kenneth'n Startet 11.Januar.2012 Del på Facebook Startet 11.Januar.2012 Hvor stor dynamo må jeg ha når eg har 2stk 115 amp batterier i båten. Står en Paris-Rhone 14v 50amp nå...!!??? dynamo står i ein Volvo Penta tmad40b motor (165 hk)(defekt dynamo) Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 11.Januar.2012 Del på Facebook Svart 11.Januar.2012 Størrelse på dynamo har lite å gjera med batteristørrelsen, det kjem an på forbruk, og at du har stor nok motor til å driva dynamoen - hvilket du har. Hvis årsaken til ad den dynamoen du har, er overlast, so vil eg meina at ein større er på sin plass. Pass i so fall på å leggja tjukk nok ledning frå dynamoen til batteri. Magne Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 11.Januar.2012 Del på Facebook Svart 11.Januar.2012 Jeg vil forslå en 80A dynamo, da trenger du bare enkel reim og det skulle gi bra lading selv om du utvider batterikapasitet noe. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 11.Januar.2012 Del på Facebook Svart 11.Januar.2012 Jeg mener å ha observert at en del bruker en Iskra 70 ampere dynamo på disse motorene som erstatning for den gamle når denne ryker. (Det er sikkert et billig alternativ). Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 11.Januar.2012 Del på Facebook Svart 11.Januar.2012 Ja, det burde fungere bra. Sitér dette innlegget Link to post
thomas73 Svart 11.Januar.2012 Del på Facebook Svart 11.Januar.2012 Kommentar fra moderator: Innlegget er satt usynlig grunnet unødvendig sitering. Alle må sette seg inn i reglene før man poster innlegg. Størrelse på dynamo har lite å gjera med batteristørrelsen, det kjem an på forbruk, og at du har stor nok motor til å driva dynamoen - hvilket du har.Hvis årsaken til ad den dynamoen du har, er overlast, so vil eg meina at ein større er på sin plass. Pass i so fall på å leggja tjukk nok ledning frå dynamoen til batteri.Magne Hvor mye er tjukk nok ledning? Hva anbefaller du da? Sitér dette innlegget Link to post
snorken Svart 12.Januar.2012 Del på Facebook Svart 12.Januar.2012 Kommentar fra moderator: Innlegget er satt usynlig grunnet unødvendig sitering. Alle må sette seg inn i reglene før man poster innlegg. Hvor mye er tjukk nok ledning? Hva anbefaller du da? 16mm2. Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 12.Januar.2012 Del på Facebook Svart 12.Januar.2012 Kan jeg spørre hva toppturtall er på maskinen din? Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Fusebox Svart 12.Januar.2012 Del på Facebook Svart 12.Januar.2012 (redigert) Vi byttet dynamo i fjor sommer, og havnet på en Valeo 70A. Den passet ikke helt inn i "gaffelen", men måtte files bittelitt i den ene enden for å skli på plass. Vi kjøpte først en Iskra dynamo, som var noe billigere, men der var polariteten byttet om på pinnene, slik at ledningene som lå der fra før, ikke ble lange nok. Det var ikke mye om å gjøre, men når vi lå i en gjestehavn var det begrenset med arbeidsmuligheter. Om du bytter ledninger, eller har lange nok fra før, så er vel (Maritim) Iskra (ca.) 100A et godt alternativ. Ellers, (Mekonomen) Valeo 70A, med litt sliping. Edit: Vi har 2 x 160A forbruksbatteri, men kjører sjelden lenge nok til å lade opp. Redigert 12.Januar.2012 av Fusebox (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
kenneth'n Svart 8.Februar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Februar.2012 tusen takk for mange fornuftige og greie svar.. motoren har et maks turtall på 3600rpm. er det noen som vet forskjellen på en a motor og en b-motor av de aqad40 motorene??? Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 9.Februar.2012 Del på Facebook Svart 9.Februar.2012 ok, takk for svar ang turtall. Forskjellen mellom a og b er at b har bedre kjøleløsningen enn a. Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.