Kaptein_Kaos Startet 11.Januar.2012 Link til dette innlegget Startet 11.Januar.2012 Hei ! Jeg har et spørsmål angående lading, saken er den at begge mine startbatterier er plutselig blitt dårlige, og jeg prøver og tenke ut en mulig årsak.. Jeg har en 40A landstrømslader med 3 ladeutganger, disse går til følgende: utgang #1 går til forbruksbatterier, utgang #2 og 3 går til stb og bb startbatteri. Lading fra dynamoer går til en skillediode og videre fra den til start/forbruksbatterier. Jeg har Ladac 1204 montert på en dynamo, sensingen er koblet opp mot forbruksbanken. Det jeg har gjort meg opp av tanker er at det muligens kan være sånn at laderen "senser" tilstanden på forbruksbanken, og justerer seg inn i forhold til dette, det vil vel si at alle andre batterier tilkoblet samme lader vil få samme behandling ? Hadde det optimale vært og hatt en egen lader for hver enkel batteribank ? Kom med forslag til forbedring dere som har greie på dette ! Mvh: Kaptein_Kaos Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 11.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2012 Eg trur min lader, leverer forskjellig volt på sine to utganger. Men korleis den avgjer kva som er er riktig til hvilken utgang iht batteritype, det veit eg ikkje. Er forbruksbatteriene koblet sammen etter skillediode fra dynamoen? Slik forstod eg det... Og då vil de to startbatteriene ha samme betingelser, om det dukker opp en feil på eine batteriet, så kan det ha trekt ned det andre kanskje? Min lader har også sensor bare på forbruksbanken. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
JRK Svart 11.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2012 Hei, Her kan det sikkert være mange mulige feilkilder, men her er en. Normalt belastes forbruks banken mye mer en startbatteriene. Når dette skal lades senser ladac'en på forbruksbatteriet. Om denne trekker mye strøm og du har for lite kvadrat på ledningen så vil det oppstå et spenningsfall mellom dynamo og forbruksbank. Ladac'en regulerer opp spenningen slik at batterispenningen til forbruksbanken er 14,4. Da er kanskje dynamospenningen 15V. Startbatteriene er oppladet på et øyeblikk og når strømmen går ned vil spenningen være lik den på dynamoen. Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 11.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2012 Hvis du begynner med å ta en titt nedi batteriene. 1. Er det vann på batteriene? 2. Er det noen små hvite flekker på toppen av blyplatene? 3. Kan du se noen mekaniske skader på platene i form av at platene eller separatorene er litt vrengte / bølgete i formen? Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 11.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2012 bruk EX godkjent lykt..... Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Kaptein_Kaos Svart 11.Januar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2012 Eg trur min lader, leverer forskjellig volt på sine to utganger. Men korleis den avgjer kva som er er riktig til hvilken utgang iht batteritype, det veit eg ikkje. Er forbruksbatteriene koblet sammen etter skillediode fra dynamoen? Nei, det er ingenting som er sammenkoblet ved/etter skilledioden, alt har egne inn/utganger. 2 innganger, 3 utganger. Kan noen bekrefte at det finnes ladere som gir forskjellig lading på de forskjellige utgangene, jeg trodde at en fikk samme lading på alle utganger på slike ladere, men jeg er bare en novise innen dette... Kaptein_Kaos Sitér dette innlegget Link to post
Kaptein_Kaos Svart 11.Januar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2012 Ta en titt nedi batteriene. 1. Er det vann på batteriene? 2. Er det noen små hvite flekker på toppen av blyplatene? 3. Kan du se noen mekaniske skader på platene i form av at platene eller separatorene er litt vrengte / bølgete i formen? 1 Det er tilstrekkelig med vann på samtlige celler. 2 Klarte ikke og sen noen hvite flekker nedi, men det var vanskelig og se ordentlig med gjennskinn fra lykta.. 3 Syntes nok at det kunne se litt "bølgete" ut mellom platene. Er dette et dårlig tegn ? Kaptein_Kaos Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 11.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2012 (redigert) Nei, det er ingenting som er sammenkoblet ved/etter skilledioden, alt har egne inn/utganger. 2 innganger, 3 utganger. Kan noen bekrefte at det finnes ladere som gir forskjellig lading på de forskjellige utgangene, Om så var tilfelle så hjelper det deg lite for nå er vel problemet relatert til din båt, din lader osv. Men nei, vanlig er at det bare sitter en spenningsregulator i en lader selv om den har flere utganger. Mer vanlig er det at utgangene kan være strømbegrenset. Redigert 11.Januar.2012 av Ole Petter (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kaptein_Kaos Svart 11.Januar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2012 Om så var tilfelle så hjelper det deg lite for nå er vel problemet relatert til din båt Mer vanlig er det at utgangene kan være strømbegrenset. Er det da slik at det beste er og ha en egen lader til startbatteriene og en egen til forbruksbanken ` Kaptein_Kaos Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 11.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2012 (redigert) Man skulle tro at ladespenning avhenger av fyllingsgraden på de respektive "batteripakkene". Om du forsøker å bytte om på uttakene for å verifisere om du fortsatt har de samme spenningsforskjellene på de samme batteriene?? Redigert 11.Januar.2012 av mateco (see edit history) Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
logget av Svart 11.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2012 Er det da slik at det beste er og ha en egen lader til startbatteriene og en egen til forbruksbanken ` Kaptein_Kaos I en fritidsbåt med felles minus for alle batterier er det ikke behov for flere ladere da en vanlig marinelader normalt ordner dette greit. (les at det neppe er årsaken til ditt problem). Men svaret på problemet ditt er normalt å finne i batteriene, spesielt på grunn av at du beskriver problemet som å gjelde begge startbatteriene. Det er ingen grunn til å begynne med ”blue sky thinking” (plukke problemer ut av det blå) før man har sett på batteriene for å finne ut hva som er den mest sannsynlige årsaken og feilkilden. Om du ikke har sett på kalenderen så er det vinter nå, og om startbatteriene dine har blitt utladet så kan de enkelt og greit ha blitt frostskadet, -og det ser man jo om du tar en titt nedi cellene. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 11.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2012 mitt startbatteri var laaangt nede nå, eg bytta om kabler ut fra skilledioden(eller kva det rælet heiter) og da fikk startbatteriet lading igjenn.... Så i stedet for å kjøre lader inn på den dingsen så går eg rett til batteriene nå,siden lader har fleire utganger. Korleis lading fra dynamo vil fordele seg veit eg ikkje. Eg trur eg skal hive den skille-saken på sjøen å kjøpe noko anna der.... Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.