oddev Startet 11.Januar.2012 Del på Facebook Startet 11.Januar.2012 Har nylig blitt eier av volvo-installasjon, og har problemer med tilten på drevet.. Når drevet står helt i bunn, viser displayet f.eks +8, og for da å kunne tilte opp må jeg holde inne override-knappen. Når jeg da tilter helt ned igjen viser drevet en annen verdi, f.eks +10, eller +5, litt ettersom hva den føler for tror jeg.. Kan dette komme av at sensoren i drevet er løs på et vis? Jeg har forsøkt å søke litt rundt på nettet for å finne ut hvordan dette ser ut, men har ikke blitt noe klokere.. Er det lett å komme til sensoren? Hvordan gjør jeg det eventuelt? -oddev Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 11.Januar.2012 Del på Facebook Svart 11.Januar.2012 Det som er litt spesiellt på DPH er at trimsensoren sitter på innsiden av transom på bolten til babord trimsylinder. Denne bolten skal "låses" til trimsylinderen med en liten unbrakobolt. Styrbord sylinder er motsatt, der er bolten låst til transom. Hvis bolten til babord sylinder ikke sitter fast til sylinderen vil den ikke følge sylinderens bevegelse og vil vise feil. Det er ganske liten bevegelse som skal til.... Kan jo være noe annet også men sjekk dette først. Sitér dette innlegget Link to post
oddev Svart 11.Januar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Januar.2012 Takk for superraskt svar! Da skal jeg få sjekket det! -oddev Sitér dette innlegget Link to post
ray Svart 11.Januar.2012 Del på Facebook Svart 11.Januar.2012 Jeg hadde båt med DP-S drev. Det byttet jeg trimsensoren 2 ganger på 2 år, samme symptomer, Var ikke bedre sa Volvo. Fikk dem på garanti og skiftet selv. Sitér dette innlegget Prosjekt Princess 35 Link to post
DieselDahl Svart 11.Januar.2012 Del på Facebook Svart 11.Januar.2012 DP-S er et annet drev, mere likt Mercruisers Alpha og Bravo. Der sitter sensoren utvendig og får lett inntrengning av sjøvann. Sitér dette innlegget Link to post
Ribtjenester Svart 11.Januar.2012 Del på Facebook Svart 11.Januar.2012 prøv og kalibrere tilten. Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post
oddev Svart 12.Januar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Januar.2012 prøv og kalibrere tilten. Det må jeg vel gjøre etter jeg har identifisert problemet med giveren. Har forsøkt å lese litt på nettet, og i alle kalibreringsprosedyrer jeg finner henvises det til displayet. Jeg har ikke et slikt display i min EVC-installasjon. Det finnes vel endel forskjellige typer/modeller av EVC antar jeg..? Hvordan gjøres i så fall dette? Sitér dette innlegget Link to post
Scand Baltic Svart 12.Januar.2012 Del på Facebook Svart 12.Januar.2012 Min giver var løs. Derfor ble gradene forskjellig hver gang trimmen var brukt. Hadde en som strammet den for meg, veit ikke hvordan han gjorde det, men han sa at det hendte denne løsnet. Har fungert fint etter dette. Du kalibrerer trimmen med bryterene på trimindikatoren. Jeg kan finne frem papirene og forklare hvordan dette gjøres, hvis ingen andre kan hjelpe. Sitér dette innlegget Link to post
skhauge Svart 12.Januar.2012 Del på Facebook Svart 12.Januar.2012 Eg har kalibrerings papirer her på ipad. Kan sende deg på mail. Send en im med mail adresse så sender eg. Sitér dette innlegget Link to post
68 GT Svart 12.Januar.2012 Del på Facebook Svart 12.Januar.2012 Er det spesiell metode å kalibrere sensor på DPH? På andre drev (utvendig sensor) har jeg bare justert og strammet til sensor når instrument viser 0 når antikav på drevet er på linje med båtens bunn. Eller slik at man må aktivere "trailer løft" da trimsylindrene har nådd en viss angitt lengde. Sitér dette innlegget Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........ Link to post
skhauge Svart 12.Januar.2012 Del på Facebook Svart 12.Januar.2012 På DPH kalibrerer man på EVC styrepanel. Ingen skruing så sant alt er som det skal. Kalibrering tar 30sek. Sitér dette innlegget Link to post
68 GT Svart 12.Januar.2012 Del på Facebook Svart 12.Januar.2012 Ok,bare vrir man på knotten på panelet til programmet dukker opp,så tar man det vidre derfra så fremt sensor er fastskrudd? Sitér dette innlegget Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........ Link to post
skhauge Svart 12.Januar.2012 Del på Facebook Svart 12.Januar.2012 Det er en prossedyre/rekkefølge ulike knapper skal trykkes/holdes for å få kalibreringsmode på systemet. Enkelt. Som sagt eg kan sende dette på mail. Har en pdf fil på det. Sitér dette innlegget Link to post
