11.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2012 (redigert) Nei jeg vet ikke om det finnes 80'c termostater.Jeg hadde tidligere en båt med en LHA på 184 hk, det som var irriterende var at ved lengre tids tomgangskjøring (fisking) var at temperaturen på motoren gikk ned i 60'c og den ble merkbart surere, på marsjfart ble tempen aldrig over 72'c. Dette er for lavt etter min mening. Jeg kjenner til flere med LY motorer som har røykproblemer og det er mange som mener at en termostat med høyere oppningstemperatur vil kunne løse mye av disse problemene. Men Yanmar blånekter på att så er tillfelle og leverer kun en type termostat uansett hvor du er i verden,selv om vi vet at i kalde farevann kan en varmere termostat kan vere på sin plass. Redigert 11.Mars.2012 av Verado (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 11.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2012 Redningsselskapet har en hel del korpsbåter med 6LY motorer. De har erfart urovekkende kort levetid på noen av disse, ned i 3-4tusen timer. Det er gitt instruks om at motorene skal kjøres godt varme på høyt turtall etter lange slep (lav belastning over mange timer), at man skal kjøre motorene rolig før man stopper de samt at et par skøyter prøver ut et dieseladditiv som heter BTU. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 11.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2012 Du som har så inngående kjennskap til RSRK, hva var det med den D6-435 som havarerte. Det må ha vært særs urovekkende med den første båten med D6 ikke klarte mer enn 400 timer før havari og motorbytte. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 11.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2012 Men Yanmar blånekter på att så er tillfelle og leverer kun en type termostat uansett hvor du er i verden,selv om vi vet at i kalde farevann kan en varmere termostat kan vere på sin plass. Det forstår jeg godt at de nekter. Termostaten åpner på 71grader uansett hvor i verden du befinner deg i. Om det er 2 grader eller 30 grader i sjøen spiller ingen rolle, den åpner på 71grader lell. Yanmar termostatene åpner på 71grader og har full åpning på 85grader. Før termostaten åpner går kjølevæska i bypass og sirkulerer lokalt i motoren, den går ikke ut i varmeveksleren i det hele tatt. De tallene du opererer med tyder på noe feil, sannsynligvis med termostat eller pakning mot bypass som ikke tetter. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 11.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2012 (redigert) Det må ha vært særs urovekkende med den første båten med D6 ikke klarte mer enn 400 timer før havari og motorbytte. Har ikke hørt om, men har hørt at neste båt i serien har samme motor. Jeg synes vel det er rart med fritidsrata motorer til slikt bruk Tror ikke du skal overdrive kjennskapen min Redigert 11.Mars.2012 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 11.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2012 Tror ikke du skal overdrive kjennskapen min Nei kanskje ikke, men. Hva er det som skjer med 6LY motorene da, hva er det som havarerer ? Dette er jo motorer som lar seg overhale. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.