Jump to content

Har Ladac og landstr.lader, nå er begge startbatterier def. Årsak?


Kaptein_Kaos

Recommended Posts

Hei !

Jeg har et spørsmål angående lading, saken er den at begge mine startbatterier er plutselig blitt dårlige, og jeg prøver og tenke ut en mulig årsak..

Jeg har en 40A landstrømslader med 3 ladeutganger, disse går til følgende: utgang #1 går til forbruksbatterier, utgang #2 og 3 går til stb og bb startbatteri.

Lading fra dynamoer går til en skillediode og videre fra den til start/forbruksbatterier.

 

Jeg har Ladac 1204 montert på en dynamo, sensingen er koblet opp mot forbruksbanken.

 

Det jeg har gjort meg opp av tanker er at det muligens kan være sånn at laderen "senser" tilstanden på forbruksbanken, og justerer seg inn i forhold til dette, det vil vel si at alle andre batterier tilkoblet samme lader vil få samme behandling ?

 

Hadde det optimale vært og hatt en egen lader for hver enkel batteribank ?

 

Kom med forslag til forbedring dere som har greie på dette !

 

Mvh:

Kaptein_Kaos

 

 

Link to post

Eg trur min lader, leverer forskjellig volt på sine to utganger. Men korleis den avgjer kva som er er riktig til hvilken utgang iht batteritype, det veit eg ikkje.

Er forbruksbatteriene koblet sammen etter skillediode fra dynamoen? Slik forstod eg det... Og då vil de to startbatteriene ha samme betingelser, om det dukker opp en feil på eine batteriet, så kan det ha trekt ned det andre kanskje?

Min lader har også sensor bare på forbruksbanken.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

Hei,

 

Her kan det sikkert være mange mulige feilkilder, men her er en. Normalt belastes forbruks banken mye mer en startbatteriene. Når dette skal lades senser ladac'en på forbruksbatteriet. Om denne trekker mye strøm og du har for lite kvadrat på ledningen så vil det oppstå et spenningsfall mellom dynamo og forbruksbank. Ladac'en regulerer opp spenningen slik at batterispenningen til forbruksbanken er 14,4. Da er kanskje dynamospenningen 15V. Startbatteriene er oppladet på et øyeblikk og når strømmen går ned vil spenningen være lik den på dynamoen.

Link to post

Eg trur min lader, leverer forskjellig volt på sine to utganger. Men korleis den avgjer kva som er er riktig til hvilken utgang iht batteritype, det veit eg ikkje.

Er forbruksbatteriene koblet sammen etter skillediode fra dynamoen?

Nei, det er ingenting som er sammenkoblet ved/etter skilledioden, alt har egne inn/utganger. 2 innganger, 3 utganger.

Kan noen bekrefte at det finnes ladere som gir forskjellig lading på de forskjellige utgangene, jeg trodde at en fikk samme lading på alle utganger på slike ladere, men jeg er bare en novise innen dette...

 

Kaptein_Kaos

Link to post

Ta en titt nedi batteriene.

1. Er det vann på batteriene?

2. Er det noen små hvite flekker på toppen av blyplatene?

3. Kan du se noen mekaniske skader på platene i form av at platene eller separatorene er litt vrengte / bølgete i formen?

 

1 Det er tilstrekkelig med vann på samtlige celler.

2 Klarte ikke og sen noen hvite flekker nedi, men det var vanskelig og se ordentlig med gjennskinn fra lykta..

3 Syntes nok at det kunne se litt "bølgete" ut mellom platene.

 

Er dette et dårlig tegn ?

 

Kaptein_Kaos

Link to post

Nei, det er ingenting som er sammenkoblet ved/etter skilledioden, alt har egne inn/utganger. 2 innganger, 3 utganger.

Kan noen bekrefte at det finnes ladere som gir forskjellig lading på de forskjellige utgangene,

Om så var tilfelle så hjelper det deg lite for nå er vel problemet relatert til din båt, din lader osv.

Men nei, vanlig er at det bare sitter en spenningsregulator i en lader selv om den har flere utganger.

 

Mer vanlig er det at utgangene kan være strømbegrenset.

Redigert av Ole Petter (see edit history)
Link to post

Er det da slik at det beste er og ha en egen lader til startbatteriene og en egen til forbruksbanken `

 

Kaptein_Kaos

I en fritidsbåt med felles minus for alle batterier er det ikke behov for flere ladere da en vanlig marinelader normalt ordner dette greit. (les at det neppe er årsaken til ditt problem).

 

Men svaret på problemet ditt er normalt å finne i batteriene, spesielt på grunn av at du beskriver problemet som å gjelde begge startbatteriene.

 

Det er ingen grunn til å begynne med ”blue sky thinking” (plukke problemer ut av det blå) før man har sett på batteriene for å finne ut hva som er den mest sannsynlige årsaken og feilkilden.

 

Om du ikke har sett på kalenderen så er det vinter nå, og om startbatteriene dine har blitt utladet så kan de enkelt og greit ha blitt frostskadet, -og det ser man jo om du tar en titt nedi cellene.

Link to post

mitt startbatteri var laaangt nede nå, eg bytta om kabler ut fra skilledioden(eller kva det rælet heiter) og da fikk startbatteriet lading igjenn.... Så i stedet for å kjøre lader inn på den dingsen så går eg rett til batteriene nå,siden lader har fleire utganger. Korleis lading fra dynamo vil fordele seg veit eg ikkje. Eg trur eg skal hive den skille-saken på sjøen å kjøpe noko anna der....

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...