Jump to content

Løs tiltsensor på DPH-drev?


oddev

Recommended Posts

Har nylig blitt eier av volvo-installasjon, og har problemer med tilten på drevet..

Når drevet står helt i bunn, viser displayet f.eks +8, og for da å kunne tilte opp må jeg holde inne override-knappen.

Når jeg da tilter helt ned igjen viser drevet en annen verdi, f.eks +10, eller +5, litt ettersom hva den føler for tror jeg..

Kan dette komme av at sensoren i drevet er løs på et vis? Jeg har forsøkt å søke litt rundt på nettet for å finne ut hvordan dette ser ut, men har ikke blitt noe klokere..

Er det lett å komme til sensoren? Hvordan gjør jeg det eventuelt?

 

-oddev

Link to post
Share on other sites

Det som er litt spesiellt på DPH er at trimsensoren sitter på innsiden av transom på bolten til babord trimsylinder. Denne bolten skal "låses" til trimsylinderen med en liten unbrakobolt. Styrbord sylinder er motsatt, der er bolten låst til transom. Hvis bolten til babord sylinder ikke sitter fast til sylinderen vil den ikke følge sylinderens bevegelse og vil vise feil. Det er ganske liten bevegelse som skal til.... Kan jo være noe annet også men sjekk dette først.

Link to post
Share on other sites

prøv og kalibrere tilten.

 

Det må jeg vel gjøre etter jeg har identifisert problemet med giveren.

Har forsøkt å lese litt på nettet, og i alle kalibreringsprosedyrer jeg finner henvises det til displayet. Jeg har ikke et slikt display i min EVC-installasjon. Det finnes vel endel forskjellige typer/modeller av EVC antar jeg..?

Hvordan gjøres i så fall dette?

Link to post
Share on other sites

Min giver var løs. Derfor ble gradene forskjellig hver gang trimmen var brukt.

Hadde en som strammet den for meg, veit ikke hvordan han gjorde det, men han sa at det hendte denne løsnet. Har fungert fint etter dette.

Du kalibrerer trimmen med bryterene på trimindikatoren. Jeg kan finne frem papirene og forklare hvordan dette gjøres, hvis ingen andre kan hjelpe.

Link to post
Share on other sites

Er det spesiell metode å kalibrere sensor på DPH? På andre drev (utvendig sensor) har jeg bare justert og strammet til sensor når instrument viser 0 når antikav på drevet er på linje med båtens bunn.

Eller slik at man må aktivere "trailer løft" da trimsylindrene har nådd en viss angitt lengde.

Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Her er et bilde av en transom tatt fra babord side, sensoren skal sitte på bolten til babord trimsylinder.

Et bilde av trimsylinderen som har gjenger i innfestingen og et lite hull til settskruen (ikke montert) kan sees.

 

Nå har jeg fått skrudd sensoren av, men denne settskruen som sitter på trimsylinderen blir da sittende fra utsiden? Eller misforstår jeg helt, nå?

Sensoren har forøvrig et sekskanthode som passer inn i hullet.. Er delen med sekskanthullet noe som skrus inn inn i gjengene på trimsylinderen?

 

Føler meg temmelig håpløs her jeg sitter å ikke skjønner noe som helt sikkert et fryktelig enkelt :p

 

Takker for alle svar!

 

-oddev

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Tar opp tråden igjen. Finns det en verkstedmanual eller lignende som forklarer litt mer rundt tiltsensor. Må drev demonteres for å komme til denne? Skjønner ikke helt plasseringen. Finns det et bilde av selve sensorenheten. Noen som har link til mer informasjon.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...
  • 1 måned senere...

Hei. Denne ble aktuell for meg i dag da tiltindikator er gått helt amok. Sensor er lokalisert men den settskruen det her snakkes om, står den på innsiden eller utsiden av transom? Og er det noen som kan hjelpe med veiledning i hvordan tiltindikator kalibreres?

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Ser at tråden er gammel. Men håper at dere som skrev her fortsatt er på forumet. Har problem med denne sensoren selv. Da det er "umulig" og komme til sensoren og opphengsbolten leverte jeg båten til et verksted som fikser feilen. Nå 1mnd senere er den tilbake. Vil jeg løse det ved å ta ut settskruen ifra utsiden, demontere sensor og bolt ifra innsiden. Remontering med locktite og dra til så er det løst? Kalibrering løser jeg vel manuelt ved å vri på sensoren til den viser -5 som er det jeg setter drevet til ( helt nede) før demontering? Usikker på om det er raskest å løfte ut motoren eller demontere meg ned til sensoren. ..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...