Jump to content

Nye førerrettigheter for D5L


Poseidon

Recommended Posts

men er A`en det samme som praktisk utsjekk ?

Lars s

Aén har ingenting med praktisk utsjekk å gjøre.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Hei Poseidon.Er A i D5LA det samme som praktisk utsjekk ?

A-en indikerer at du har tatt astronavigasjonkurset og bestått eksamen ved godkjent kurssted. Sertifikatet gjelder derved farvann i hele verden (i motsetning til bare kystnære farvann).

 

Om du har bestått alle nødvendige eksamener for D5L/D5LA og kan dokumentere 3 års disponering av fartøy som er mindre enn minstekravet på 8 meter, så kan du likevel få sertifikatet ved i tillegg å gjøre en praktisk utsjekk med fartøy som er større enn 8 meter.

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Nå kom jeg på det, ICC er navnet jeg var ute etter.

Vil ICC tilsvare A`en for ww seiling?

Lars s

 

ICC er også et aktuelt begrep i en litt annen sammenheng akkurat nå for tiden.

 

I april 2011 signerte nemlig næringsminister Trond Giske på Norges vegne en avtale om internasjonalt båtførerbevis som skal være innført fra 01.01.2012 her i Norge. Årsaken er at mange har støtt på problemer med å få det vanlige norske båtførerbeviset anerkjent som grunnlag for å leie båt i utlandet. (Noe som er lett å forstå . . . .).

 

Det nye norske båtførerbeviset skal opp på et annet nivå enn dagens og et sentralt punkt er at det skal inneholde en praktisk utsjekk slik at kandidatene får vist at de kan håndtere en båt i praksis, ikke bare at de har lest om en båt. I den sammenheng har ICC vært aktuell som et utgangspunkt, en mal eller hva man foretrekker å kalle det.

 

I Baatskolen POSEIDON er vi meget opptatt av å komme igang med det internasjonale båtførerbeviset. Vi har nemlig svært mange her i stavangerområdet som leier båter i Middelhavet, Caribien og mange andre steder utenlands. I juni 2012 sendte jeg en henvendelse til sjøfartsdirektoratet med konkrete spørsmål om hvilke retningslinjer som gjelder for det norske/internasjonale båtførerbeviset og hva vi må gjøre for å bli godkjent til å drive opplæring/eksaminasjon.

 

Det kom intet svar og derfor purret jeg i desember, bl.a. i forbindelse med en artikkel om det samme i direktoratets blad Navigare som bl.a. sendes til alle norske skip og rederier. Der stod det at det internasjonale beviset skulle være klart fra årsskiftet. Svaret kom temmelig kjapt og det var en beskjed om at jeg ikke måtte tro på alt som stod i Navigare og at man ennå ikke hadde de nødvendige retningslinjene klar for å innføre det beviset som Trond Giske hadde avtalt at Norge skulle ha klar pr 01.01.2012.

 

Som konklusjon på det hele: det vil trolig bli et norsk/internasjonalt båtførerbevis, med et element av praksis - og denne praksisen vil formodentlig ha en viss likhet med det som idag betegnes som ICC og som igjen er et element i praktisk utsjekk for fritidsbåtskipper.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
  • 1 måned senere...

Dette med å få et sertifikat hvor det står maks 24 meter i stedet for maks 50 brt er en god tanke.

 

Det offentlige er jo ikke så raske i avtrekket, gi dem litt tid, så kommer det nok.

Redigert av Careka (see edit history)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Det offentlige er jo ikke så raske i avtrekket, gi dem litt tid, så kommer det nok.

 

Man venter ikke forgjeves, som venter på noe godt sier et gammelt ord.

Nå har våre venner i sjøfartsdirektoratet laget et dokument som kan brukes i kombinasjon med D5L / D5LA-sertifikatat for å dokumentere at grensen nå er utvidet fra 50 BT til 24,00 meter skroglengde.

 

Når det gjelder kursene her på baatplassen.no for D5L og D5LA, så går de sin gang.

Sist langhelg hadde vi ca 30 D5L-deltagere samlet ombord i Nattruten SANDNES for å gjennomgå første halvdel av D5L-pensum og avlegge eksamen i navigasjon, navigasjonsinstrumenter og sjøveisregler/brovakthold.

Denne helgen hadde vi en gruppe D5LA-deltagere med oss ombord i skoleskipet POSEIDON II på tur til Kvitsøy. Vi holdt gjennomgang og eksamen i Kvitsøy aktivitetssenter, vi bodde og spiste ombord - og idag fikk vi en interessant og lærerik ekskursjon til kystverkets travleste trafikksentral Kvitsøy VTS.

 

- - - -

 

Alt tyder forøvrig på at hvis interessen for disse kursene her på baatplassen.no, med samlinger i Stavanger, Harstad og andre steder holder seg så høy som den har vært - så blir det nye kurs til høsten og vinteren igjen!

 

Prisen for D5L-kurs, inklusive alt materiell, kart, bøker, eksamensgebyr, etc, etc har de siste årene vært NOK 12.500 Prisen for D5LA har vært NOK 7.300, på de samme betingelser. Hvis interessen fortsetter å stige så klarer vi forhåpentlig å holde denne prisen ett år til, men så må vi nok ta inn noe av den generelle prisstigningen.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...