Poseidon Startet 12.Januar.2012 Link til dette innlegget Startet 12.Januar.2012 Det har, som mange vil vite, foregått et arbeid i sjøfartsdirektoratet med ny "Kvalifikasjonsforskrift" og med en modernisering av læreplanen for D5L / D5LA. Kvalifikasjonsforskriften er nå ferdig og den gjelder fra 01.01.2012. For innehavere av D5L-sertifikat inneholder denne nye forskriften en god nyhet, nemlig at førerrettighetene nå er utvidet fra den tidligere 50 BT-grensen, til en helt ny grense som nå heter "24 meter skroglengde". Dere finner mer informasjon og link til den nye forskriften, med tilhørende vedlegg på sjøfartsdirektoratets hjemmeside. Det er forskriftens § 29 (4) som danner grunnlaget for de nye rettighetene - så nå er det bare å kjøpe seg større båter!! PS Jeg har også noe mer detaljert informasjon som kan sendes på mail til de som eventuelt måtte ha ønske om å fordype seg i materien.... DS Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Fru Jacobsen Svart 12.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2012 Nå er det sikkert mange som blir glade :-) men blir der kun lengdebegrensning nå da og no limit på bt? Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
evdr Svart 12.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2012 (redigert) Kan man oppdatere fritidsbåtskippersertifikatet (D5LA) ved å sende det inn til Sjøfartsdirektoratet og få et oppdatert Fritidsskippersertifikat (D5LA) igjen, eller må man gjennomføre ny helsesjekk o.l? Redigert 12.Januar.2012 av evdr (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 12.Januar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2012 Nå er det sikkert mange som blir glade :-) men blir der kun lengdebegrensning nå da og no limit på bt? Det stemmer; ingen BT-begrensning Kan man oppdatere fritidsbåtskippersertifikatet (D5LA) ved å sende det inn til Sjøfartsdirektoratet og få et oppdatert Fritidsskippersertifikat (D5LA) igjen, eller må man gjennomføre ny helsesjekk o.l? Foreløpig skulle det vel ikke være nødvendig men noen oppgradering ettersom det står spesifikt at fritidsbåtsertifikatet gir samme rettigheter? Men dette er trolig et spørsmål som vil komme fra flere, men jeg tror egentlig ikke at direktoratet "har tenkt så langt" ennå . . . . Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Stjerneglimt Svart 12.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2012 Trodde vi måtte ta et tilleggskurs? Sitér dette innlegget Årets tur gikk til Danmark. Les blogg her, bla tilbake til 29. mai: http://stjerneglimt.tumblr.com/ Link to post
Fru Jacobsen Svart 12.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2012 Hvis D5L kan brukes kommersielt, får innehaverne da rett til f.eks å føre et fartøy på 24 mtr og 150 bt i kommersiell drift? Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Poseidon Svart 12.Januar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2012 Trodde vi måtte ta et tilleggskurs? Det trodde jeg også; det var iallefall det som ble sagt fra avdelingsdirektør Lars Alvestad i direktoratet da jeg snakket med ham i oktober. Det er mulig at behandlingen av D5L "fulgte med i dragsuget" da man behandlet resten av kvalifikasjonsforskriften. Men uansett, nå er det spikret, forskriften er slik som vist i vedlegget og direktoratet har bekreftet den forståelsen som jeg har gjengitt ovenfor. For meg betyr det at jeg "går glipp av" ca 500 tidligere D5L-deltagere som stod i kø for å ta det forventede tilleggskurset, men det kan jeg leve med - vi får heller finne på noe annet kjekt ombord i POSEIDON II :sailing: Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Sjøtunga Svart 12.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2012 Hvis D5L kan brukes kommersielt, får innehaverne da rett til f.eks å føre et fartøy på 24 mtr og 150 bt i kommersiell drift? Nei, mindre enn 15 meter. Se § 67. Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
Stjerneglimt Svart 12.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2012 Kanskje jeg legger til en A hos deg? Sitér dette innlegget Årets tur gikk til Danmark. Les blogg her, bla tilbake til 29. mai: http://stjerneglimt.tumblr.com/ Link to post
Fru Jacobsen Svart 12.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2012 Vet du om det er endringer i rettighetene på andre sertifikater? D5,4 eller 3? Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Poseidon Svart 12.Januar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2012 Hvis D5L kan brukes kommersielt, får innehaverne da rett til f.eks å føre et fartøy på 24 mtr og 150 bt i kommersiell drift? I utgangspunktet er nok svaret "nei" på det spørsmålet. Men både du og jeg vet alt for godt hvordan status er mht bemanning av småskipsflåten, så det gjenstår å se hvilken vei utviklingen trekker . . . . Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Poseidon Svart 12.Januar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2012 Vet du om det er endringer i rettighetene på andre sertifikater? D5,4 eller 3? Hele kvalifikasjonsforskriften er totalt ny! Den er bygget opp på en helt annen måte enn den gamle 687-forskriften, så det er ikke så enkelt å sammenligne bokstav for bokstav. Hovedtrekkene er fortsatt de samme, men den nye er i langt større grad basert på mange vedlegg med tabellarisk oppstilling av kvalifikasjoner, opplæring og krav. Du får klikke på vedleggene i den linken som jeg la ut ovenfor, så har du lesestoff til du sovner :sleep: Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
REM Svart 12.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2012 For meg betyr det at jeg "går glipp av" ca 500 tidligere D5L-deltagere som stod i kø for å ta det forventede tilleggskurset, men det kan jeg leve med - Pokkern også. Jeg som hadde gledet meg så fælt. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
