Mini Startet 12.Januar.2012 Link til dette innlegget Startet 12.Januar.2012 Asker og Bærum Budstikke Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 12.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2012 Dette blir en utfordring for Lunde Båt og holde fokus på 3 merker som GS, Dufour og Bavaria. Men det blir artig fremover med en tur i Leangbukta og se på båter. Lunde Båt kan service, kunder har de mange av og bør vel også ha grei egenkapital(for det trengs). Men igjen, å holde Bavaria som nr 1 i markdet, samt bygge opp Dufour og GS blir spennende. Men ønsker de lykke til Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
fs Svart 12.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2012 (redigert) Hei Noen formening om hvorfor det har vært så mye turbulens rundt import av Dufour? Det startet vel med Gran-seil for noen år tilbake. Deretter har vel dette agenturet vært på flere hender, Blue Peter nå sist. Mye problemer med Dufour som merke, eller bare tilfeldig dette her? Mener å ha hørt noe vedrørende kvaliteten for noen år siden, men husker ikke helt. Noen som sitter med god Dufour-kunnskap? Forøvrig synes det lite lite gunstig at en importør tar så mye av markedet, da uavhengig av hvor seriøse de enn måtte være på Lude båt... Redigert 12.Januar.2012 av fs (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 13.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2012 Ikke lenge før Dufour kommer til Leangbukta, mer spennende er det når Grand Solei dukker opp. Noen som har hørt noe om det? Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Kaftein ØL Svart 13.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2012 Jeg er spent på hvordan dette går. Enten går det bra for lundebåt sin del eller så går det rett til helvete... Problemet med begge merkene har vært at båtene er levert med endel feil (det er helt normalt på nye båter, men disse båtene er ofte litt vanskeligere å arbeide på, noe som gjør at ting tar mye lengre tid enn på eks. en bavaria). Verftene betaler kun en fast forhåndsgodkjent rate for å få feilene reparert og denne er omtrent alltid mye lavere i antall timer (ofte ned mot halvparten av ant. timer som en jobb faktisk tar. Nødvendig løft av båt, kjøring osv. betales ikke). Dessuten er timesprisen mye lavere enn "norsk timespris". Det innebærer store tap for importørene som de ikke får dekket og når garantitiden på ett eller to år har utløpt er det kun importøren som må ta alle regningene. Dette var nok mye av årsaken til at de tidligere importørene ikke fikk det til. Det er ofte det som gjør at fortjenesten ved å selge en ny båt fort smuldrer opp og ofte blir til minus. Husker vi hadde motorproblemer med en modellserie fra mercruiser. Det var en fohroldsvis enkel del å bytte (når motren er ute av båten vel og merke) og vi fikk derfor kun godkjent 3-5 timers arbeid på disse jobbene. Delene går til innkjøpspris så der er det heller ingen fortjeneste til importør. Problemet var at motorene måtte ut for å komme til, noe som innebar mye demontering. Selve motorfeilen var den minste jobben å utbedre, men all jobben rundt kunne fort ta 20-30 timer. Slike ting innebærer enorme tap for importøren, spesielt når det ofte er de samme svakhetene går går igjen på hver båt og gjør det svært vanskelig å drive båtimport i lengden. Jeg tror også dette i kombinasjon med den strenge kjøpsloven gjør at det er de færreste importørene som klarer seg i det lange løp. Jeg håper lundebåt får til dette, men det forundrer meg ikke om vi leser om et år eller to at det blir en ny importør igjen... Sitér dette innlegget Link to post
Mini Svart 13.Januar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2012 Dette er firmaer som kjenner hverandre over lang tid. Helt tilbake fra tiden før tsunamikatastrofen i Thailand. Detr var lagt planer for et samabeid mellom Lunde båt og Dufour før den julen. Konkursen til D Yachts og at Blue Peter trakk seg ut henger nok svært nøye sammen med de sysnpunkter Kaftein Øl har. Dette rimer med mine opplevelser med D Yachts, Blue Peter og Dufour. Et annet argument som taler for denne samlingen av merker hos Lunde Båt er vel at Grand Soleil, Dufour og Bavaria har samme eier. Sitér dette innlegget Link to post