oddev Svart 13.Januar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Januar.2012 Er det denne du tenker på? http://tinyurl.com/8829usf Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 13.Januar.2012 Del på Facebook Svart 13.Januar.2012 kan trådstarter ta noen bilder av sensor etc? hadde vært "artig" å sett hvor denne kompisen sitter... Sitér dette innlegget Link to post
oddev Svart 13.Januar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Januar.2012 kan trådstarter ta noen bilder av sensor etc? hadde vært "artig" å sett hvor denne kompisen sitter... Er for øyeblikket offshore, men skal få tatt bilder og lagt ut når jeg kommer hjem. -oddev Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 15.Januar.2012 Del på Facebook Svart 15.Januar.2012 Her er et bilde av en transom tatt fra babord side, sensoren skal sitte på bolten til babord trimsylinder. Et bilde av trimsylinderen som har gjenger i innfestingen og et lite hull til settskruen (ikke montert) kan sees. Sitér dette innlegget Link to post
oddev Svart 2.April.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.April.2012 Her er et bilde av en transom tatt fra babord side, sensoren skal sitte på bolten til babord trimsylinder. Et bilde av trimsylinderen som har gjenger i innfestingen og et lite hull til settskruen (ikke montert) kan sees. Nå har jeg fått skrudd sensoren av, men denne settskruen som sitter på trimsylinderen blir da sittende fra utsiden? Eller misforstår jeg helt, nå? Sensoren har forøvrig et sekskanthode som passer inn i hullet.. Er delen med sekskanthullet noe som skrus inn inn i gjengene på trimsylinderen? Føler meg temmelig håpløs her jeg sitter å ikke skjønner noe som helt sikkert et fryktelig enkelt :p Takker for alle svar! -oddev Sitér dette innlegget Link to post
Puffin Svart 22.Mars.2014 Del på Facebook Svart 22.Mars.2014 Tar opp tråden igjen. Finns det en verkstedmanual eller lignende som forklarer litt mer rundt tiltsensor. Må drev demonteres for å komme til denne? Skjønner ikke helt plasseringen. Finns det et bilde av selve sensorenheten. Noen som har link til mer informasjon. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 22.Mars.2014 Del på Facebook Svart 22.Mars.2014 Sensoren kjenner på posisjonen til opphengsbolten til babord trimsylinder. Sensoren sitter altså på innsiden av transom. Denne bolten roterer i hullet sitt i transom og er låst fast til øyet i trimsylinderen med en liten umbrakoskrue. Sitér dette innlegget Link to post
oddev Svart 22.Mars.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Mars.2014 Der sitter selve sensoren, inne i båten, som forklart over. Sitér dette innlegget Link to post
Puffin Svart 5.Juni.2014 Del på Facebook Svart 5.Juni.2014 Forstår dette slik at tiltsensoren står på bolthodet til babord tiltsylinder. Denne bolten roterer når man tilter på grunn av settskruen som er på utsiden? Er dette rett eller er det noen som vil forsøke seg på en mer detaljert forklaring? Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 5.Juni.2014 Del på Facebook Svart 5.Juni.2014 Helt riktig. Babord sylinder har settskrue i bolten. Sitér dette innlegget Link to post
ole_propell Svart 15.Juli.2014 Del på Facebook Svart 15.Juli.2014 Hei. Denne ble aktuell for meg i dag da tiltindikator er gått helt amok. Sensor er lokalisert men den settskruen det her snakkes om, står den på innsiden eller utsiden av transom? Og er det noen som kan hjelpe med veiledning i hvordan tiltindikator kalibreres? Sitér dette innlegget Link to post
Helleberg Svart 24.August.2016 Del på Facebook Svart 24.August.2016 Ser at tråden er gammel. Men håper at dere som skrev her fortsatt er på forumet. Har problem med denne sensoren selv. Da det er "umulig" og komme til sensoren og opphengsbolten leverte jeg båten til et verksted som fikser feilen. Nå 1mnd senere er den tilbake. Vil jeg løse det ved å ta ut settskruen ifra utsiden, demontere sensor og bolt ifra innsiden. Remontering med locktite og dra til så er det løst? Kalibrering løser jeg vel manuelt ved å vri på sensoren til den viser -5 som er det jeg setter drevet til ( helt nede) før demontering? Usikker på om det er raskest å løfte ut motoren eller demontere meg ned til sensoren. .. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.