Jump to content

Frostskadet jabsco toalett

JRK

Recommended Posts

Jeg antar dette er et elektrisk toalett

Dette behøver ikke skyldes frostskade. Det kan også skyldes slitte pakninger på/runt motoren. I tilfelle vil et repsett være det du trenger, da får du også ny en enveisventil på utløpet av toalettet.

Skru av motoren i bakkant av toalettet så ser du om det er noen mekanisk skade grunnet frost.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Trenger du denne så har jeg en sådan liggende (ikke tvist) som du kan få billig.

Send meg en meldig hvis det er aktuelt

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Jeg antar dette er et elektrisk toalett Dette behøver ikke skyldes frostskade. Det kan også skyldes slitte pakninger på/runt motoren. I tilfelle vil et repsett være det du trenger, da får du også ny en enveisventil på utløpet av toalettet. Skru av motoren i bakkant av toalettet så ser du om det er noen mekanisk skade grunnet frost.

Det samme tenkte jeg.

Jeg hadde samme problemet første dagen i ferien i år. Det viste seg å være en tetning på akslingen til pumpen som var sliten.

Mvh
Simon

Vårt toalett fra 2005 trengte bytte av pakningene i fjor sommer, så det kan godt være dette som trenges hos deg også.

198771F-p.gif

Det er ofte tetningen på motorakslingen som lekker, se pos. 19 på tegningen. For å få byttet denne må du av med mutteren i enden av akslingen (etter at motoren er løsnet fra toalettet), pos. 14. Denne mutteren har tommemål, jeg mener det var 3/8 tommer, og du trengeren kopp for å komme til. Du må også ha en passende umbrakonøkkel for å løsne festeskruen i pos. 17. Også denne har tommemål.

Repsettet inneholder for øvrig pakningen rund motoren (pos. 18), pakninger for skruene som fester motoren (pos. 21) og "jokerventilen" (pos.11).

Det er trangt nok bak toalettet, men etter å ha løftet av dekselet over motoren er det rimelig greit å komme til motorens fire festeskruer med et ikke alt for langt stjernejern (phillips #2). Hos oss er ledningene så pass lange at det er mulig å løfte motoren opp over toalettet slik at det er mulig å komme til for å demontere nødvendige deler.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Det var nr 19 som lakk hos meg også. I tillegg lakk det mellom "jokerventilen" og nr 12. Dette var på grunn av langt fremskreden urinstein fra forrige eier. Denne byttet jeg ikke, men kjørte eddiktrikset for å fjerne det.

Kan legge til at jeg løsnet skruene som festet dassen til dørken. Da var det lettere å komme til pumpen på baksiden.

Mvh
Simon

• 1 år senere...

bilde

Har merket de enkelte delen i del nr 3 med med nummer (rødt).

Nr 1 er kon i enden, du trer denne inn i gummitettning nr 2 - nr 3 har jeg ikke på min kobling ( kanskje ett avstandsstykke? ) . Nr 4 er en mutter som du skrur på nr 1.

Når du har satt dette "løslig sammen" så setter du det i hullet i toalettskåla og trekker til mutteren ( nr 4 ), da vil konen på nr 1, presse ut gummien på nr 2 slik at det blir tett.

For å klare å skru mutteren godt nok fast til nr 1, så er det laget noen tapper innvendig i nr 1 som du må ha ett "spesialverktøy" til for å holde i mot. Dette verktøyet kan du lage av ett kobberrør som du filer noen spor i.

Dette er til ett TMC-toalett, men mener at det er samme fremgangsmåte på Jabsko

bilde

bilde

Den 90 graders stussen er gjenget innvendig og etter at du har skrudd fast den store mutteren trer du på gummi o-ring (nr 5) på nr 1 og så skrur du stussen inn på nr 1 og tilpasser slik at du får rett retning på stussen. Det er bare den sorte gummitetningen ( nr 2 ) og nr 1 som står i hullet i toalettskåla

bilde

Beklager dårlige bilder

Her er "spesialverktøyet" klar for bruk:

bilde

Redigert av Hafrsfjord (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...