fs Svart 18.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2012 (redigert) @Kaftein ØL Gode poeng, dette virker logisk. Men hva mener du med følgende, sitat: "Problemet med begge merkene har vært at båtene er levert med endel feil (det er helt normalt på nye båter, men disse båtene er ofte litt vanskeligere å arbeide på, noe som gjør at ting tar mye lengre tid enn på eks. en bavaria)" Mener du at det er lettere å arbeide på Bavaria enn GS og Dufour? Hva mener du egentlig med dette, spesifikt? Og hva angår feilprosent isolert sett, så er vel den tilstede i fullt monn også på Bavaria? Jeg for min del trodde at Dufour generelt (og GS spesielt) er båter av god kvalitet, ett hakk over Bavaria. PS; Jeg ønsker ikke med dette å dra igang ytterligere en Bavariadiskusjon, men Bavaria kommer, i egenskap av sitt store antall, opp som en naturlig referanse selvsagt.... Redigert 18.Januar.2012 av fs (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kristian_H Svart 18.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2012 Hei, det har seg sånn at jeg kjenner begge bak Blue peter veldig godt. Mange av dufourene ble levert med diverse feil, som at det gnistret i masta da man brukte baugpropellen . Gutta hadde mange problemer med Dufour fabrikken, de var veldig kranglete og mente feile måtte utbedres av Blue Peter og ikke de. Å være nyetablert i markedet er nok heller ikke så lett, Lunde har jo mye mer erfaring og importerer flere båter. Mener at Blue Peter gikk konkurs, etter at de hadde solgt alle båtene og de var nesten gjeldsfrie. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 19.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2012 (redigert) Jeg tror ikke det er mer feil på dufour og GS enn det er på jean/bav/bene men de siste årenes forhandlere for disse merkene (spesielt Dufour) har jo hatt det tøft og D-yachts saken var jo rimelig spesiell. De solgte veldig mye båter men reparerte ikke feilene underveis, dermed så var listen lang som et vondt år da de konket. La oss nå si at det selges 100 bavaria og 100 dufour på ett år i Norge, det er småfeil på 70 av hvert merke. Bavaria følger opp og reparerer raskt uten et knyss, dufour gjør ikke det samme. 2år etterpå så er dt 140 duforueiere i markedet som er sinna som en veps. Det blir som å drive butikk og ikke betale regningene etterhvert som de kommer inn, til slutt mister man oversikten og har malt seg inn i et hjørne, folk slutter å handle fordi man ikke følger opp på en skikkelig måte og ballen ruller. Nå er vel også Bavaria litt mer steinalder (i positiv forstand) enn Dufour og kanskje da også enklere å jobbe på, dufour har jo et innerlinersystem fra helv.. vet ikke om bavaria har det men antar at de ikke er i nærheten så trang å jobbe i som en dufour. Mulig jeg tar feil Redigert 19.Januar.2012 av Enzo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 19.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2012 Det blir vel litt spennende å se om Lundebåt klarer å opprettholde sin servicegrad for nå kan det da ikke være penger å tjene på de båtene de selger til de prisene de selger disse til? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Kaftein ØL Svart 19.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2012 @Kaftein ØL Gode poeng, dette virker logisk. Men hva mener du med følgende, sitat: "Problemet med begge merkene har vært at båtene er levert med endel feil (det er helt normalt på nye båter, men disse båtene er ofte litt vanskeligere å arbeide på, noe som gjør at ting tar mye lengre tid enn på eks. en bavaria)" Mener du at det er lettere å arbeide på Bavaria enn GS og Dufour? Hva mener du egentlig med dette, spesifikt? Og hva angår feilprosent isolert sett, så er vel den tilstede i fullt monn også på Bavaria? Jeg for min del trodde at Dufour generelt (og GS spesielt) er båter av god kvalitet, ett hakk over Bavaria. PS; Jeg ønsker ikke med dette å dra igang ytterligere en Bavariadiskusjon, men Bavaria kommer, i egenskap av sitt store antall, opp som en naturlig referanse selvsagt.... Alle båtene blir levert med litt feil og mangler som må utbedres. Forskjellen er at Bavariaene er mye enklere sammensatt. Det er derfor mye enklere å komme til overalt, mens i Dufour og GS er det mye mer jobb hvis man må komme til et sted etter båten er ferdig produsert. Det gjør at det gjerne tar mye lengre tid å utbedre feil på disse båtene. Det er ikke noe særlig forskjell i antall feil disse båtene leveres med, kun tiden det tar å utbedre etterpå Sitér dette innlegget Link to post
bjoris Svart 20.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2012 Mitt inntrykk er at Lundebaat ikke engang klarer å følge opp Bavaria-kunder, på Vestlandet, kjenner tre som ikke får riktig hjelp til helt kurrante saker. Mulig dette er vestland spesifikt, men det er skremmende dårlig. I sommer fikk jeg mye bedre hjelp med min Nelson-Hanse enn disse fikk på sine 2009 og 2010 Baver. Spent på hvordan dette skal gå, flotte båter begge di nye merkene og jeg tror det å bli skikkelig stor som importør er riktig vei å gå, da kan en forsvare en servicstab over tid... Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
