JRK Startet 11.Januar.2012 Link til dette innlegget Startet 11.Januar.2012 Hei, Var å sjekket båten her om dagen. Da hadde det rent blå veske ut fra fundamentet på toalettet. Det var sanitærveske og ikke frostveske. Gikk vel litt for under vinterkonserveringen. Er det andre som har gjort samme tabben slik at de vet hva som har frosset i stykker? Detter er altså et Jabsco toalett fra 2007. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 11.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2012 Jeg antar dette er et elektrisk toalett Dette behøver ikke skyldes frostskade. Det kan også skyldes slitte pakninger på/runt motoren. I tilfelle vil et repsett være det du trenger, da får du også ny en enveisventil på utløpet av toalettet. Skru av motoren i bakkant av toalettet så ser du om det er noen mekanisk skade grunnet frost. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Sitrin Svart 11.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2012 Trenger du denne så har jeg en sådan liggende (ikke tvist) som du kan få billig. Send meg en meldig hvis det er aktuelt Sitér dette innlegget Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350, Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening Link to post
Christel III Svart 11.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2012 Jeg antar dette er et elektrisk toalett Dette behøver ikke skyldes frostskade. Det kan også skyldes slitte pakninger på/runt motoren. I tilfelle vil et repsett være det du trenger, da får du også ny en enveisventil på utløpet av toalettet. Skru av motoren i bakkant av toalettet så ser du om det er noen mekanisk skade grunnet frost. Det samme tenkte jeg. Jeg hadde samme problemet første dagen i ferien i år. Det viste seg å være en tetning på akslingen til pumpen som var sliten. Sitér dette innlegget MvhSimon Link to post
JRK Svart 12.Januar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2012 Hei, Takk til dere begge Christel og Brigg. Ja det er et elektrisk toalett. Da kan det hende jeg har flaks da, og slipper unna med et slikt pakningsett. Får kikke litt i brukermanualen til båten. Mener det ligger en bruksanvisning for toalettet der. Har forresten samme båt som dere, 2007 modell. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 12.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2012 Vårt toalett fra 2005 trengte bytte av pakningene i fjor sommer, så det kan godt være dette som trenges hos deg også. Det er ofte tetningen på motorakslingen som lekker, se pos. 19 på tegningen. For å få byttet denne må du av med mutteren i enden av akslingen (etter at motoren er løsnet fra toalettet), pos. 14. Denne mutteren har tommemål, jeg mener det var 3/8 tommer, og du trengeren kopp for å komme til. Du må også ha en passende umbrakonøkkel for å løsne festeskruen i pos. 17. Også denne har tommemål. Repsettet inneholder for øvrig pakningen rund motoren (pos. 18), pakninger for skruene som fester motoren (pos. 21) og "jokerventilen" (pos.11). Det er trangt nok bak toalettet, men etter å ha løftet av dekselet over motoren er det rimelig greit å komme til motorens fire festeskruer med et ikke alt for langt stjernejern (phillips #2). Hos oss er ledningene så pass lange at det er mulig å løfte motoren opp over toalettet slik at det er mulig å komme til for å demontere nødvendige deler. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Christel III Svart 12.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2012 Det var nr 19 som lakk hos meg også. I tillegg lakk det mellom "jokerventilen" og nr 12. Dette var på grunn av langt fremskreden urinstein fra forrige eier. Denne byttet jeg ikke, men kjørte eddiktrikset for å fjerne det.Kan legge til at jeg løsnet skruene som festet dassen til dørken. Da var det lettere å komme til pumpen på baksiden. Sitér dette innlegget MvhSimon Link to post
JRK Svart 15.Januar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2012 Hei Tusen takk for hjelpen. Dette var jo utrolig bra! Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 15.November.2013 Link til dette innlegget Svart 15.November.2013 Lurer litt på der vanntilførselen går inn i skåla (på baksiden) merket nr.4 (albu).Slangen er jo festet til albuen med slangeklemmer, men hele "kladasen" med pakninger og div. som avbildet, blir dette gjenget/trykt sammen først, og så bare trykt inn i fra baksiden? Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 15.November.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.November.2013 Hei, Det vet jeg ikke. Men det var enkelt å bare løsne slangeklemma som fester slangen (5) I inntaket (4) Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 15.November.2013 Link til dette innlegget Svart 15.November.2013 Greit nok med slangen og slangeklemmene, men jeg tenkte på selve stussen/inntaket/albuen (4) som stikker inn i toalettskålen , er den gjenget/skruet inn, eller er denne sammensatt på forhånd og bare trykket inn? Sitér dette innlegget Link to post
Hafrsfjord Svart 15.November.2013 Link til dette innlegget Svart 15.November.2013 Har merket de enkelte delen i del nr 3 med med nummer (rødt). Nr 1 er kon i enden, du trer denne inn i gummitettning nr 2 - nr 3 har jeg ikke på min kobling ( kanskje ett avstandsstykke? ) . Nr 4 er en mutter som du skrur på nr 1. Når du har satt dette "løslig sammen" så setter du det i hullet i toalettskåla og trekker til mutteren ( nr 4 ), da vil konen på nr 1, presse ut gummien på nr 2 slik at det blir tett. For å klare å skru mutteren godt nok fast til nr 1, så er det laget noen tapper innvendig i nr 1 som du må ha ett "spesialverktøy" til for å holde i mot. Dette verktøyet kan du lage av ett kobberrør som du filer noen spor i. Dette er til ett TMC-toalett, men mener at det er samme fremgangsmåte på Jabsko Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 15.November.2013 Link til dette innlegget Svart 15.November.2013 (redigert) OK Hafrsfjord. Men hva med den 90 grader stussen(innkl.pakn.)(mrk. nr 4 på org. tegn.) som slangen er festet til, blir denne også skruet på dette andre før montasje? Der er vel ingen gjenger i selve toalettskåla? Redigert 15.November.2013 av LM 605 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hafrsfjord Svart 15.November.2013 Link til dette innlegget Svart 15.November.2013 (redigert) Den 90 graders stussen er gjenget innvendig og etter at du har skrudd fast den store mutteren trer du på gummi o-ring (nr 5) på nr 1 og så skrur du stussen inn på nr 1 og tilpasser slik at du får rett retning på stussen. Det er bare den sorte gummitetningen ( nr 2 ) og nr 1 som står i hullet i toalettskåla Beklager dårlige bilder Her er "spesialverktøyet" klar for bruk: Redigert 15.November.2013 av Hafrsfjord (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 15.November.2013 Link til dette innlegget Svart 15.November.2013 Javel Hafrsfjord, da har jeg hele opplegget. Hjertelig takk for fin forklaring med bilder og det hele. Godt der er noen som tar seg litt tid på en fredag ettermiddag til og undervise oss andre. Sitér dette innlegget Link to post
Hafrsfjord Svart 15.November.2013 Link til dette innlegget Svart 15.November.2013 Det er i grunnen nokså enkelt når en har gjort det før...... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.