alidal Svart 13.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2012 Jeg som hadde gledet meg så fælt. Vi kunne jo laget en "klassefest" ombord på Sandnes i stedet..... Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 13.Januar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2012 Pokkern også. Jeg som hadde gledet meg så fælt. Vi kunne jo laget en "klassefest" ombord på Sandnes i stedet..... Ja, vi får se hva vi kan få til, la kreativiteten blomstre :flag_bp: Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
larss Svart 13.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2012 Hei Poseidon. Er A i D5LA det samme som praktisk utsjekk ? Mvh Lars s Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 13.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2012 Aén indikerer Astronomisk tilleggsmodul til D5L med ubegrenset fartsområde. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
sjöfugelen Svart 13.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2012 Det stemmer; ingen BT-begrensning Foreløpig skulle det vel ikke være nødvendig men noen oppgradering ettersom det står spesifikt at fritidsbåtsertifikatet gir samme rettigheter? Men dette er trolig et spørsmål som vil komme fra flere, men jeg tror egentlig ikke at direktoratet "har tenkt så langt" ennå . . . . I mitt D5LA står det i feltet "Evt.Begrensninger" inntil 50 bt/ up to 50 gt. Hva tror du hender hvis jeg er i utlandet med en större båt og får kontroll? Det hadde jo vært fint med et nytt sertifikat med de nye foreskrifter/begrensninger. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtunga Svart 13.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2012 jeg tror egentlig ikke at direktoratet "har tenkt så langt" ennå . . . . Det er vel nøyaktig det de sier selv også: Direktoratet ser i likhet med flere av høringsinstansene at det kan være behov for en gjennomgang av kravene til fører av fritidsfartøy. Endringer i kravene som ligger til grunn for utstedelse av sertifikatet må vurderes nærmere, og direktoratet kan derfor ikke fastsette slike endringer nå. Hva tror du hender hvis jeg er i utlandet med en större båt og får kontroll? Det hadde jo vært fint med et nytt sertifikat med de nye foreskrifter/begrensninger. Det samme tenker jeg. Ikke at det er så veldig aktuelt akkurat nå, men... Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
Bitteliten Svart 13.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2012 (redigert) Jeg synes dette var en klok konklusjon, og det vil forenkle en hel del praktiske avgrensninger. Princess importøren vil nok nå få et rush av D5L innehavere som før hadde maks grense på V65. Nå kan de jo gå hele veien opp til en MY 78 med løs badeplatform uten å møtte da EU sertifikat et annet eksempel er jo at en Nordhavn 47 er over 50 brt.... (den er ikke så lang med veldig høy). Hm - vi får jo en hel del interessante båter vi har lov til å prøvekjøre nå da Dette med å få et sertifikat hvor det står maks 24 meter i stedet for maks 50 brt er en god tanke. Redigert 13.Januar.2012 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 13.Januar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2012 .....Hm - vi får jo en hel del interessante båter vi har lov til å prøvekjøre nå da Som f.eks denne: Men denne må vente til neste utvidelse. Dette med å få et sertifikat hvor det står maks 24 meter i stedet for maks 50 brt er en god tanke. Ja, jeg regner med at dette "tvinger seg frem" når det nærmer seg sommersesongen og en del båtfolk skal utenlands. Det finnes jo ennå ingen EU/EØS-fritidsbåtskippersertifikat så det blir nok snakk om å dokumentere på beste måte i hvert enkelt tilfelle. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Hulda Svart 13.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2012 På mitt sertifikat står det bare "Fritidsbåtskipper.... Inntil 50 BT... Ubegrenset fartsområde". Hvilken sertifikattyper er det egentlig jeg har da? Er dette da DL5A? Jeg hadde astronomisk navigasjon, sekstant med tabeller og greier. Eksamen fra Fredrikstad Navigasjonsskole en gang på 80-tallet. Sertifikatet ble utstedt i 2001. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 13.Januar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2012 .... Hvilken sertifikattyper er det egentlig jeg har da? Er dette da DL5A? .... Ja, da skal det være tilsvarende det som idag kalles D5LA. Men i forbindelse med at en kjent industrimann forsøkte seg på en "short cut" ble det gjort en formidabel gjennomgang av både læreplan og læresteder for D5L/D5LA. Dette resulterte i en ny læreplan av 18. okt 2004. Nå er en helt ny læreplan under utarbeidelse og vi venter i spenning hvordan den kommer til å se ut :confused: Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
larss Svart 13.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2012 Hei REM, ja jeg vet at A`en er astronomi og er for ubegrenset fartsområdet,men er A`en det samme som praktisk utsjekk ? Lars s Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 13.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2012 (redigert) Som f.eks denne: Berre sei i frå du så kjem eg over plutselig. Men det får nå være ein skikkelig tur da. Langhelg? SKulle gjerne studert dette teknikkopplegget ditt med to motorer på en aksel. larss: praktisk utsjekk kan du ta for å få D5L dersom du ikke kan dokumentere inntill 3 års fartstid med relevant fartøy (der det over 8 meter tro?). For å få Aen etter D5L så er det et eget kurs - omtrent 1/4 i omfang av D5L om jeg husker noen år tilbake. Redigert 13.Januar.2012 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.