baatsman Svart 20.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2012 Det var vel litt sirkus hos Lunde etter at Are måtte gi seg ved sykdom. Såpass alvorlig at han ikke kunne komme tilbake. Da var det litt armer og bein. Etter ferien har alt fungert prikkfritt på Østlandet. Har hatt en jobb som de var ferdig med i Oktober. OG de ringte og fortalte fremdriften underveis. Faktisk var jeg litt imponert. Kan hende at andre har andre erfaringer, men vi er godt fornøyd. Blir spennende til våren. Hadde faktisk tenkt meg på tur med Lunde Båt til Dusseldorf denne weekenden. De har tur med verftsbesøk og messe. Men for bli neste år. Formålet hadde vært Vision 46. Men nå har vår 44 Vision fått nye ting og tang i hele høst. Så vi får da vente litt med å bytte . Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Kaftein ØL Svart 21.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2012 Jeg er litt skeptisk til av Lundebåt tar over dufour importen også. Det har vært utrolig mange flinke folk som har jobbet i serviceapparatet hos lundebåt. De har hatt kompetanse til å gjøre de fleste reparasjoner, også på andre merker og generelt utført bra arbeid sammenliknet med de fleste. Jeg tror de hadde gjort mye klokere i å satset enda mer på servicevirksomheten når finankrisen kom, gjerne tatt en liten del av utstillingen til fordel for bedre verkstedkapasitet innendørs. Istedet permiterte de omtrent samtlige på verkstedet og gikk ned fra 10-12 mann til kun 2 stykker. Jeg har ikke inntrykk av at lunde blir styrt like bra av fruen som det ble gjort før. De har solgt utrolig mange båter, har mange fornøyde kunder og har derfor hatt kjempemuligheter til å opprettholde den solide serviceapparatet sitt, også for andre merker, forsikringssaker osv. Nå har de mistet/permittert/sagt opp mange utrolig flinke folk og dermed mistet mye verdifull kompetanse som kunne vært med å holde hjulene i gang under finanskrisa. Slik har det alltid vært i bilbransjen og båtbransjen er slikt sett ganske lik. Salgsapparetne tjener penger i gode, begrensede tider, mens serviceapparatet har mye mer stabil inntjening. Nå har de bygd ned hele serviceapparet (kun noen dråper igjen) og må derfor satse alt på salg.... Og blir det noe salg av betydning har de plutselig ikke servicefolk til å holde kundene fornøyd når feilene dukker opp... Det er utrolig synd at Are måtte gi seg, men jeg håper de klarer seg Sitér dette innlegget Link to post
bjoris Svart 22.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2012 Det er nok det som skjedde på Vestlandet også, de la ned i Bergen og har bare selger i Stavanger igjen... Jeg tenkte alltid at det hadde vært perfekt med Lunde som lev av Hanse, men skulle jeg kjøpt i dag tror jeg det hadde blitt Hanse eller Dehler fra Fjordsailing også utfra vurdering av selger, syns de virker veldig seriøse i sin satsning så får vi bare håpe det går ann å tjene penger på slik drift... Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
"Mathilde" Svart 25.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2012 (redigert) ...Nå har de bygd ned hele serviceapparet (kun noen dråper igjen) og må derfor satse alt på salg.... Og blir det noe salg av betydning har de plutselig ikke servicefolk til å holde kundene fornøyd når feilene dukker opp... Det er utrolig synd at Are måtte gi seg, men jeg håper de klarer seg ...og jeg mener jeg har begynt å merke konsekvensen av dette allerede. Har jo skrytt veldig av Lunde båt tidligere her på båtplassen, noe som har vært berettiget. Men nå har jeg ved to anledninger gjort henvendelser som jeg ikke har fått svar på. I alle fall ikke uten purring. Tidligere var det umiddelbar respons, noe som antagelig har gjort meg litt bortskjemt. At jeg ikke har fått svar på disse henvendelsene (bl.a. ifb med bestilling av deler), er ingen stor sak egentlig, men det gjør meg litt bekymret. Det var kanskje for godt til å være sant dette servicenivået som Lunde båt stod for?? Redigert 25.Februar.2012 av "Mathilde" (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 14.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2014 Løfter denne gamle tråden. Er det noen som vet hva som har skjedd siden Lundebåt har gitt fra seg Dufour og GS ser også ut til å være borte Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 14.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2014 Ny importør og forhandler er på plass: http://www.seilmagasinet.no/id/40909.0 Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Mouche Svart 15.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2014 http://www.giramar.com/ Har ingen problemer med å anbefale dette firmaet/dets eier! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.